Det Energipolitiske Udvalg 2005-06
L 156 Bilag 5
Offentligt
253531_0001.png
N O T AT
24. januar 2006
J.nr. 020210/20007-0008
Ref. TBB/IL
Side 1/7
Besvarelse af supplerende spørgsmål til Energistyrelsens notat af 18. januar 2006 om
spørgsmål til lovforslag om ændring af forsyningslovene m.v.
Nærværende notat tjener til supplerende besvarelse af spørgsmål 7, 8 og 9 i Energistyrelsens
notat af 18. januar 2006, hvilket sker på baggrund af kommentarer til besvarelsen af spørgs-
målene modtaget fra Torben Hansen MF (S) den 23. januar 2006 på vegne af S, SF og Rad.
V. Notatet er opbygget således, at hvert enkelt af de oprindelige spørgsmål og svar er gengivet
efterfulgt af den modtagne kommentar og Energistyrelsens supplerende besvarelse.
7. Giver ændringsforslagene sikkerhed for, salg fra de nuværende ejere fører til at staten
køber, således at, at der under ingen omstændigheder kan opstå situationer, hvor andre
end staten kan opnå eller bevare majoritet i netselskaberne?
Energistyrelsens svar af 17. januar 2006:
Afgrænsningen af, hvilke situationer, der udløser pligt til afståelse af el-
transmissionsnet og naturgasdistributionsnet til staten, er reguleret i hhv. EFL § 35,
stk. 1 og 2, samt i NFL § 34, stk. 1 og 2.
Overdragelser af selve nettene samt af de direkte ejerandele i transmissionsvirksom-
heder (kaldet transmissionsandele) og distributionsselskaber (kaldet distributionsan-
dele) er reguleret i bestemmelsernes stk. 1. Det følger af de gældende bestemmelser, at
såvel nettene som transmissionsandelene og distributionsandelene som udgangspunkt
kun kan overdrages til staten. Dette udgangspunkt ændres ikke ved de foreslåede æn-
dringer af bestemmelserne.
Indirekte overdragelser af transmissionsandele og distributionsandele er reguleret i
bestemmelsernes stk. 2. Det følger heraf, at de direkte ejere (ejervirksomhederne) af
transmissionsandele og distributionsandele, har pligt til at afstå sine transmissionsan-
dele/distributionsandele til staten, når 50 pct. af ejerandelene i ejervirksomheden eller
i virksomheder, der direkte eller indirekte besidder ejerandele i en ejervirksomhed
skifter ejer. Tilsvarende udløser det pligt til afståelse af transmissionsandele-
ne/distributionsandelene, når ejere af ejerandele i en ejervirksomhed eller i virksom-
heder, der direkte eller indirekte besidder ejerandele, opnår bestemmende indflydelse
i den pågældende virksomhed. Dette udgangspunkt ændres ikke ved de foreslåede æn-
dringer af bestemmelserne. Dog udvides anvendelsesområdet, således at også forta-
belse af bestemmende indflydelse udløser afståelsespligt.
L 156 - 2005-06 - Bilag 5: Notater, spørgsmål og svar, som er indgået i de politiske drøftelser om lovforslaget inden fremsættelsen, fra transport- og energiministeren
253531_0002.png
Som det fremgår, kan der således inden for rammerne af stk. 2, uden at dette udløser
pligt til afståelse af transmissionsandele/distributionsandele til staten, kunne overdra-
ges op til 50 pct. af ejerandelene i en omfattet virksomhed med et indirekte ejerskab til
en transmissionsvirksomhed eller et distributionsselskab, så længe en eksisterende
majoritet/bestemmende indflydelse bevares.
Det skal bemærkes, at der efter bestemmelserne gælder en række undtagelser til ud-
gangspunktet i stk. 1 og 2. Af det gældende stk. 4 følger det således, at selskabsmæssi-
ge omstruktureringer samt udnyttelse af forkøbsrettigheder, køberettigheder og teg-
ningsrettigheder stiftet før den 21. april 2004 kan ske, uden at der udløses pligt til af-
ståelse efter stk. 1 og 2. Disse undtagelser gælder således både for så vidt angår over-
dragelser af selve transmissionsandelene/distributionsandelene og indirekte overdra-
gelser af disse.
