HUNDIGE FJERNVARMEVÆRK A.m.b.a. HUNDIGE STORCENTER 4 - 2670 GREVE Det Energipolitiske Udvalg Folketinget Christiansborg 1240  København K. Att.: Udvalgssekretær Jan Rasmussen Vedr.:    Forbrugerindflydelse i kommunalt ejede værker Den 6. oktober 2004 havde en deputation bestående af Leif Andersson, direktør for Høje    Tåstr up Fjernvarme A.m.b.a., Per Larsen, formand for Hundige Fjernvarmeværk .m.b.a. og adv.fm Kamma Eilschou Holm Jonassen, DLA Nordic A/S, foretræde for Det Energipolitiske Udvalg. Deputationen repræsenterede de forbrugerej  ede værker, som aftager varme fra Vestegnens Kraftvarmeselskab I/S (VEKS) og leverer til de enkelte slutbruge- re. Vores foretræde vedrørte behov for ændring af varmeforsyningslovens regler om indflydelse i varmeforsyningsnet. Som afslutning på foretrædet bad Det Energipolitiske Udvalg deput   ationen om at sende en nærmere beskrivelse af den ændring af varmeforsyningsloven, som deputationen argumenterede for, at der aktuelt er behov for. Beskrivelse af lovændring Det er derfor vores forslag, at der foretages en ændring af varmeforsyningsl  o- ven, som fo r pligter et transmissionsselskab, hvori der indgår mere end en kommune i ejerkredsen, til at lade eventuelle forbrugerejede aftagere repræsentere i selskabets bestyrelser. Da der alene er tale om repræsentation, ændrer forslaget ikke ved den eksisterende ejerkreds men kun ved bestyrelsessammensætningen.   Men med henvisning til de værdier aftagerne allerede har bidraget til over varmeprisen, bør repræsentationen    dog tillægges et samtykkekrav ved ændringer i ejerkredsen. Ud over at styrke forbrugerindflydelsen er det også vores opfattelse, at de forbrugerejede repræsentanter vil kunne bistå de kommunale bestyrelser med yderligere faglig viden, og at repræsentationen derfor også vil være til glæde for de fælles kommunale selskaber. Administration Tlf:  4598 8739 Fax: 4598 8535 Telefontid: Man.-tor. 8.00-16.00 Fre.          8.00-15.30 Drift Tlf:  7025 0215 SE-nr. 44492350 Dato 2005 - 05 - 02 Initialer   KEH/vks Sag 5693100 J.nr. 693 - 050080
Side 2 Som det kan ses af nedenstående er det efter den nuværende lovgivning kun i den situation, hvor et forbrugerejet distributionsnet aftager varme fra et fælles kommunalt transmissionsanlæg, at distributionsanlægget ikke er repræsent  e- ret i den bestyrelse, hvis selskabs ydelse (engros-varmeprisen) gennemsnitligt udgør 70  – 80 % af distributionsselskabet omkostni nger og dermed af den endelige varmepris. Transmissionsanlæg   har monopol på levering af varme til varmeaftagerne, hvilket skærper nødvendigheden af aftagernes indsigt og    indflydelse. Monopolet er senest blevet cementeret ved de sidste ændringer   af bekendtgø- relse om varmeplanlægning og godkendelse af anlægsprojekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (  1210/2004 og 41/2005). Baggrund Økonomi  - og erhvervsministerens bemærk  ninger Forud for foretrædet   blev deputationens problemstilling forelagt økonomi - og erhvervsministeren, som kommenterede henvendelse ved besvarelse af spørgsmål nr. 228 (alm.del   – bilag 586). Ud over at referere den gældende bestemmelse, refererer ministe  ren Energitil- synets afgørelse af november 2003, som fastslår, at forbrugerindflydelsen i medfør af va rmeforsyningsloven er opfyldt i forholdet mellem VEKS og de forbrugerejede værker. Herefter fastslog ministeren i besvarelsen, at det ikke kan udelukkes, at der i nogle tilfælde som følge af kommunalreformen kan forekomme en ændret vægtning af forbrugerindflyde  lsen, og at ministeren derfor vil lade eventuelle lovændringer afvente vurderingen af effekten af ko  mmunalreformen. Deputationens bemærkninger Økono  mi- og erhvervsministerens bemærkninger blev af deputationen indledningsvist kommenteret. Deputationen oplyste således, at de var enige med ministerens vurdering af Energitilsynets afgørelse, hvilket også var årsagen til at afgørelsen i sin tid ikke blev p  åklaget til Energiklagenævnet. Energitilsynet kunne ikke være kommet frem til en anden afgørelse på det foreliggende lovgrundlag. Det viser, at lovgivningen, som den er udformet i dag, ikke beskytter forbrugerne, når de er knyttet til et distributionsnet,  der aftager varme fra fælleskommunale transmissionsselsk  aber. Medmindre ministeren ikke mener, at de forbrugerejede distributionsanlæg skal have denne beskyttelse overser ministeren et allerede eksisterende problem, når ministeren alene ve dkender problemstilling i relation til en kommende kommunalreform.
