Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240  København K Dato J.nr. : : 22. februar 2006 700 -9 Vedr.: lovforslaget om ændringer af forsyningslovene mv.   –  L 156 Til udvalgets orientering oversender jeg hermed kopi af Dansk Energi - Nets breve af 6. og 8. februar 2006, hvori der som supplement til organisa- tionens høringssvar af 4. januar 2006 fremsættes en række nye bemærkni n- ger til det nu fremsatte lovforslag L 156 om ændringer af forsyningsl  ovene mv. Desuden fremsendes Danmarks Vindmølleforenings høringssvar af 8. februar til lovforslaget. Dansk Energi – Bemærkningerne i brevet drejer sig om de foreslåede ændringer af el - og varmeforsyningsloven, hvor der indføres simplere valgregler for de vir k- somheder, som omfatter flere forsyningsarter (multiforsyningsvirksomhe- der), herunder el- og varme. Spørgsmålene er blevet behandlet i høringsn   o- tatet. Indholdet af brevet giver mig anledning til følgende yderligere b e- mærkninger ove  rfor udvalget: Dansk Energi – mfang overlades til multiforsyningsselskaberne at beslutte organiseringen af for- brugerindflydelsen i netselskaberne. Jeg skal bemærke, at d  et er et grundlæggende princip i varmeforsyningsl  o- ven, at der stemmes, så forbrugerindflydelsen i rimeligt omfang afspe jler antallet af forbrugere og det faktiske energiforbrug. Efter elforsyningsloven anvendes valgregler, der giver enhver tilsluttet forbruger lige indflydelse uanset forbrug, dvs. der stemmes efter én mand én stemme. Kravet om for- brugerindflydelse for varmeforbrugerne blev bekræftet ved   et politisk for- lig af den 22. marts 2000. Med det fremsatte lovforslag L 156 får multiforsyningskoncerner muli ghed for at foretage en samlet valghandling i den øverste j uridiske person efter reglerne i enten varme- eller elforsyningsloven, når der er sådant   et sam-
Side 2 af 4 menfald mellem forbrugerne, at flertallet af bestyrelsen i den øverste jurid i- ske person kan siges at være valgt af både el   - og varmeforbrugere. Ved forslaget få r virksomhederne mulighed for enten at stemme efter reg- lerne i varme- eller elforsyningslovene. Uanset at der herved enten er tale om et brud på en fast praksis i el - eller varmeforsyningslovene, vurderes dette muligt netop fordi, der er et meget stort sammenfald mellem forbru- gergrupperne.   Ændringsforslaget omfatter ikke multiforsyningskoncerner, der ikke har et sådant stort sammenfald mellem forbrugergrupperne, idet det er vu rderet vanskeligt at sikre varmeforbrugerne en tilstrækkelig indflydelse på    varme- forsyningsvirksomheden. Jeg er imidlertid indstillet på at  revurdere spørgsmålet, om det er m  uligt at finde en anden løsning for multiforsyningskoncerner, som ikke har det nødvendige sammenfald i forbrugerkred sen. Såfremt det er muligt at fi nde en løsning ,som sikrer varmeforbrugerne en acceptabel indflydelse,   er jeg derfor indstillet på at indlede drøftelser med fo  rligspartierne herom. Dansk Energi – Nets brev af 8. februar 2006                                                         Bemærkningerne i brev  et vedrører primært de foreslåede ændringer af e l- forsyningslovens § 35 vedrørende statens overtagelse af de r egionale el- transmissionsnet. Indholdet af brevet giver mig anledning til følgende b e- mærkninger: Dansk Energi – Nets    opfattelse er, som det fremgår , at bestemmelsen i § 35 skærpes betydeligt med lovforslaget.   Det anføres således, at   selv æ  ndringer i ejerforholdene i virksomheder, der blot ejer ubetydelige marginale indi- rekte andele i et transmissionsnet, efter den ændrede bestemmelse   vil kun- ne udløse  pligt til afståelse af transmissionsnettet. Denne retstilstand følger imidlertid allerede af den gældende bestemme   lse. Med lovforslaget præc  iseres indholdet af bestemmelsen. Dansk Energi – Net udlægger imidlertid denne præcisering som en skærpelse. Baggrunden for Dansk Energi – Nets    synspunkt er således  en grundlæ  ggende uenighed om forståelsen  af den gældende b  estemmelse. Dansk Energi – Net    baserer tilsyneladende sin forståelse af den gælde   nde bestemmelse på ordlyden af aftalen af 29. marts 2004 mellem re geringen og Elfor (nu Dansk Energi – Net) i højere grad end på selve ordlyden af den eksisterende lovbestemmelse. I den forbindelse skal jeg bemærke, at den gældende b  estemmelse er en udmøntning af aftalen, som  Dansk Energi har haft mulighed for at kommentere, da denne var i høring  i 2004.
