1 Energistyrelsen Amaliegade 44 1256 København K Att.: Frederikke Lett 6. januar 2006 Høring vedrørende forslag til ændring af energilovene. RenoSam har modtaget i høring forslag til Lov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning, lov om Energinet Danmark, lov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om varmeforsyning og lov om planlægning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner. RenoSam har følgende bemærkninger til forslagene til lovændringer  – dog med forbehold for senere politisk behandling i RenoSams bestyrelse. RenoSam bemærker, at de foretagne ændringsforslag i vid udstrækning imødekommer de problemstillinger, som vi rejste i vort høringssvar af 20. oktober 2005 vedrørende kommuners deltagelse i anden virksomhed som har tilknytning til elforsyningsloven. Der er således muligt at opretholde og udvikle en kommunal organisering, hvor forsyningsvirksomheder (affaldsforbrændings - anlæg) udover produktion af elektricitet og varme blandt andet varetager affaldshåndteringsopgaver uden krav om selvstændig selskabsmæssig udskillelse. Det er således vor vurdering, at de foreslåede lovændringer ikke ændrer ved den gældende regnskabsmæssig   e praksis for så vidt angår el- og varme-produktion fra kommunale eller fælleskommunale affaldsforbrændingsanlæg. El-producerende lossepladsgasanlæg    - bioaffaldsanlæg Jævnfør afholdt møde med Energistyrelsen den 21. december 2005 gør vi dog fortsat opmærk  som på de særlige problem- stillinger, som elproduktion fra anlæg etableret i forbindelse med kommunale deponeringsanlæg, kan give, hvis sådanne anlæg omfattes af lovændringerne. Slamforbrænding Energistyrelsen har tidligere i udkast til vejledning til
2 bekendtgørelsesudkast om kommunernes deltagelse i anden virksomhed, som har tilknytning til virksomhed efter elforsyningsloven anført at forurenet jord og slam, ikke betragtes som affald og derfor anses som en tilknyttet aktivitet i forhold til elforsyningsloven.   Sekretariatet finder dette problematisk. For det første er slam omfattet af bekendtgørelse nr. 623 af 30. juni 2003 om anvendelse af affald til jord - brugsformål. I miljøministeriets terminologi er der således ikke tvivl om, at slam er et affaldsprodukt. For det andet eksisterer der affaldsforbrændingsanlæg hvor man forbrænder slam sammen med affald. Når slam forbrændes sammen med affald udgør slammængden typisk 5   – 7 % af den samlede affaldsmængde. Beregningerne viser, at sådanne løsninger er en ergineutrale. For det tredje er det uheldigt, at man kan slutte modsætningsvis ud fra bestemmelsen og komme frem til, at forbrænding af andre særlige af faldsfraktioner kan kræve Energistyrelsens særlige godkendelse. Da forbrænding af affald, og herund er el-produktion ved affalds- forbræn ding, er reguleret som ovenfor nævnt, foreslår sekretariatet at slam sidestilles hermed. Alternativt, bør det som minimum præciseres, at forbrænding af slam og forurenet jord er en almindelig aktivitet set i forhold til anlæg, hvis hovedformål er at bortskaffe affald. Energistyrelsen tilkendegav på mødet at styrelsen ville undersøge sagen nærmere. Har Energistyrelsen brug for yderligere oplysninger i denne sag, skal RenoSam gerne bistå. Venlig hilsen RenoSam Allan Kjersgaard