Det Energipolitiske Udvalg 2005-06
L 156 Bilag 5
Offentligt
253535_0001.png
N O T AT
3. februar 2006
J.nr. 020210/20007-0008
Ref. BLU/TBB/IL
Side 1/4
Besvarelse af supplerende spørgsmål stillet af medlem af Folketingets Energipolitiske
Udvalg Torben Hansen MF (S) til lovforslag om ændring af forsyningslovene m.v.
Nærværende notat tjener til besvarelse af yderligere spørgsmål til lovforslag om ændring af
forsyningslovene mv. modtaget fra Torben Hansen MF (S) den 31. januar 2006.
Spørgsmål 1
Vil trafik- og energiministeren oplyse, hvor stor en del af de net, som ikke allerede er i statens
eje, der er ejet direkte henholdsvis direkte og indirekte, og i hvilket omfang der er tale om
kommunale selskaber, andelsselskaber, aktieselskaber, interessentskaber osv.. Oversigten
ønskes gerne opgjort både i forhold til værdi og omfang, antal kilometer, kapacitet og antal
forbrugere under de enkelte selskaber.
Energistyrelsens svar:
Ejerforhold til eltransmissionsvirksomheder:
Der eksisterer 11 eltransmissionsvirksomheder, som ejer transmissionsnet på mellem 100 kV
og 200 kV, jf. bestemmelsen i elforsyningslovens § 35. Det drejer sig om følgende virksomhe-
der:
NV Net A.m.b.A.
Midtjyske Net A/S
Vestjyske Net 150 kV A/S
Sydøstjyske Net A/S
Syd Net A/S
Fyns Net 150 kV A/S
KE Transmission A/S
Frederiksberg Eltransmission A/S
SEAS Transmission A/S
NVE Net A/S
L 156 - 2005-06 - Bilag 5: Notater, spørgsmål og svar, som er indgået i de politiske drøftelser om lovforslaget inden fremsættelsen, fra transport- og energiministeren
253535_0002.png
Nesa Net A/S
Dertil kommer, at Østkraft Net A/S ejer udlandsforbindelsen mellem Bornholm og Skåne, som
ligeledes er omfattet af bestemmelsen i elforsyningslovens § 35.
Til besvarelse af spørgsmålets første punktum vedlægges selskabsdiagrammer, som illustrerer
ejerstrukturerne for de nævnte virksomheder omfattet af bestemmelsen i elforsyningslovens §
35.
Selskabsdiagrammerne er som udgangspunkt baseret på oplysninger om ejerforholdene pr. 1.
april 2005, som Energistyrelsen har modtaget fra transmissionsvirkomhederne, samt de di-
rekte og indirekte ejere til disse. For enkelte af virksomhederne, er illustrationerne over ejer-
forholdene dog opdateret på baggrund af oplysninger, som Energistyrelsen har modtaget
efterfølgende. Det skal understreges, at der kan være sket yderligere ændringer i ejerforhol-
dene efter 1. april 2005, som ikke fremgår af illustrationerne.
For så vidt angår Vestjyske Net 150 kV A/S bemærkes, at der kan være indtrådt en situation
som har udløst pligt til afståelse af de 16,2 % af transmissionsandelene, som er ejet af Ener-
giMidt Net Vest A/S. Dette vurderes for øjeblikket nærmere af Energistyrelsen.
For så vidt angår Nesa Net A/S er ejerstrukturen særligt kompleks, hvorfor de fulde oplysnin-
ger ikke fremgår af selskabsdiagrammet. Der skal derfor hermed nærmere redegøres for ejer-
strukturen.
Som det fremgår af selskabsdiagrammet for Nesa Net A/S findes der i Nesa A/S en større
gruppe af småaktionærer, som pt. tilsammen besidder ca. 1 pct. af aktierne i selskabet. Nesa
A/S har oplyst, at disse aktier kan være fordelt på op til mere end 13.000 aktionærer, og at det
præcise antal af aktionærer er ukendt. Nesa A/S har endvidere oplyst, at nogle, men ikke alle,
af disse aktionærer fremgår af selskabets aktiebog. Det må på den baggrund konstateres, at
bestemmelsen i elforsyningslovens § 35 ikke kan administreres, for så vidt angår denne grup-
pe af aktionærer.