Side 3 af 4 Jeg medgiver imidlertid Dansk Energi – Net, at    den gældende bestemme  lse i elforsyningslovens § 35 i visse situationer med omfattende spredning i det indirekte ejerskab er meget vidtgående. Dertil kommer, at bestemmelsen i disse situationer kan være vanskelig eller umulig at administrere, herunder i tilfælde af børsnoterede selskaber. Dette er ne   top baggrunden for, at der i lovforslaget lægges op til en undtagelse, hvorefter   reglen om ændri  nger af de indirekte ejerforhold ikke finder anvendelse på dispositioner vedr ø ejerandele i virksomheder, som besidder minoritetsandele i en virksomhed, hvori en enkelt anden ejer har den bestemmende indflydelse.De  n foreslå e- de undtagelsesbestemmelse vurderes sammenholdt med de øvrige  dele af bestemmelsenog set i forhold til formålet med bestemmelsen sammenfa t- tende at medføre en retstilstand, som er afbalanceret, og som vil kunne a d- ministreres og håndhæves. Dansk Energi – Net har anmodet om, at lovforslaget for så vidt angår æ n- dringerne af elforsyningslovens § 35 genovervejes, og har i den forbindelse konkret peget på to punkter, der efter organisationens opfattelse bør opfy  l- des. For så vidt angår punkt 1,   foreslås  det, at der ikke skal ske tvangsafståelse , med mindre der er sket skift i bestemmende indflydelse eller handel med mindst 50 pct. af ejerandelene, og at ejervirksomheden har bevisbyrden for, at dette ikke er sket. Jeg har forstå et, at organisationens forslag indebærer, at der først    skal ind- træ  de pligt til afståelse, når der   er sket skift i ejerforholdet til 50 pct. af den samlede direkte og indirekte ejerkreds til en ejervirksomhed. Dette skal ses i forhold til, at der efter den gældende bestemmelse skal   ske en vurdering af skift i ejerforholdene i hver enkelt virksomhed, der direkte eller indirekte ejer transmissionsandele. Dansk Energi – Nets forslag    vurderes afhængig af ejerstrukturen til en transmissionsvirksomhed at ville kunne medføre en udskydelse af tid s- punktet for afståelse af transmissionsandele til staten både set   i forhold til den gældende bestemmelse, og den i lovforslaget indeholdte ændrede b e- stemmelse. Derudover vurderes det, at bestemmelsen i visse situationer vil kunne være ganske vanskelig at a  dministrere. På baggrund af ovenstående mener jeg ikke, at der er   grundlag for at indle- de nærmere drøftelser af den af Dansk Energi    – Net foreslåede model. Jeg har imidlertid forstået, at det for Dansk Energi  – Net er et væsentligt sigte med forslaget at løse en konkret problemstilling vedrørende ejerstrukturen til transmissionsvirksomheden Fyns Net 150 kV A/S. Såfremt der kan fi n- des mulige løsninger på dette særlige problem, er j eg indstillet på at indl ede drøftelser med forligspartierne  herom.
Side 4 af 4 For så vidt angår punkt   2, anføres det, at omstruktureringer, fusioner mv. mellem forbrugerejede selskaber frit skal kunne gennemføres, så længe den ultimative ejerkreds er uforandret, og at kommunalt ejerskab i denne hen- seende skal sidestilles med forbrugereje. Hertil bemærkes, at   det følger af lovforslaget , at selskabsmæssige   omstruk- tureringer som for eksempel fusioner er undtaget fra bestemmelserne om afståelsespligt, under forudsætning af at ejerne af de omfattede virksomh   e- der ikke i forbindelse med omstruktureringen opnår andet vederlag end ejerandele i den eller de virksomheder, der består efter omstruktureringen. Der kan således godt gennemføres fusioner mellem forbrugerejede selsk  a- ber, uden at dette udløser pligt til afståelse af transmissionsnet. Ligeledes vil et kommunalt ejet selskab kunne fusioneres med et forbrugerejet. Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt en kommune vil kunne afstå sit ejerskab til de aftagende forbrugere, vil der imidlertid efter den gældende bestemmelse være tale om en overdragelse, som medfører pligt til afståelse af de omfattede transmissionsandele. Jeg er dog indstillet på at  indlede drøfte lser med forligspartierne om en eventuel undtagelse til bestemmelsen i situationer, hvor en kommune måtte  ønske at  foretage vederlagsfri over- dragelse af sin elnetvirksomhed til elforbrugerne organiseret i form af et forbrugerejet andelsselskab. Danmarks vindmølleforenings høringssvar af 8. februar 2006 Høringssvaret giver ikke anledning til yderligere bemærkninger til lovfor   s- laget. Med venlig hilsen Flemming Hansen