-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Christian Vinaa [mailto:[email protected]] 
Sendt: 3. marts 2006 11:05
Sendt til: Folketingets Oplysning
Samtale: att. retsudvalget
Emne: att. retsudvalget
 
Jeg tillader mig herved at fremkomme emd følgende 
kommentarer / spørgsmål i forbindelse med 
Justitsministeriets lovforslag 2005-06 - L 168: 
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og 
forskellige andre love. (Politi- og 
domstolsreform).
 
Det drejer sig specifikt om småsags-processen.
 
 
Jeg skal indledningsvis bemærke, at jeg er enig 
i, at det skal gøres nemmere og billigere for 
menigmand at også få små krav prøvet og 
gennemført i retten.
 
Alt for tit oplever jeg som praktiserende 
advokat, at parter spekulerer i beløbets lille 
størrelse, og at det næppe kan betale sig at 
prøve at få et beløb på måske 2000 kroner 
inddrevet fra en modpart.
 
 
Jeg har for så vidt heller ikke noget imod, at 
byretternes personale skal varetage sagens 
forberedelse og rådgive og vejlede både sagsøger 
og sagsøgte, selv om jeg pointerer, at det kræver 
en god del objektivitet at rådgive og vejlede 
begge parter i en retssag.
 
Det er også tilfredsstillende, at der signaleres, 
at advokater kan træde ind i sagen, når sagen 
skal foretages ved et retsmøde; 
hovedforhandlingen ( tidligere domsforhandlingen 
).
 
Dette hænger måske også sammen med, at dommerne 
måske sætter pris på et retsmøde med 
professionelle deltagere, således at dommerne 
ikke skal høre på parternes irrelevante og tit 
lange bemærkninger.
 
 
Jeg mener dog, at det er væsentligt at få 
afklaret hvem der har ansvaret for sagens førelse.
 
Er det meningen, at advokaten, når advokaten 
træder ind i sagen i forbindelse med 
hovedforhandlingen, ( måske får advokaten 
sagsakterne fra retten 1 måned eller lignende før 
retsmødet ), og på et tidspunkt, hvor retten har 
afsluttet forberedelsen, skal kunne have ret til 
at sige;  Jeg skal ikke kontrollere byrettens 
forberedelse af sagen. Jeg skal alene tale 
klientens sag i retsmødet, således som byretten 
har tilrettelagt sagen.
 
Men kan måske drage en lighed til det engelske 
system, hvor der ( meget forenklet ) er en 
solicitor som 'forbereder sagen' og så en 
barrister der taler klientens sag i retten.
 
Eller er det således, at advokaten skal være 
forpligtet til kritisk at gennemgå byrettens 
forberedelse med henblik på at få afdækket evt. 
fejl og mangler, og punkter hvor klientens 
position kunne have været bedre fremstillet ?
 
Man skal i denne sammenhæng erindre, at 
advokatens salær er fastsat med henvisning til 
forsvarerens salær i straffesager, takstmæssigt 
ud fra en forudsætning af, at der er en mindre 
forberedelse; ikke ulig straffesager, hvor 
Politiet fremskaffer alle sagens akter, hvorefter 
advokaten alene skal gennemgå disse og så tale 
klientens sag i retsmødet.
 
 
Jeg mener også, at det bør afklares, lovmæssigt, 
i hvor høj grad rettens forligsmægling, jfr. 
Retsplejelovens kapitel 26, skal være gældende i 
småsags-processen.
 
Det kunne jo i hvert fald være fristende for 
mange dommere, dommerfuldmægtige, når man sidder 
med den fulde sagsbehandling, uden at der er 
advokater til stede, at forsøge at få parterne 
til at forlige sagen.
 
Jeg pointerer, at et forlig ikke er noget 
dårligt, men det kunne befrygtes, at 
forligsmæglingen, når byretterne i forvejen 
sidder med den fulde pligt til at forberede og 
belyse alle sagens vinkler, kunne virke mærkelig 
set fra parternes side.
 
Sagsøger har betalt retsafgift for at få 
retssystemets afgørelse af hans krav, hvorefter 
dommeren, der også er den, der har vejledt 
sagsøger og sagsøgte på samme tid, foreslår, 
måske presser, en part til at gå med til et 
forlig.
 
Desuden må jeg befrygte, at dommere / 
dommerfuldmægtige, kunne få forligsmæglingen til 
at fremstå lidet juridisk, således at forliget 
alene var en eller anden form for 'tyrkisk 
marked', hvor Hansen vil betale 2000, Jensen vil 
have 4000 kroner, hvorefter dommeren, idet han 
sukker dybt og inderligt af kedsomhed og lede, 
foreslår en mellemløsning på kr.3000.   En sådan 
forligsmægling bør bestemt undgås.
 
Det er især hensynet til sagsøgers retskrav, som, 
jeg befrygter, kan blive forringet.
 
En håndværksmester, der vil have en regning på 
kr.4000 betalt af kunden, kan under ingen 
omstændigheder være tilfreds med, at dommeren 
forsøger at presse en mellemløsning igennem, som 
giver kunden en rabat.
 