For så vidt angår ejerskabet til Elsam A/S, var dette på tidspunktet for skæringsdatoen den
21. april 2004 efter de for Energistyrelsen foreliggende oplysninger fordelt på 45 aktionærer.
En række af disse aktionærer har efter det oplyste efterfølgende overdraget deres aktier, som i
henhold til eksisterende forkøbsrettigheder er blevet erhvervet af den resterende gruppe af
aktionærer. Efterfølgende har Vattenfall AB erhvervet 35,3 pct. af aktierne i Elsam A/S. Der
er senere indgået aftale mellem DONG A/S og Vattenfall om DONG A/S’ overtagelse af den-
ne aktiepost. Derudover har DONG A/S efter det oplyste indgået aftaler med flere af de tilba-
geværende aktionærer i Elsam A/S om overtagelse af yderligere ca. 40 pct. af aktiekapitalen i
selskabet. Disse aftaler om overdragelser er imidlertid efter det oplyste endnu ikke endelige,
idet de afventer konkurrencemyndighedernes godkendelse. Pt. er ejerskabet til Elsam A/S
efter de for Energistyrelsen foreliggende oplysninger således fortsat fordelt på følgende ejere:
Selskab
LEF Net A/S
SEF Net A/S
Nyborg Elnet A/S
Ejerandel
Eventuelle ultimative ejerforhold
0,78 % Direkte 100 % ejet af Langelands
Elforsyning S/I
2,08 % Direkte 100 % ejet af Sydfyns El-
forsyning S/I
0,81 % Indirekte 100 % ejet af Nyborg
Side 2/5
L 156 - 2005-06 - Bilag 5: Notater, spørgsmål og svar, som er indgået i de politiske drøftelser om lovforslaget inden fremsættelsen, fra transport- og energiministeren
253535_0003.png
ELRO Net A/S
Galten Elværk Net A/S
Viby Net A/S
BOE Service A/S
HEF Net A/S
HHE Net A/S
Aalborg Kommunale Elforsyning –
AKE Net
Østjysk Energi Net A/S
Energi Horsens Net Holding A/S
MES Net A/S
VOS Net A/S
ESS Net A/S
GEV Net A/S
Nordvestjysk Elforsyning A.m.b.a.
Ikast Værkerne Net A/S
Sydvest Energi Net A/S
Struer Forsyning Elnet A/S
EnergiGruppen Jylland El A/S
EM EL A/S
NRGi Net A/S
2,63 %
1,20 %
0,87 %
1,55 %
6,73 %
0,85 %
4,69 %
Kommune
Indirekte 100 % ejet af ELRO
A.m.b.a.
Indirekte 100 % ejet af Galten El-
værk A.m.b.a.
Direkte 100 % ejet af Viby el-værk
A.m.b.a.
Indirekte 100 % ejet af BOE S/I
Direkte 100 % ejet af HEF A.m.b.a.
Indirekte 100 % ejet af HHE Hol-
ding A.m.b.a.
3,55 % Direkte 100 % ejet af Østjysk Ener-
gi S/I
5,25 % Direkte 100 % ejet af Energi Hor-
sens A.m.b.a.
1,30 % Direkte 100 % ejet af MES A.m.b.a.
0,39 % Direkte 100 % ejet af Vejle Oplands
Strømforsyning A.m.b.a.
8,51 % Indirekte 100 % ejet af ESS
A.m.b.a.
0,56 % Indirekte 100 % ejet af Grindsted
El- og Varmeværk A.m.b.a.
3,06 %
0,85 % Indirekte 100 % ejet af Ikast El- og
varmeværk A.m.b.a.
17,90 % Indirekte 100 % ejet af Sydvest
Energi A.m.b.a.
0,48 % Indirekte 100 % ejet af Struer
Kommune
12,01 % Indirekte 100 % ejet af den danske
stat gennem DONG A/S
12,08 % Indirekte 100 % ejet af den danske
stat gennem DONG A/S
11,89 % Direkte 100 % ejet af NRGi
A.m.b.a.
For så vidt angår ejerskabet til Nesa Net A/S henvises i øvrigt til redegørelsen i besvarelsen
af EPU spørgsmål 12.