Side 3 Det forhold blev præsenteret for Det Energipolitiske Udvalg, som gav udtryk for forståelse for problemstillingen. Aktuel situation: Varmeforsyningsloven fastslår i § 23h, at forbrugere, der er tilknyttet  ikke- forbrugerejede eller ikke-kommunalt ejede varmeforsyningsnet, har krav på indflydelse i varmenetselskabernes bestyrelser. VEKS er et fælleskommunalt I/S, der ejer et transmissionsnet. Hvis et transmissionsselskab er fælleskommunalt ejet anses forbrugerindfly- delsen for opfyldt uanset hvem, der leveres varme til. Tankegangen er den, at de kommunale politikere er valgt af kommunernes varmeforbrugere, og at kommunerne varetager almennyttige interesser. Selvom distributionsselskabernes respektive kommuner er repræsenteret i bestyrelserne for transmissionsselskaberne, er der imidlertid ikke den nærhed mellem de kommunalt valgte repræsentanter i transmissionsselskabernes bestyrelser og slutforbrugerne, som varmeforsyningslovens bestemmelser om forbrugerindflydelse forudsætter. Problemstillingen vedrørende den manglende direkte forbrugerindflydelse fremgår også af Energistyrelsens Baggrundsrapport til projektet ”Effektivis   e- ring af fjernvarmesektoren”. Af udkastet af juni 2004, side 9, øverst, fremgår: ”Ulempen   ved monopolmarkeder er, at der ikke er samme incitament til effektivitet som på konkurrencemarkeder. De centrale leverand ø transmissionsselskaber er f.eks. ikke direkte udsat for pres fra forbrugere, da kritik over varmepriser først vil blive rettet  mod det selskab, der leverer den centrale ydelse”  . Den manglende direkte forbrugerindflydelse bliver for VEKS særlig aktuel   i takt med, at investeringerne i VEKS bliver afskrevet. De forbrugerejede værker har i medfør af ”hvile i sig selv princippet” beta lt over 50% af VEKS’ aktiver, men har ingen indflydelse på disse a ktiver. Monopolmarked Et fjernvarmesystem fra producent til forbruger kan bestå af produktionsa n- læg, transmissionsanlæg, distributionsanlæg og slutbruger. Forbrugerindfl y- delsesbestemmelserne omfatter ikke produktionsanlæg. Transmissionsanlæg indgår kun i større fjernvarmeområder. Distributionsanlæg er varmeleverandør til slutbrugeren. Dermed er det distributionsanlægget, der har den afgørende kundekontakt og bliver holdt ansvarlig for den endelige varmepris. Hvis produktionsanlæg, transmissionsanlæg og distributionsanlæg har én og samme ejer, er der kun to parter i forsyningsområdet  – varmeleverandøren og slutbrugeren. Hvis derimod produktionsanlæg, transmissionsanlæg og distributionsanlæg har forskellige ejere, er der minimum tre parter – engros   -leverandør, detail - leverandør og slutbruger.
Side 4 Distributionsanlægget skal forhandle varmepris med det anlæg, de aftager varme fra. Den pris udgør  som nævnt   normalt mellem 70 – i- onsanlæg  gets samlede omkostninger. Distributionsanlæggets indsigt med og indflydelse på engros -varmeprisen er derfor afgørende for den endelige varmepris. Repræsentation i engrosvarmeleverandørens bestyrelse Konsekvenserne ved den gældende lovgivning er: Aftager distributionsanlægget varme fra et transmissionsanlæg, der er ejet af forbrugerne (dvs. en kreds af distributionsanlæg), er distribut  i- onsanlægget r  epræsenteret i bestyrelsen i transmissionsanlægget. Aftager distributionsanlægget fra et transmissionsanlæg, d er er ejet af andre end kommuner eller forbrugere, er distributionsanlægget via det lovpligtige  repræsentantskab  repræsenteret  i  bestyrelsen  i  transmiss i- onsanlægget. Aftager distributionsanlægget fra et transmissionsanlæg, der er ejet af en kreds af kommuner, og er distributionsanlægget kommunalt, er d  i- stributionsanlægget  via  medejerskabet  repræsenteret  i  bestyrelsen  i transmissionsanlæ  gget. Aftager distributionsanlægget fra et transmissionsanlæg, der er ejet af en  kreds  af  kommuner,  og  er  distributionsanlæ  gget  forbrugerejet,  er distributionsanlægget derimod   ikke   repræsenteret   i   bestyrelsen   i transmissionsanlæ  gget. Modsat andre distributionsanlæg har det forbrugerejede d  istributionsanlæg der aftager varme fra et fælles kommunalt selskab   derfor, hverken indsigt eller indflydelse på engros -varmeprisen, og som udgør 70  – u- tionsanlæggets samlede omkostninger og dermed af den endel  ige varmepris. Den forskelsbehandling bør udlignes ved en lovændring, hvis et flertal i Folketinget fortsat mener, at alle forbrugerne skal have reel indsigt og indflydelse på deres va rmeforsyning. Med venlig hilsen for Hundige Fjernvarmeværk Per Larsen Bestyrelsesformand