Disse undtagelser er bevaret i lovforslaget. Dog foreslås en række ændringer, for så
vidt angår undtagelsen vedrørende selskabsmæssige omstruktureringer. Der foreslås
således en bestemmelse, som hindrer, at en ejervirksomhed gennem en selskabsmæssig
omstrukturering kan omdanne sit direkte ejerskab til et indirekte ejerskab, og dermed
omdanne transmissionandelene/distributionsandelene, som kun kan afstås til staten, til
indirekte ejerandele, som inden for rammerne af stk. 2 kan overdrages, uden at dette
udløser pligt til afståelse.
Desuden foreslås der en bestemmelse, som hindrer, at en virksomhed via en selskabs-
mæssig omstrukturering reelt kan overdrages. Dette kan efter den gældende bestem-
melse f.eks. ske gennem en fusion mellem to virksomheder, der begge indirekte ejer
transmissionsandele, hvorefter en større fusionspartner kan købe den mindre fusions-
partner ud, da dette vil betyde, at der ikke overdrages mere end 50 pct. af ejerandele-
ne i virksomheden, og at der ikke er nogen ejer, som opnår bestemmende indflydelse.
Efter forslaget til ændring af bestemmelsen vil dette ikke længere kunne lade sig gøre.
Derudover introduceres med lovforslaget en ny undtagelse, hvorefter reglen i stk. 2
om ændringer af de indirekte ejerforhold ikke finder anvendelse på dispositioner ved-
rørende ejerandele i virksomheder, som besidder minoritetsandele i en virksomhed,
hvori en enkelt anden ejer har den bestemmende indflydelse. Der er redegjort nærme-
re for baggrunden for denne undtagelse nedenfor under besvarelsen af spørgsmål 8.
Kommentar fra S, SF og Rad V:
Det må være muligt at give et klart svar på dette spørgsmål. Spørgsmålet er essentielt i
forhold til tidligere aftaler, og det bør være således, at ændringerne medfører at der ik-
ke opstår situationer hvor nettene overgår til andre end staten.
Energistyrelsens supplerende svar:
Efter de gældende bestemmelser kan et allerede eksisterende direkte eller indirekte
ejerskab, herunder et majoritets-ejerskab, til nettene godt bevares. Dette følger af, at
der ikke er tale om en ekspropriations-bestemmelse, men om at staten har forkøbsret
og købepligt, når de hidtidige ejere udtræder af ejerskabet. Dette ændres ikke ved de
foreslåede ændringer af bestemmelserne.
Side 2/6
L 156 - 2005-06 - Bilag 5: Notater, spørgsmål og svar, som er indgået i de politiske drøftelser om lovforslaget inden fremsættelsen, fra transport- og energiministeren
253531_0003.png
Som det fremgår af besvarelsen, er hovedprincippet i de gældende bestemmelser, at de
nuværende ejere af de direkte ejerandele til nettene ikke kan overdrage deres ejeran-
dele til andre end til staten. Dette ændres der ikke på ved de foreslåede ændringer af
bestemmelsen.
Det følger endvidere af bestemmelserne, at nye udefra kommende ejere heller ikke
gennem indirekte overtagelse af ejerskabet til nettene vil kunne opnå majoritet i
transmissionsvirksomhederne og naturgasdistributionsselskaberne. Heller ikke dette
ændres der på ved de foreslåede ændringer af bestemmelserne. Tværtimod strammes
bestemmelserne om indirekte ejerskifter som anført således, at også fortabelse af be-
stemmende indflydelse udløser pligt til afståelse.
I forhold til det ovenstående udgangspunkt gælder der dog som anført i besvarelsen af
spørgsmålet fortsat enkelte undtagelse, herunder vedrørende selskabsmæssige om-
struktureringer og udnyttelse af allerede eksisterende forkøbsrettigheder mv. Som an-
ført ved besvarelsen af spørgsmålet gælder disse undtagelser allerede i dag.
8. Kunne man for at undgå undtagelserne vedrørende salg fra mindre, måske hidtil ikke
kendte, ejere af børsnoterede selskaber gennemføre en registreringspligt i forbindelse
med salg, således at manglende oplysninger førte til statens køb af de pågældende an-
dele eller aktier?
Energistyrelsens svar af 17. januar 2006:
Som anført i lovforslaget vurderes det, at de gældende bestemmelser om indirekte
overdragelser af transmissionsandele/distributionsandele i visse situationer med om-
fattende spredning i det indirekte ejerskab er meget vidtgående. Dertil kommer, at be-
stemmelserne i visse tilfælde ikke vil kunne administreres og håndhæves. Dette gælder
uanset, hvem der registrerer og fører tilsyn med ejerforholdene.
Problemet er, at bestemmelserne i stk. 2 gælder for alle indirekte ejere af transmissi-
onsandele/distributionsandele. Bestemmelserne gælder således også for virksomheder,
der alene besidder et yderst minimalt og indirekte ejerskab til transmissionsandele-
ne/distributionsandelene, uanset om den indirekte ejerandel besiddes gennem mange
mellemliggende virksomheder. I tilfælde af, at der eksempelvis overdrages 50 pct. af
ejerandelene i en sådan indirekte ejer, vil dette medføre, at samtlige transmissionsan-
dele/distributionsandele, som den pågældende virksomhed har en (fjern og minimal)
indirekte andel i, vil skulle afstås. I tilfælde af, at en transmissionsvirksomhed er 100
pct. ejet af en ejervirksomhed, vil en ændring af ejerforholdene i den førnævnte virk-
somhed med det minimale indirekte ejerskab således kunne føre til, at ejervirksomhe-
den skal overdrage hele det pågældende transmissionsnet til staten. Det skal således
understreges, at der efter bestemmelserne ikke foretages en forholdsmæssig bereg-
ning, således at skiftet i ejerkredsen kun vil udløse pligt til afståelse af en mindre del
af transmissionsandelene.
Problemstillingen vil, herunder også med hensyn til den manglende mulighed for at
administrere og håndhæve bestemmelserne, særligt gøre sig gældende i tilfælde, hvor
en direkte eller indirekte ejer af transmissionsandele/distributionsandele børsintrodu-
ceres. I enhver virksomhed, som direkte eller indirekte ejer transmissionsande-
Side 3/6
L 156 - 2005-06 - Bilag 5: Notater, spørgsmål og svar, som er indgået i de politiske drøftelser om lovforslaget inden fremsættelsen, fra transport- og energiministeren
le/distributionsandele, vil der kunne overdrages op til 50 pct. af ejerandelene, uden at
dette udløser pligt til afståelse, herunder også således at disse bringes i omløb på
fondsbørsen. Ved en sådan børsintroduktion vil der imidlertid ske en omfattende
spredning i ejerkredsen, idet alle de nye aktionærer hver især vil skulle anses som en
indirekte ejer til transmissionsandele/distributionsandele og dermed vil blive omfattet
af bestemmelsen i stk. 2. Aktionærvirksomhederne vil tillige kunne være ejet af andre
virksomheder, som også vil blive omfattet af bestemmelsen. Dertil kommer, at der
dagligt ville blive handlet aktier. Det vil reelt være umuligt at administrere bestem-
melserne i sådanne situationer.
Rækkevidden af den gældende bestemmelse kan illustreres ved, at man forestiller sig
en elvirksomhed med et direkte eller indirekte ejerskab til transmissionsandele, som
bliver introduceret på fondsbørsen, hvor der sælges 49 pct. af aktiekapitalen. Salget
fordeler sig på flere hundrede tusinde aktier og mellem adskillige tusinde aktionærer.
Hver af disse aktionærer ville igen kunne være ejet af andre virksomheder. Man kunne
eksempelvis forestille sig, at en virksomhed som Danske Bank med investering for øje
ville erhverve en aktiepost i den børsintroducerede elvirksomhed. Danske Bank har en
aktiekapital på ca. 6,3 mia. kr. fordelt på aktier af 10 kr. pr. styk, hvoraf der dagligt
handles flere millioner. Samtlige aktionærer i Danske Bank ville således blive indirek-
te ejere af transmissionsnettet. Dette ville omfatte store og små virksomheder over he-
le verden, som igen ville kunne være ejet af andre ejere. Et skift i ejerkredsen i hver
eneste af disse tusinder af indirekte ejere af transmissionsandele ville efter bestemmel-
sen i stk. 2 udløse pligt til afståelse af transmissionsandelene.