Ejerforhold til naturgasdistributionsselskaber:
For så vidt angår naturgasforsyningslovens § 34, eksisterer der 4 virksomheder, som ejer
naturgasdistributionsnet, som er omfattet af bestemmelsen. Det drejer sig om følgende virk-
somheder:
HNG I/S
Side 3/5
L 156 - 2005-06 - Bilag 5: Notater, spørgsmål og svar, som er indgået i de politiske drøftelser om lovforslaget inden fremsættelsen, fra transport- og energiministeren
253535_0004.png
Naturgas Midt-Nord I/S
DONG Distribution A/S
Naturgas Fyn A/S
Til besvarelse af spørgsmålets første punktum vedlægges selskabsdiagrammer, som illustrerer
ejerstrukturerne for de nævnte virksomheder omfattet af bestemmelsen i naturgasforsynings-
lovens § 34.
Selskabsdiagrammerne baseret på oplysninger fundet på selskabernes hjemmesider den 3.
februar 2006.
Øvrige ønskede oplysninger:
Med hensyn til ønsket om en oversigt over værdien af de enkelte el-
transmissionsvirksomheder og naturgasdistributionsvirkosmheder bemærkes det, at fastsæt-
telsen af handelsværdien for transmissionsvirksomheder efter elforsyningslovens § 35, stk. 7,
og naturgasforsyningslovens § 34, stk. 6, i tilfælde af uenighed mellem sælger og køber fast-
sættes af Taksationskommissionen efter reglerne i kapitel 4 i lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom. Energinet.dk har endnu ikke overtaget nogen del af
hverken de regionale eltransmissionsnet eller naturgasdistributionsnettene, og der er således
endnu ikke eksempler på prisfastsættelser, hverken baseret på aftale eller fastsat af Taksati-
onskommissionens. Energistyrelsen kan på den baggrund ikke besvare spørgsmål vedrørende
værdien af transmissionsvirksomhederne.
Med hensyn til ønsket om en oversigt over kapacitet, antal forbrugere og antal kilometer ka-
bel for hver enkelt transmissionsvirksomhed er Energistyrelsen ikke umiddelbart i besiddelse
af de ønskede oplysninger. Energistyrelsen vil derfor anmode Dansk Energi om at indhente
oplysningerne fra eltransmissionsvirksomhederne, hvorefter oplysningerne vil blive videre-
sendt som supplement til besvarelsen af nærværende spørgsmål.
Ligeledes vil de tilsvarende oplysninger for så vidt angår naturgasdistributionsselskaberne
blive indhentet og eftersendt som supplerende besvarelse af spørgsmålet.
Spørgsmål 2:
De udvidede svar på spørgsmålene vedr. overdragelse af de underordnede net, fører os til den
konklusion, at svaret på spørgsmål 7 ” Giver ændringsforslagene sikkerhed for, salg fra de
nuværende ejere fører til at staten køber, således at, at der under ingen omstændigheder kan
opstå situationer, hvor andre end staten kan opnå eller bevare majoritet i netselskaberne?” kan
besvares med et ja. Er det korrekt?
Energistyrelsens svar:
Som det fremgår af Energistyrelsens hidtidige besvarelser af spørgsmålet, kan dette ikke ube-
tinget besvares bekræftende.
Det er bestemmelsens klare udgangspunkt, at kun staten kan overtage de direkte ejerandele til
nettene, og at nye udefra kommende ejere heller ikke gennem indirekte overtagelse af ejer-
skabet til nettene vil kunne opnå majoritet i transmissionsvirksomhederne og naturgasdistri-
Side 4/5
L 156 - 2005-06 - Bilag 5: Notater, spørgsmål og svar, som er indgået i de politiske drøftelser om lovforslaget inden fremsættelsen, fra transport- og energiministeren
butionsselskaberne. Dog gælder der som anført en række undtagelser fra udgangspunktet om
statens køberet og –pligt.
Derimod vil et allerede eksisterende direkte eller indirekte ejerskab, herunder et majoritets-
ejerskab, til nettene godt kunne bevares.
Der henvises i det hele til Energistyrelsens oprindelige og supplerende besvarelse af spørgs-
målet.
Side 5/5