N O T AT
25. januar 2006
J.nr. 020210/20007-0008
Ref. BLU/TBB/IL
Side 1/3
Besvarelse af spørgsmål stillet af medlem af Folketinget Energipolitiske Udvalg Torben
Hansen MF (S) til lovforslag om ændring af forsyningslovene m.v.
Nærværende notat tjener til besvarelse af yderligere spørgsmål til lovforslag om ændring af
forsyningslovene mv. modtaget fra Torben Hansen MF (S) den 23. januar 2006.
Spørgsmål af 24. januar 2006:
I ”Aftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokrater-
ne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne
om fremtidssikring af energiinfrastrukturen”af 29. marts står følgende under punkt 3:
”Der gennemføres en forkøbsret- og pligt for staten til de regionale transmissionsnet i
forbindelse med direkte eller indirekte overdragelse. Prisen fastsættes efter samme prin-
cipper som ved ekspropriation. Hermed kan elforsyningslovens § 38 om, at elprodukti-
ons- og elhandelsvirksomheder ikke må eje mere end 15 % af en netvirksomhed, ophæ-
ves. ”
Ved den tekniske gennemgang af ændringsforslagene lægges tilsyneladende til grund, at for-
købsret- og pligt kun træder i kraft under visse forudsætninger med det formål at sikre at det
offentlige ejerskab forbliver over 50 pct.
Ovenstående aftale stiller ingen betingelser for krav om salg til staten i tilfælde af direkte eller
indirekte handel. Forkøbsret- og pligt er absolut og skal altså gøres gældende ved ethvert salg
af de omhandlede net.
Siden er kun indgået aftale vedrørende salg dele af DONG, hvor der åbnes mulighed for at
sælge op til 49 pct. af aktierne. Den aftale omfatter desuden aftaler om dele af gasnettet men
ikke salg af de regionale transmissionsnet.
Vil ministeren oplyse, på hvilket grundlag betingelser vedrørende undtagelser fra for-
købsret- og pligt er indført i ændringsforslaget?
Energistyrelsens svar:
De gældende bestemmelser i elforsyningslovens § 35 er opbygget således, at der skelnes mel-
lem direkte og indirekte ejerandele i transmissionsvirksomhederne.