Jeg mener derfor, at det bør sikres, lovmæssigt, 
at byretten, der i småsags-processen jo nu har 
overtaget en del af advokaternes rolle i 
retssystemet, må afholde sig fra forligsmægling 
under forberedelsen.  Og jeg pointerer:  under 
forberedelsen.
 
I forbindelse med hovedforhandlingen, hvor 
advokaterne jo kan være tilstede for at rådgive 
klienten, skal retsmægling selvfølgelig være 
tilladt.
 
Jeg foreslår derfor, at der indføjes en bestemmelse som fx.
 
**************
§ 406, stk. 7.
Rettens forligsmægling, jfr. kapitel 26, sker 
under hovedforhandlingen. Retten kan af egen 
drift bestemme, at forligsmægling ikke skal 
foretages.
**************
 
 
 
Jeg mener også, at det bør sikres, at de 
advokatsalærer / omkostninger, der anføres i § 
408, bliver regelmæssigt reguleret, enten jfr. 
princippet i § 326, eller at de skal følge de af 
landsretterne fastsatte salærer til 
forsvarsadvokater.
 
I bemærkningerne til § 408 ( side 419 ) står det 
direkte anført, at standardbeløbet fastsættes med 
udgangspunkt i landsretternes vejledende 
salærtakster.
 
Jeg mener, at det er vigtigt, at få indføjet 
lovmæssigt, at de i § 408 anførte beløb skal 
reguleres tilsvarende, således at vi undgår en 
situation, som hvor advokatsalæret i reglerne for 
offentlig retshjælp for advokat forbliver på et 
utidssvarende niveau i mange år. ( i 2006 gælder 
fortsat taksterne fra 1988 hhv. 1995 ! )
 
Jeg foreslår derfor, at der indføjes en bestemmelse som fx.
 
**************
§ 408, stk. 4.
Beløbene i stk. 2 skal reguleres jfr. 
landsretternes vejledende salærtakster for 
hovedforhandlingen i straffesager.
**************
 
 
 
Jeg mener, at det bør præciseres, at byretten har 
vejlednings- og rådgivningspligt i forbindelse 
med sagsøgers udarbejdelse af stævning og 
sagsøgtes udarbejdelse af svarskrift. Begge 
dokumenter fordres jo udfærdiget på en blanket.
 
Jeg henviser til pkt. 8.2.4 side 250 i 
lovforslaget, hvor der også henvises til side 454 
i betænkning 1436 / 2004.
 
Jeg foreslår derfor, at der indføjes en bestemmelse som fx.
 
**************
§ 406, stk. 2. første pkt.
Retten forbereder sagen og vejleder om fornødent 
sagsøger med udfyldning at stævningsblanket og 
sagsøgte med udfyldning af svarskriftsblanket.
**************
 
 
 
Jeg mener, at det skal præciseres, at byretterne 
også vejleder og rådgiver vedr. udarbejdelse af 
ankestævning. Det er jo langt fra alle småsager, 
hvor en part har en advokat med i retten, så det 
er nødvendigt, at få præciseret, at byrettens 
sekretariat, på sammen måde, som i forbindelse 
med indlevering af stævning og udfyldelse af 
stævningsblanket i byretten, vejleder og bistår 
en part med udrabejdelse af 
ankestævningsblanketten.
 
Jeg foreslår derfor, at der indføjes en bestemmelse som fx.
 
**************
§ 410, stk. 6.
Byretten vejleder parten med udfyldelse af ankestævningsblanket.
**************
 
 
 
Jeg håber, at retsudvalget vil drøfte ovenstående 
kommentarer og forslag, således at 
Justitsministeriet for lejlighed til at 
kommentere det af mig fremførte overfor 
retsudvalget.
 
-- 
Med venlig hilsen
 
Christian Vinaa
 
*****************************************************************
* Advokat Christian Vinaa,     * Mr. Christian Vinaa,           *
* Høeghsmindevej 21,           * Attorney-at-Law,               *
* 2820 Gentofte.               * Hoeghsmindevej 21,             *
* Telefon:  39 62 00 92        * DK - 2820 Gentofte, Denmark.   *
* Telefax:  39 62 38 92        * Phone:       +45 39 62 00 92   *
* E-mail: [email protected]     * Fax:         +45 39 62 38 92   *
*                              * E-mail: [email protected] *
*****************************************************************
*                     http://www.vinaa.dk                       *
*****************************************************************
*          Email-Policy er attached denne email                 *
*****************************************************************
* Gentofte Postkontor har meget sen og tilfældig udbringning af *
* post. Brug venligst fax eller email, hvis det er vigtigt, at  *
* vi modtager forsendelsen indenfor 72 timer efter afsendelsen. *
*****************************************************************
*  Signature best viewed with a fixed width font like courier.  *
*****************************************************************
*    Brug den seneste version af fx. Adobe Acrobat PDF Reader   *
*     http://www.adobe.com/products/acrobat/readermain.html     *

*****************************************************************