Bestemmelserne i EFL § 35, stk. 2 og i NFL § 34, stk. 2 vil i en sådan situation ikke
kunne administreres uanset, hvor opgaven med registrering af ejerskabet blev place-
ret. Hvis man indførte en registreringspligt for virksomhederne i forbindelse med salg,
således at manglende oplysninger førte til statens køb af de pågældende transmissi-
onsandele/distributionsandele, ville dette derfor i realiteten være ensbetydende med en
tvangsafståelse.
De foreslåede undtagelsesbestemmelser i EFL § 35, stk. 4 og i NFL § 34, stk. 4, vur-
deres sammenholdt med de øvrige dele af bestemmelserne og set i forhold til formålet
med bestemmelsen sammenfattende at medføre en retstilstand, som er afbalanceret, og
som vil kunne administreres og håndhæves. Når undtagelsen i stk. 4 som anført er be-
grænset til situationer, hvor en enkelt ejer har bestemmende indflydelse i en virksom-
hed, skyldes det, at der i en sådan situation vurderes at være særlige forhold, der taler
for, at dispositioner vedrørende ejerandelene i virksomhederne, der besidder minori-
tetsandele i den kontrollerede virksomhed, ikke skal kunne udløse pligt til afståelse ef-
ter bestemmelsernes stk. 2. Dette skal ses i sammenhæng med, at definitionen af et
ejerskifte efter stk. 2 netop er centreret omkring skift i den bestemmende indflydelse el-
ler overdragelse af 50 pct. af ejerandelene i en virksomhed. Det forekommer således
naturligt og afbalanceret at undtage dispositioner vedrørende ejerandelene i virksom-
heder, som besidder minoritetsandele i en virksomhed, hvori en enkelt anden ejer har
bestemmende indflydelse, når den kontrollerende ejer, uden at der udløses pligt til af-
ståelse, vil kunne overdrage op til 50 pct. af ejerandelene i virksomheden. Det vurde-
res dog samtidig, at det set i forhold til formålet med bestemmelsen ville føre for vidt
at give undtagelsesbestemmelsen i videre anvendelsesområde.
Side 4/6
L 156 - 2005-06 - Bilag 5: Notater, spørgsmål og svar, som er indgået i de politiske drøftelser om lovforslaget inden fremsættelsen, fra transport- og energiministeren
253531_0005.png
Kommentar fra S, SF og Rad V:
Ånden i aftalerne fra 29. marts 2004, var at der ikke skulle være et diffust ejerskab.
Det betyder at der også kan stilles krav om, at man kender ejerne. Vi vil gerne drøfte
denne bestemme fortsat.
Energistyrelsens supplerende svar:
Der ligger hverken i aftalerne eller i de gældende bestemmelser nogen hindring af et
spredt eller diffust ejerskab til nettene.
Et krav om kendskab til samtlige indirekte ejere af et net vil i realiteten hindre, at di-
rekte eller indirekte ejere af transmissionsandele/distributionsandele kan være børs-
noterede uden at nettene vil skulle afstås, hvilket ikke har været hensigten med be-
stemmelserne. Således var Nesa A/S allerede på tidspunktet for vedtagelsen af de gæl-
dende bestemmelser børsnoteret, herunder således at ejerskabet til en mindre del af
selskabets aktier var spredt på mange små ejere.
Det følger desuden af aftalen om vilkår for salg af aktier i DONG A/S, at aftaleparter-
ne er enige om, at anse naturgasdistributionsnettet for at være i offentligt eje så længe
staten bevarer aktiemajoriteten i DONG A/S. Først i tilfælde af, at aktiemajoriteten
afhændes, skal staten tilbagekøbe naturgasnettet.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmålet er det reelt umuligt at kende til alle in-
direkte ejere, når et selskab noteres på børsen. Det i spørgsmålet indeholdte forslag
vil derfor eksempelvis betyde, at naturgasdistributionsnet og el-transmissionsnet hvori
DONG A/S indirekte besidder ejerandele vil skulle afhændes som følge af en børsin-
troduktion, hvilket ikke er i overensstemmelse med aftalen om vilkår for salg af aktier i
DONG A/S.
9. Kan det afvises, at undtagelsesbestemmelserne vil føre til en udskydelse af statens
overtagelse af nettene?
