Retsudvalget 2005-06
L 168 Bilag 34
Offentligt
272627_0001.png
BORGMESTEREN
Ullasvej 23
3700 Rønne
Tlf.: 5692 0000
Fax: 5692 0001
CVR: 26-69-63-48
www.brk.dk
Notat
Argumenter for ændringer til lovforslag nr. L 168,
så Bornholm ikke stilles ringere end det øvrige Danmark i forbindelse
med den retskredsreform, Justitsministeren har stillet i forslag.
Deltagere i foretrædet for Retsudvalget torsdag den 4. maj 2006:
-
Borgmester Bjarne Kristiansen, Bornholms Regionskommune
-
Specialkonsulent Karen-Margrethe Hansen Bager
28. april 2006
Vi er meget tilfredse med, at Justitsministerens lovforslag nr. L 168
indebærer, at der bevares en selvstændig retskreds på Bornholm.
Men vi ser med største bekymring på, at Retten på Bornholm ved
lovforslaget får en negativ særbehandling i forhold til landets øvrige
retskredse. Vi håber, Retsudvalget vil være med til at arbejde for, at
Retten på Bornholm får samme vilkår, som retterne i det øvrige
Danmark.
Den negative særbehandling af Retten på Bornholm kommer til
udtryk på 2 måder i lovforslaget:
For det første
er lovforslagets § 9, stk. 10, udformet på en så-
dan måde, at Bornholm som landets eneste retskreds ved loven
er udelukket fra at få antallet af dommere forøget.
For det andet
gennemfører lovforslaget den negative særord-
ning for Bornholm, at chefen for Retten på Bornholm har titlen
dommer i modsætning til embedschefen ved samtlige øvrige
byretter i landet, som efter lovforslaget får titlen præsident.
Vedr. antallet af dommere
De 25 dommerstillinger, der efter § 9, stk. 10, skal kunne forde-
les blandt landets forskellige byretter efterhånden som disse måt-
te få behov herfor, skal efter Justitsministerens forslag alene
kunne tildeles de andre 21 retskredse, men derimod under ingen
omstændigheder Bornholm.
J.nr.: 24.00.00G00-0003
L 168 - 2005-06 - Bilag 34: Henvendelse af 28/4-06 fra Bornholms Regionskommune
272627_0002.png
Side 2/3
Således cementerer lovforslaget i sin nuværende udformning, at
Bornholm nu og i al fremtid kun skal bestå af én dommer, uan-
set om erhvervs- eller kriminalitetsudviklingen på Bornholm
måtte kunne begrunde en forøgelse til 2 (eller eventuelt senere 3)
dommere.
Man må i den forbindelse også være opmærksom på, at tallet 25
senere vil kunne tænkes forøget, eventuelt ved kommende fi-
nanslove. Men udformningen af lovforslagets § 9, stk. 10 ude-
lukker, at sådanne forøgelser kan komme Bornholm til gode.
Uanset at der i dag kun er behov for 1 udnævnt dommer ved
Retten på Bornholm, vil udviklingen kunne medføre behov for
en forøgelse til 2 udnævnte dommere. Det forekommer derfor
meget uheldigt, at lovforslaget er udformet på en sådan måde, at
Bornholm som den eneste retskreds på forhånd er udelukket fra
at få gavn af puljen af ekstra dommere, hvis der er behov herfor.
Bestemmelsen i lovforslagets § 9, stk. 10, bør derfor ændres,
således at Retten på Bornholm ligesom de øvrige mindste byret-
ter får mulighed for at få tilført yderligere 2 udnævnte dommere,
hvis der måtte være behov herfor. I praksis vil der formentlig
kun være behov for en forøgelse med 1 yderligere dommer, men
det kan ikke på forhånd udelukkes, at erhvervs- og navnlig kri-
minalitetsudviklingen på Bornholm, der jo er landets brohoved
mod Øst, kan nødvendiggøre yderligere udvidelse af antallet af
udnævnte dommere.
Udviklingen i sagernes antal og kompleksitet vil naturligvis være
helt afgørende for, om der skal være 1, 2 eller eventuelt 3 dom-
mere ved Retten på Bornholm. Den manglende mulighed efter
lovforslaget for at udvide antallet af udnævnte dommere ved
Retten på Bornholm er en negativ særordning alene for Born-
holm.
Vedr. titlen på chefen for Retten på Bornholm
Vi kan ikke finde et sagligt argument for for, at chefen for Ret-
ten på Bornholm får titlen dommer i modsætning til embedsche-
fen ved samtlige øvrige byretter i landet, som efter lovforslaget
får titlen præsident.
Det kan ganske vist anføres, at det sprogligt forekommer mindre
naturligt at bruge titlen præsident om en dommer, der ikke præ-
siderer over (er formand for) andre dommere. Denne argumen-
tation er imidlertid forfejlet. Præsidenten for en byret har jo kun
L 168 - 2005-06 - Bilag 34: Henvendelse af 28/4-06 fra Bornholms Regionskommune
272627_0003.png
Side 3/3
i meget begrænset omfang instruktionsbeføjelse over for de
dommere, der er knyttet til embedet. Dem, som præsidenten
først og fremmest er chef for, er de kontorfunktionærer og
dommerfuldmægtige, som er knyttet til embedet. Titlen præsi-
dent er derfor egnet som betegnelse for en embedschef, uanset
hvor mange udnævnte dommere, der måtte være ved et embede.
Vi har noteret, at den ene dommer for Tinglysningsretten i Ho-
bro efter lovforslaget også får titlen præsident. Det er derfor en
negativ og ubegrundet særbehandling af Retten på Bornholm,
når lovforslaget indebærer, at chefen for Retten på Bornholm
ikke skal have denne titel, men benævnes dommer.
Problemet angår ikke kun spørgsmålet om titel og eventuelt løn-
ramme og tillæg. Den manglende titel af præsident vil kunne
medføre, at Retten på Bornholm holdes ude fra generelle orien-
teringer af retspræsidenter, høringer af retspræsidenter, inddra-
gelse af præsidenter i råd, nævn mv. Bornholm bør som selv-
stændig region ligestilles med resten af landet.
Der kan også henvises til, at den tilsvarende problemstilling for
politikredsen på Bornholm er løst på den måde, at chefen for
politikreds Bornholm efter forslaget skal have titel af politidirek-
tør, på samme måde som chefen for alle landets øvrige politi-
kredse.
Ønskede ændringer til lovforslag
For at ligestille Retten på Bornholm med de øvrige retter, håber
vi, at Retsudvalget vil arbejde for, at der foretages følgende æn-
dringer i lovforslag nr. L 168:
§ 9, stk. 9,
affattes således:
"Stk. 9.
Retten på Bornholm består af en præsident."
§ 9, stk. 10, 2. pkt.,
affattes således:
”Der kan højst udnævnes
yderligere 4 dommere ved Københavns Byret, yderligere 3
dommere ved hver af de retter, der er nævnt i stk. 3 og 4, og
yderligere 2 dommere ved hver af de retter, der er nævnt i stk. 5-
9.”
Foretages disse ændringer, vil den negative særbehandling, som
det nuværende lovforslag indebærer for Bornholm, blive fjernet,
således at Bornholm ikke stilles ringere end det øvrige Danmark.
Der vedlægges kopi af brev af 25. april 2006 til Justitsministeren.