1 Landbrugsraadet 5. januar 2006 JA/ [email protected] 33394222 Energistyrelsen Att.: Frederikke Leth Amaliegade 44 1256 København K Vedr.: Høring af udkast til lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning mv. Landbrugsraadet skal knytte følgende mere generelle kommentarer til ovennævnte. I lyset af det meget omfattende og komplekse materiale, der er lagt frem til høring, vil Landbrugsraadet gerne forbeholde sig muligheden for at vende tilbage med yderligere kommentarer, hvis vi skønner behov herfor. Landbrugsraadet finder det vigtigt, at der nu gennemføres de nødvendige ændringer i forsyningslovene og i lov om planlægning som følge af den energipolitiske aftale af 10. juni 2005. Landbrugsraadet kan også støtte en regelfo  renkling af det eksisterende lovsæt. Energispareindsatsen Landbrugsraadet har tidligere i en række henvendelser til Energistyrelsen i 2004 og 2005 gjort nøje rede for Raadets synspunkter i relation til især elnetselskabernes energirådgivning. Blandt vores væsentligste kritikpunkter har været og er fortsat, at vore medlemsvirksomheder ikke får tilstrækkeligt ud af de midler, de indbetaler til ordningen og at den rådgivning, der modtages i en række tilfælde ikke modsvare det behov, de store andelsbaserede fø devarevirksomheder har for rådgivning. Landbrugsraadet havde gerne set, at ordningen var blevet mere radikalt ændret og gjort endnu mere markedsorienteret i forbindelse med aftalen om den fremtidige energispareindsats, herunder at virksomhederne havde fået  mulighed for selv at råde over de midler, de indbetaler til ordningen. Landbrugsraadet støtter, at en del af midlerne rettet mod erhvervslivet fremover skal i udbud. Landbrugsraadet havde gerne set, at der var blevet givet mulighed for, at en væsentlig   større pulje kunne være kommet i udbud. Landbrugsraadet kan ikke ud af det foreliggende lovforslagsmateriale vurdere, hvordan det konkret organiseres og hvor store midler, der skal  i udbud. I teksten henvises der også til, at "ministeren bemyndiges til at  fastsætte regler om"….."og at det nærmere indhold heraf drøftes med branchen". Landbrugsraadet forventer i den forbindelse, at branchen også inkluderer erhvervslivets organisationer, herunder Landbrugsraadet, som repræsentanter for forbrugerne. Landbrugsraadet vil i den forbindelse opfordre til, at arbejdet hermed snarest muligt igangsættes. Landbrugsraadet støtter fuldt ud de bestemmelser, der vedrører adskillelse af de forskellige aktiviteter hos netselskaberne, så en eventuelt krydssubsidiering eller m istanke herom kan undgås. Det vil også kunne sikre mod unfair konkurrence. Det er samtidigt vigtigt, at de relevante
2 tilsynsmyndigheder har de nødvendige midler til at sikre, at der ikke finder en krydssubsidiering sted. Pålæg som følge af biomasseaftalen Landbrugsraadet finder det særdeles afgørende, at det nu sikres, at de indgåede aftaler om gennemførelse af biomasseplanen nu implementeres fuldt ud som aftalt. Det er derfor vigtigt, at der laves den fornødne lovjustering, der kan sikre at en overdragels e af kraftværker til en ny aktør ikke ændrer på de pålæg, herunder mængder, støtte mv., der er givet til de pågældende kraftværker i medfør af biomasseaftalen. Fritagelse for betaling til offentlige forpligtelser (PSO) for el til varmeproduktion Landbrugsraadet kan støtte det principielle i de foreslåede ændringer under dette punkt, da det kan medvirke til en bedre og mere fleksibel udnyttelse af energien. For erhvervet er det meget vigtigt, at de foreslåede ændringer også vedrører egenproducenter (erhverv svirksomheder). Landbrugsraadet havde dog gerne set, at de økonomiske konsekvenser for de øvrige forbrugere, der ikke berøres af ændringen, var opstillet. Landbrugsraadet skal under dette punkt henvise til  det fremsendte høringssvar fra Dansk Gartneri. Administrative tvangsbøder DLG og Landbrugsraadet har i flere år påpeget de stærkt problematiske forhold, DLG's elhandels    - virksomhed har været udsat for som ny markedsaktør på elområdet. Det gælder ikke mindst de store problemer, som selskabet har haft med at få de nødvendige måledata fra nogle af "de gamle og veletablerede" elselskaber. Såvel den tidligere energiminister som den nuværende minister og Energitilsynet har ved flere lejligheder klart tilsluttet sig vores kritik og understreget, at der ville blive taget initiativ til ændringer i lovgivningen, så sådanne situationer kunne undgås fremover. Landbrugraadet finder, at forslaget om, at Energitilsynet nu kan udstede tvangsbøder overfor de elselskaber, der ikke udviser den nødvendige og korrekte handl emåde kan være med til at minimere de problemer nye elhandelsselskaber har haft. Det er dog Landbrugsraadets vurdering, at der er svært for indeværende at se, hvilken effekt tvangsbøder vil have, idet det ikke er nærmere præciseret hvilken størrelser, der kan blive tale om, og hvordan systemet skal administreres etc. Det er derfor Landbrugsraadets opfattelse, at de foreslåede ændringer  med fordel kunne være suppleret med yderligere opstramninger i loven i relation til dette punkt. Landbrugsraadet skal i den forbindelse henvise til den omfattende dialog og brevudveksling, der igennem de sidste par år har været mellem DLG og Landbrugsraadet på den ene side og den tidligere og nuværende energiminister og Energitilsynet på den anden side. Her har DLG og Landbrugsraadet mere omfattende givet udtryk for problemstillingerne, vores forslag til ændringer etc.   Andet Landbrugsraadet skal også henvise til høringssvaret fra Brancheforeningen for Biogas. Med venlig hilsen Jens Astrup Madsen