Folketingets Energipolitiske Udvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato 18. april 2006

J nr.  700-9                    

  

 

 

 

 

 

./.       Vedlagt fremsender jeg ændringsforslag til lovforslag nr. L 156 om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning, lov om Energinet Danmark, lov om planlægning, lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.  Jeg skal i den sammenhæng især fremhæve følgende:

 

Lagervirksomhed

EU-Kommissionen godkendte den 14. marts 2006 fusionen mellem DONG A/S, Elsam A/S m.fl. under blandt andet den forudsætning, at DONG A/S frasælger det ene af sine to lagre i Danmark. EU-Kommissionen skal godkende køber. Da det politisk er aftalt, at naturgasnet og naturgaslagre skal forblive i offentligt eje, er det naturligt at lade den statslige infrastrukturvirksomhed Energinet.dk være køber. Ændringsforslaget indeholder derfor forslag vedrørende Energinet.dk´s mulighed for at drive naturgaslagervirksomhed samt de nærmere betingelser i forbindelse hermed, herunder vedrørende anvendelse af eventuelt overskud fra lagervirksomheden. Med ændringsforslaget ændres der ikke ved det forhold, at Energi.dk ikke kan udlodde overskud eller egenkapital ved udbytteudlodning eller på anden måde til staten.

 

Statens køberet og –pligt til eltransmissionsnet og naturgasdistributionsnet

Med hensyn til bestemmelserne i elforsyningslovens § 35 og naturgasforsyningslovens § 34 om statens køberet og -pligt til de regionale el-transmissionsnet og naturgasdistributionsnettene er der med de stillede ændringsforslag først og fremmest lagt op til, at rækkevidden af undtagelsesbestemmelsen om selskabsmæssige omstruktureringer på en række punkter defineres nærmere. Eksempelvis skal det fremhæves, at en kommunes vederlagsfri overdragelse af en virksomhed til forbrugerne fremover skal betragtes som en selskabsmæssig omstrukturering og dermed ikke vil udløse statens købepligt til eventuelle transmissionsandele. På andre punkter strammes der op på rækkevidden af bestemmelsen om selskabsmæssige omstruktureringer, hvilket vurderes nødvendigt af hensyn til at sikre, at det ikke vil være muligt at omgå det grundlæggende formål med bestemmelserne. Blandt de stillede ændringsforslag er derudover indeholdt en overgangsbestemmelse, som løser et særligt problem vedrørende ejerforholdene til transmissionsvirksomheden Fyns Net 150 kV A/S. Overgangsbestemmelsen sikrer, at ejerne af transmissionsvirksomheden vil kunne tilbageføre det nuværende indirekte ejerskab til et direkte ejerskab, uden at dette vil få konsekvenser ved fremtidige ændringer af ejerforholdene.

 

Sammenfattende er der med den nye affattelse af de to bestemmelser og de stillede ændringsforslag lagt op til en række ændringer og præciseringer af bestemmelserne, som vurderes at være hensigtsmæssige i forhold til formålet med bestemmelserne, og som skaber klarhed over rækkevidden af bestemmelserne. Dette er væsentligt i lyset af, at der er tale om indgribende bestemmelser.

 

De foreslåede ændringer og præciseringer af bestemmelserne vurderes sammenfattende at medføre en retstilstand, som er afbalanceret og som vil kunne administreres og håndhæves. Ændringerne er i overensstemmelse med bestemmelsernes formål og ligger inden for rammerne af den politiske aftale af 29. april 2004 mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne samt aftalen af samme dato mellem regeringen og Elfor om kapitalforhold i elsektoren og sikring af uafhængighed i den overordnede infrastruktur på elområdet.

 

”Kommuners iværksættelse af nye aktiviteter i relation til reglerne om modregning i bloktilskud.

Ændringsforslaget indeholder endvidere en ændring til det i lovforslaget foreslåede § 37 a, stk. 1, i elforsyningsloven samt den tilsvarende bestemmelse i varmeforsyningsloven. Med ændringsforslaget kan det sikres, at også kommunale ejere af Elsam kan deltage i fusionen mellem DONG A/S og Elsam A/S og eje aktier i det fusionerede selskab indtil børsintroduktionen af selskabet. Dette må anses for forudsat af Folketinget i forbindelse med ophævelsen af DONG-loven, hvis formål var at skabe forudsætninger for en privatisering af DONG A/S.

 

                ./.           Jeg fremsender endvidere følgende tekstbidrag, som ønskes indarbejdet i         betænkningen vedrørende L 156:

 

”Der foreslås med lovforslaget en ny § 37 a, stk. 1, som affattet ved § 1, nr. 28, samt ændringsforslag til samme bestemmelse.

 

Det følger af bestemmelsen, at hvis der i en hel eller delvis kommunalt ejet virksomhed omfattet af § 37, stk.1, eller i en virksomhed, som de pågældende virksomheder direkte eller indirekte ejer andele i, påbegyndes væsentlige nye aktiviteter uden tilladelse fra transport- og energiministeren, er udgangspunktet, at de pågældende aktiviteter eller ejerandele i de virksomheder, hvori aktiviteterne foregår, skal afstås, eller eventuelt at midler anvendt til sådanne aktiviteter skal betragtes som uddelinger efter § 37, stk. 1.  Efter den gældende § 37, stk. 10, som bestemmelsen afløser, er udgangspunktet, at hele den koncern, hvori den pågældende aktivitet er placeret, skal afstås.

 

Det følger af lovforslagets § 9, stk. 5, at ovennævnte bestemmelse har virkning fra den 12. juni 2003, hvilket er tidspunktet for ikrafttrædelsen af den gældende § 37. Begrundelsen for at give bestemmelsen tilbagevirkende kraft er, at transport- og energiministeren hermed får hjemmel til en videre brug af tilladelse med vilkår end det, som fremgår af den gældende § 37, stk. 10, på forhold, som allerede måtte have fundet sted inden lovens ikrafttræden.

Energistyrelsen, til hvem administrationen af bestemmelsen er delegeret, behandler for øjeblikket en række sager i medfør af den gældende § 37, stk. 10.

 

Under hensyn til, at ovennævnte lovforslag ved ikrafttrædelsen får virkning på forhold, som allerede måtte være indtruffet, findes det urimeligt byrdefuldt i perioden fra fremsættelsen og frem til ikrafttrædelsen at håndhæve den gældende § 37, stk. 10, med den virkning, at en kommune potentielt skal afstå hele sin forsyningskoncern, idet udgangspunktet efter bestemmelsens ikrafttræden vil være, at kommunen alene skal afstå den pågældende aktivitet eller ejerandele i den virksomhed, hvori aktiviteterne foregår. Energistyrelsen vil derfor undlade at træffe afgørelse indtil det tidspunkt, hvor det foreslåede § 37 a, stk. 1, træder i kraft. Såfremt det foreslåede § 37 a, stk. 1, eller bestemmelsen om tilbagevirkende kraft i § 9, stk. 5, måtte bortfalde under lovforslagets behandling, vil Energistyrelsens afgørelser blive truffet på baggrund af den gældende § 37, stk. 10.

 

Tilsvarende gælder for den foreslåede parallelle bestemmelse i varmeforsyningslovens § 23 m, stk. 1, som affattet ved lovforslagets § 3, nr. 9.”

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen