-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Christian Vinaa [mailto:[email protected]]
Sendt: 3. marts 2006 11:05
Sendt til: Folketingets Oplysning
Samtale: att. retsudvalget
Emne: att. retsudvalget
Jeg tillader mig herved at fremkomme emd følgende
kommentarer / spørgsmål i forbindelse med
Justitsministeriets lovforslag 2005-06 - L 168:
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og
forskellige andre love. (Politi- og
domstolsreform).
Det drejer sig specifikt om småsags-processen.
Jeg skal indledningsvis bemærke, at jeg er enig
i, at det skal gøres nemmere og billigere for
menigmand at også få små krav prøvet og
gennemført i retten.
Alt for tit oplever jeg som praktiserende
advokat, at parter spekulerer i beløbets lille
størrelse, og at det næppe kan betale sig at
prøve at få et beløb på måske 2000 kroner
inddrevet fra en modpart.
Jeg har for så vidt heller ikke noget imod, at
byretternes personale skal varetage sagens
forberedelse og rådgive og vejlede både sagsøger
og sagsøgte, selv om jeg pointerer, at det kræver
en god del objektivitet at rådgive og vejlede
begge parter i en retssag.
Det er også tilfredsstillende, at der signaleres,
at advokater kan træde ind i sagen, når sagen
skal foretages ved et retsmøde;
hovedforhandlingen ( tidligere domsforhandlingen
).
Dette hænger måske også sammen med, at dommerne
måske sætter pris på et retsmøde med
professionelle deltagere, således at dommerne
ikke skal høre på parternes irrelevante og tit
lange bemærkninger.
Jeg mener dog, at det er væsentligt at få
afklaret hvem der har ansvaret for sagens førelse.
Er det meningen, at advokaten, når advokaten
træder ind i sagen i forbindelse med
hovedforhandlingen, ( måske får advokaten
sagsakterne fra retten 1 måned eller lignende før
retsmødet ), og på et tidspunkt, hvor retten har
afsluttet forberedelsen, skal kunne have ret til
at sige;Â Jeg skal ikke kontrollere byrettens
forberedelse af sagen. Jeg skal alene tale
klientens sag i retsmødet, således som byretten
har tilrettelagt sagen.
Men kan måske drage en lighed til det engelske
system, hvor der ( meget forenklet ) er en
solicitor som 'forbereder sagen' og så en
barrister der taler klientens sag i retten.
Eller er det således, at advokaten skal være
forpligtet til kritisk at gennemgå byrettens
forberedelse med henblik på at få afdækket evt.
fejl og mangler, og punkter hvor klientens
position kunne have været bedre fremstillet ?
Man skal i denne sammenhæng erindre, at
advokatens salær er fastsat med henvisning til
forsvarerens salær i straffesager, takstmæssigt
ud fra en forudsætning af, at der er en mindre
forberedelse; ikke ulig straffesager, hvor
Politiet fremskaffer alle sagens akter, hvorefter
advokaten alene skal gennemgå disse og så tale
klientens sag i retsmødet.
Jeg mener også, at det bør afklares, lovmæssigt,
i hvor høj grad rettens forligsmægling, jfr.
Retsplejelovens kapitel 26, skal være gældende i
småsags-processen.
Det kunne jo i hvert fald være fristende for
mange dommere, dommerfuldmægtige, når man sidder
med den fulde sagsbehandling, uden at der er
advokater til stede, at forsøge at få parterne
til at forlige sagen.
Jeg pointerer, at et forlig ikke er noget
dårligt, men det kunne befrygtes, at
forligsmæglingen, når byretterne i forvejen
sidder med den fulde pligt til at forberede og
belyse alle sagens vinkler, kunne virke mærkelig
set fra parternes side.
Sagsøger har betalt retsafgift for at få
retssystemets afgørelse af hans krav, hvorefter
dommeren, der også er den, der har vejledt
sagsøger og sagsøgte på samme tid, foreslår,
måske presser, en part til at gå med til et
forlig.
Desuden må jeg befrygte, at dommere /
dommerfuldmægtige, kunne få forligsmæglingen til
at fremstå lidet juridisk, således at forliget
alene var en eller anden form for 'tyrkisk
marked', hvor Hansen vil betale 2000, Jensen vil
have 4000 kroner, hvorefter dommeren, idet han
sukker dybt og inderligt af kedsomhed og lede,
foreslår en mellemløsning på kr.3000.  En sådan
forligsmægling bør bestemt undgås.
Det er især hensynet til sagsøgers retskrav, som,
jeg befrygter, kan blive forringet.
En håndværksmester, der vil have en regning på
kr.4000 betalt af kunden, kan under ingen
omstændigheder være tilfreds med, at dommeren
forsøger at presse en mellemløsning igennem, som
giver kunden en rabat.
Jeg mener derfor, at det bør sikres, lovmæssigt,
at byretten, der i småsags-processen jo nu har
overtaget en del af advokaternes rolle i
retssystemet, må afholde sig fra forligsmægling
under forberedelsen. Og jeg pointerer: under
forberedelsen.
I forbindelse med hovedforhandlingen, hvor
advokaterne jo kan være tilstede for at rådgive
klienten, skal retsmægling selvfølgelig være
tilladt.
Jeg foreslår derfor, at der indføjes en bestemmelse som fx.
**************
§ 406, stk. 7.
Rettens forligsmægling, jfr. kapitel 26, sker
under hovedforhandlingen. Retten kan af egen
drift bestemme, at forligsmægling ikke skal
foretages.
**************
Jeg mener også, at det bør sikres, at de
advokatsalærer / omkostninger, der anføres i §
408, bliver regelmæssigt reguleret, enten jfr.
princippet i § 326, eller at de skal følge de af
landsretterne fastsatte salærer til
forsvarsadvokater.
I bemærkningerne til § 408 ( side 419 ) står det
direkte anført, at standardbeløbet fastsættes med
udgangspunkt i landsretternes vejledende
salærtakster.
Jeg mener, at det er vigtigt, at få indføjet
lovmæssigt, at de i § 408 anførte beløb skal
reguleres tilsvarende, således at vi undgår en
situation, som hvor advokatsalæret i reglerne for
offentlig retshjælp for advokat forbliver på et
utidssvarende niveau i mange år. ( i 2006 gælder
fortsat taksterne fra 1988 hhv. 1995 ! )
Jeg foreslår derfor, at der indføjes en bestemmelse som fx.
**************
§ 408, stk. 4.
Beløbene i stk. 2 skal reguleres jfr.
landsretternes vejledende salærtakster for
hovedforhandlingen i straffesager.
**************
Jeg mener, at det bør præciseres, at byretten har
vejlednings- og rådgivningspligt i forbindelse
med sagsøgers udarbejdelse af stævning og
sagsøgtes udarbejdelse af svarskrift. Begge
dokumenter fordres jo udfærdiget på en blanket.
Jeg henviser til pkt. 8.2.4 side 250 i
lovforslaget, hvor der også henvises til side 454
i betænkning 1436 / 2004.
Jeg foreslår derfor, at der indføjes en bestemmelse som fx.
**************
§ 406, stk. 2. første pkt.
Retten forbereder sagen og vejleder om fornødent
sagsøger med udfyldning at stævningsblanket og
sagsøgte med udfyldning af svarskriftsblanket.
**************
Jeg mener, at det skal præciseres, at byretterne
også vejleder og rådgiver vedr. udarbejdelse af
ankestævning. Det er jo langt fra alle småsager,
hvor en part har en advokat med i retten, så det
er nødvendigt, at få præciseret, at byrettens
sekretariat, på sammen måde, som i forbindelse
med indlevering af stævning og udfyldelse af
stævningsblanket i byretten, vejleder og bistår
en part med udrabejdelse af
ankestævningsblanketten.
Jeg foreslår derfor, at der indføjes en bestemmelse som fx.
**************
§ 410, stk. 6.
Byretten vejleder parten med udfyldelse af ankestævningsblanket.
**************
Jeg håber, at retsudvalget vil drøfte ovenstående
kommentarer og forslag, således at
Justitsministeriet for lejlighed til at
kommentere det af mig fremførte overfor
retsudvalget.
--
Med venlig hilsen
Christian Vinaa
*****************************************************************
* Advokat Christian Vinaa,    * Mr. Christian Vinaa,          *
* Høeghsmindevej 21,          * Attorney-at-Law,              *
* 2820 Gentofte.              * Hoeghsmindevej 21,            *
* Telefon: 39 62 00 92       * DK - 2820 Gentofte, Denmark.  *
* Telefax:Â 39 62 38 92Â Â Â Â Â Â Â * Phone:Â Â Â Â Â Â +45 39 62 00 92Â Â *
* E-mail: [email protected]Â Â Â Â * Fax:Â Â Â Â Â Â Â Â +45 39 62 38 92Â Â *
*Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â * E-mail: [email protected] *
*****************************************************************
*                    http://www.vinaa.dk                      *
*****************************************************************
*         Email-Policy er attached denne email                *
*****************************************************************
* Gentofte Postkontor har meget sen og tilfældig udbringning af *
* post. Brug venligst fax eller email, hvis det er vigtigt, at *
* vi modtager forsendelsen indenfor 72 timer efter afsendelsen. *
*****************************************************************
* Signature best viewed with a fixed width font like courier. *
*****************************************************************
*   Brug den seneste version af fx. Adobe Acrobat PDF Reader  *
*    http://www.adobe.com/products/acrobat/readermain.html    *
*****************************************************************