Det sidste er i hvert fald noget af det i denne verden, der er temmelig sikkert, men tak for de positive bemærkninger hele vejen rundt. Jeg tror, det ikke kun udtrykker meget godt, hvad Folketinget mener, men også fuldstændig udtrykker den almindelige mening: Det må ikke kunne, og det skal ikke kunne betale sig at kunne udlede olie i farvandene, for det er noget svineri.
Hr. Christian Wedell-Neergaard nævnte eksemplet fra Storebælt. Folk kan også huske eksemplerne fra Anholt i efteråret, de var jo urimelige, og derfor har de også ligget til grund for de undersøgelser, der gik forud for, at vi nu forhøjer bøderne klækkeligt. Der er jo tale om seksdoblinger, et sted nærmest en femogtyvedobling, fordi vi formoder, at det er nødvendigt, hvis det skal have en tilstrækkelig præventiv effekt. Det har været et selvstændigt aspekt i forarbejdet.
Det bliver sådan i fremtiden, at bare der er udledt 500
l olie, og vi kan finde synderen - det skal jeg komme tilbage til - bliver bøden hævet fra 25.000 kr. til 150.000 kr., og når vi taler om de store udslip på 10.000 l, hæves de vejledende bødestørrelser fra 100.000 kr. til 2,5 mio. kr. Forsvarsministeren og jeg tror, også fordi der ligger grundige undersøgelser bag, at det er det, der skal til for at give en præventiv effekt.
Der vil selvfølgelig være nogle, der siger: Jamen er det ikke et problem, hvis folk ved en fejl eller et uheld kommer til at udlede olie? Det er selvfølgelig sådan, at bødestørrelserne vil blive tilpasset de konkrete omstændigheder. Ved udmålingen af straffen vil der blive taget højde for, om udledningen er sket med vilje, eller om den er sket på grund af uopmærksomhed eller af andre grunde.
Jeg skal sige, at det kan være vanskeligt at lave en fuldstændig sammenligning mellem de bøder, vi nu indfører, og bøderne i vore nabolande og andre lande, vi sammenligner os med. Der er tale om, at systemerne er bygget vidt forskelligt op, men vi vurderer altså, at vi med de foreslåede bødeniveauer kommer til at ligge højere end vore nabolandes bødeniveauer. Men betyder det så, at vi bare eksporterer oliesvineriet til naboerne? Det mener jeg altså ikke, for de har nogle andre måder at regulere tingene på.
Jeg synes også, man skal bide mærke i, at de foreslåede bødestørrelser selvfølgelig er vejledende. I den sidste ende skal retssikkerheden selvfølgelig være til stede, og det er op til domstolene at afgøre, om skærpende eller formildende omstændigheder kan spille ind, når bødens størrelse skal fastsættes. Jeg vil bare sige ganske kort, at jeg synes også, det er positivt, at så godt som hele vejen rundt har høringssvarene været meget positive. Der har kun været et enkelt kritisk, men der er faktisk blevet taget vældig godt og positivt imod de øgede bødestørrelser, også hos Danmarks Rederiforening.
Det bør også lige nævnes, at vi ikke kun taler om udledninger fra skibe. Vi taler også om ulovlige udledninger fra offshoreanlæggene i Nordsøen, og derfor kunne jeg - også foranlediget af hr. Steen Gades ord om, at vi skal kigge mere generelt på olieforureningen - godt have lyst til at nævne, at jeg ganske kort før jul offentliggjorde en handlingsplan for beskyttelse af havmiljøet i Nordsøen i forbindelse med olie- og gasoperatørernes aktiviteter her.
Denne handlingsplan indeholder en række initiativer til styrkelse af indsatsen for at beskytte havmiljøet mod udledning af både olie og kemikalier. Der indføres en miljøledelse med et certificerbart system eller en lignende ordning, alle operatører skal udarbejde en årlig miljørapport, som gøres offentligt tilgængelig, og der er også noget om laboratorier og certificering. Der er en lang række elementer, som tilsammen vil betyde, at der kommer et langt større offentligt indseende i aktiviteterne, og det bliver altså også lettere at kigge operatørerne i kortene.
Tilbage til lovforslaget, som jo også indeholder andet end bøder. F.eks. indeholder det en forhøjelse af strafferammen. Strafferammen for grov miljøkriminalitet foreslås skærpet fra fængsel i indtil 4 år til fængsel i indtil 6 år i fremtiden, og det foreslås også, at der fremover kan gives administrative bøder for skibes manglende indberetning om grundstødninger og kollisioner.
Hr. Torben Hansen nævnte kort artikel 220 i FN's havretskonvention. Med dette forslag vil de bestemmelser, der vedrører begrænsninger af myndighedshåndhævelsen over for udenlandske skibe, komme tydeligt til syne i havmiljølovens straffekapitel. Det skal siges, at der ikke er tale om en ny retstilstand, da konventionens regler om håndhævelse over for udenlandske skibe allerede efterleves i dag, men at der alene er tale om at gøre havretskonventionens håndhævelsesregler lettere tilgængelige for forsvaret, der jo har ansvaret for håndhævelsen af reglerne om skibes udledninger til søs.
Jeg tror, det var hr. Jørn Dohrmann, der brugte udtrykket, at det er vigtigt at fange synderne, og hvis man skal sige det kort, kan man sige, at det jo netop er det, vi gør med forslaget, selv om det er klart, at begrænsningerne af håndhævelsen bliver større, jo længere væk skibene er. Jo længere væk fra en dansk havn et udenlandsk skib befinder sig, desto flere begrænsninger er der for, hvor meget vi kan håndhæve over for dem, og det gælder altså overalt i verden, da havretskonventionen jo gælder for alle lande.
Med hensyn til at fange synderne kan jeg også lige benytte lejligheden til at oplyse, at der er taget godt imod søværnets miljøkampagne, som har to formål, dels at det skal blive lettere at bekæmpe olien så tidligt som muligt, og før den driver i land, dels at øge chancerne for, at miljøsynderne rent faktisk bliver afsløret, så de bliver straffet - netop det, som flere har kredset om. Det element er jo mildest talt også vigtigt. Man kan sige, at kampagnen føjer sig naturligt til lovforslagets bestemmelser om de højere bøder, for kampagnens mål er jo at få flere til at holde udkig efter olien, så forureningen kan opdages hurtigt, og det er i sig selv en vigtig parameter for, om man hurtigt kan komme efter dem, man skal komme efter.
Samlet set mener jeg altså, at vi her sender et meget stærkt signal, og det er min meget klare forventning, at det her initiativ sammen med de andre initiativer vil have en præventiv effekt. Dermed tror jeg, at vi også opnår det, som vi alle sammen ønsker, nemlig at oliesyndere går en svær tid
i møde.