Energistyrelsens svar af 17. januar 2006:
Med lovforslaget foreslås der en række ændringer af de gældende undtagelsesbe-
stemmelser vedrørende selskabsmæssige omstruktureringer, jf. stk. 5. Indholdet heraf
er delvist beskrevet ovenfor under besvarelsen af spørgsmål 7.
Derudover introduceres med lovforslaget en ny undtagelse, hvorefter reglen i stk. 2
om ændringer af de indirekte ejerforhold ikke finder anvendelse på dispositioner ved-
rørende ejerandele i virksomheder, som besidder minoritetsandele i en virksomhed,
hvori en enkelt anden ejer har den bestemmende indflydelse. Der er redegjort nærme-
re for baggrunden for denne undtagelse ovenfor under besvarelsen af spørgsmål 8.
Undtagelsesbestemmelserne undtager i sagens natur visse begivenheder, som ellers
ville have udløst pligt til afståelse af transmissionsandele/distributionsandele, fra at
have denne konsekvens.
Side 5/6
L 156 - 2005-06 - Bilag 5: Notater, spørgsmål og svar, som er indgået i de politiske drøftelser om lovforslaget inden fremsættelsen, fra transport- og energiministeren
253531_0006.png
I visse situationer vil ændringerne af bestemmelserne således kunne føre til en udsky-
delse af statens overtagelse af nettene. I andre situationer vil ændringerne af bestem-
melserne kunne føre til en tidligere afståelse som følge af ændringerne i undtagelses-
bestemmelsen om selskabsmæssige omstruktureringer. I den forbindelse skal det un-
derstreges, at tidspunktet for statens overtagelse af nettene vil afhænge af virksomhe-
dernes dispositioner, som kan være påvirket af reglerne for, hvornår nettene skal af-
stås.
Kommentar fra S, SF og Rad V:
Svaret på dette spørgsmål betyder desværre at statens overtagelse bliver udskudt. Det
var ikke en del af 29. marts aftalerne.
Energistyrelsens supplerende svar:
Det skal indledningsvis understreges, at det på ingen måde er hensigten eller formålet
med de foreslåede ændringer af bestemmelsen, at tidspunktet for statens overtagelse af
nettene udskydes.
I henhold til den politiske aftale af 29. marts 2004 skulle der gennemføres en forkøbs-
ret- og pligt for staten til de regionale el-transmissionsnet i forbindelse med direkte el-
ler indirekte overdragelser. Aftalen blev efterfølgende udmøntet i den gældende be-
stemmelse i elforsyningslovens § 35.
Hovedprincippet i bestemmelsen er, at der ved ethvert skift i de direkte ejerandele til
nettene gælder en forkøbsret og købepligt for staten. Hvis ejerskiftet i stedet sker i et
indirekte ejerled, udløses forkøbsretten og købepligten derimod kun, hvis der sker væ-
sentlige ændringer i ejerforholdene til den pågældende virksomhed. Der skelnes i den
forbindelse ikke mellem, hvorvidt ændringerne i ejerskabet sker i en virksomhed, der
ejer en stor indirekte andel i et transmissionsnet eller om ændringerne sker i en virk-
somhed, som alene besidder en fjern og minimal indirekte andel. I begge situationer
er det således samtlige transmissionsandele, hvortil det indirekte ejerskab kan henfø-
res, som skal afstås.
Ved en omfattende spredning i det indirekte ejerskab til transmissionsnettene kan be-
stemmelsen derfor få meget vidtrækkende konsekvenser. Desuden kan bestemmelsen
være vanskelig eller umulig at administrere og håndhæve.
Som anført ved den supplerende besvarelse af spørgsmål 8 er Nesa A/S allerede i dag
børsnoteret, og har været det siden den gældende bestemmelse blev indført. En mindre
del af selskabets aktier er spredt på et stort antal småejere, hvoraf ikke alle er kendte
for selskabet. Energistyrelsen må på den baggrund konstatere, at den gældende be-
stemmelse ikke kan administreres og håndhæves for så vidt angår disse småaktionæ-
rers indirekte ejerskab til Nesa Net A/S.
Når der i henhold til den politiske aftale sker børsintroduktion af DONG A/S, vil et til-
svarende problem opstå, for så vidt angår naturgasdistributionsnet og el-
transmissionsnet, hvori DONG A/S besidder indirekte ejerandele.
Side 6/6