Udkast
Ændringsforslag til L 163, Forslag til lov om anlæg af motorvej mellem Ølholm og Vejle og
udbygning af motortrafikvejen mellem Riis og Ølholm til motorvej (rute 18):
Ændringsforslag
Af et <>tal ( ):
Til § 1
1) Som nr. 3 indsættes:
"3) at anlægge en hovedlandevej som motortrafikvej mellem den i nr. 1 nævnte hovedlandevej vest for Ølholm og landevej 348, Vejle-Viborg ved Tørring.â€
[Udvidelse af anlægsbemyndigelse]
Â
2) Nr. 3, der bliver nr. 4, affattes således:
â€4) at nedlægge hovedlandevej 348, Vejle-Viborg, som hovedlandevej mellem Tørring og Vejle.â€
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget medfører, at der anlægges en højklasset forbindelsesvej i form af motortrafikvej mellem den nuværende rute 13 ved Tørring og den nye motorvej Riis-Ølholm-Vejle.
Forslagsstillerne mener, at udbygning af rute 13 til højklasset vej pÃ¥ strækningen Tørring-Ølholm i forbindelse med anlæg af motorvejen Riis-Ølholm-Vejle vil tilgodese en langt større del af erhvervslivet i det store midtjyske omrÃ¥de end regeringens forlag, hvor rute 13-trafikken er henvist til at benytte den nuværende hovedlandevej.Â
Forslagsstillerne forudsætter, at forbindelsesvejen tilsluttes den nuværende rute 13 ved Tørring som skitseret i det af Vejdirektoratet undersøgte alternativ 1 og motorvejen Riis-Ølholm-Vejle som skitseret i bilag 3 til ministerens besvarelse af spørgsmål 1 til lovforslaget (Trafikudvalget L 163 – Svar på Spørgsmål 1, Offentligt), jf. vedlagte kortbilag.
Til nr. 2
Ændringsforslagets nr. 2 er en konsekvens af ændringsforslagets nr. 1, idet anlægget af den i nr. 1 foreslåede motortrafikvej indebærer, at hovedlandevej 348, Vejle-Viborg, ved vejanlæggets ibrugtagning kan nedlægges som hovedlandevej på strækningen Tørring-Vejle. Delstrækningen Tørring-hovedlandevej 338 Ølholm-Give (rute 18) er i dag landevej (amtsvej), men får den 1. januar 2007 status som hovedlandevej (statsvej) i forbindelse med kommunalreformens ikrafttræden.