|
ÅRHUS LÆRERFORENING DLF - KREDS 133
|
Ã…rhus, den 27. april 2006 J. nr. 2631/500/GM/kk |
                   Til
                   Folketingets Uddannelsesudvalg
Århus Lærerforening ønsker foretræde i forbindelse med udvalgets behandling af L 170: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen. Baggrunden for ønsket er følgende:
                   Viden og faglighed i skolen er ikke eksakte størrelser, der til enhver tid kan måles og vejes – de er hele tiden i bevægelse.
                   Viden kan ikke bare hældes på elever. Viden er hele tiden i forandring og skal kunne gøres aktiv. Eleverne skal trænes i at bruge viden aktivt og formidle viden til andre. Det er derfor, vi sætter eleverne til at arbejde alsidigt. Og derfor skal vi være opmærksomme på elevernes alsidige, personlige udvikling.
                   Viden skal kunne bringes i spil og gøres tilgængelig for omverdenen.
                   Folkeskolens faglighed handler om mere end den dokumenterbare faglighed. I en verden i konstant forandring skal viden og faglighed være dynamiske størrelser. Viden skal hele tiden sættes ind i nye sammenhænge. Derfor kan den ikke blot gøres eksakt.
                   I Århus har vi udviklet et evalueringssystem, der bygger på dynamisk tænkning. Det betyder, at vi på en række områder vurderer resultaterne af vores indsats på baggrund af de mål, der opstilles på den enkelte skole. Skolens mål bliver til på baggrund af de kommunale krav, der er stillet af Byrådet. Vi tænker viden og faglighed ind som noget, der skal evalueres i samspil mellem politikere, skoler, lærere og forældre, ledelse og forvaltning. I den cirkel kører evaluering rundt og bliver dermed også gjort til noget levende, der konstant er i bevægelse. Det er netop i mødet mellem skolens forskellige parter og i kraft af de forskellige parters bidrag, at vi gør skolen levende. Hvis vi bliver pålagt et centralt besluttet dokumentationssystem, får vi særdeles vanskeligt ved også at foretage den lokalt forankrede evaluering. Vi bliver tvunget til at tilrettelægge skolens hverdag ud fra de centrale krav.
                   Når forældrene henvender sig, kan vi henvise til, om eleverne har levet op til den nationale præstationsprofil eller ej. Derved er det nærliggende, at præstationsprofilen bliver det overordnede kriterium for succes. En dialog med forældrene, der bygger på mangfoldighed og alsidighed – herunder færdigheder, kundskaber, udtryksformer, kreativitet og samarbejdsevne - skaber bedre resultater for den enkelte elev. Dette lever det lokale evalueringssystem op til.
                   I Århus har vi et tillidsfuldt samarbejde med de lokale politikere om folkeskolen. Vi mødes og ser hinanden i øjnene og får sat billeder på, hvad der er skolens kvaliteter. Det kan ikke erstattes af et centralt dokumentationssystem, som også nødvendigvis vil være det, som de lokale politikere vil fokusere på.
                   Vi er bekymrede for, at vores lokale evalueringssystem og den lokale dynamik bliver afløst af central styring. Men arbejdet med status, målsætning, evaluering og efterfølgende ny målsætning skal være dynamisk og dermed lokalt forankret. Dette hindres af øget central styring i det nye lovforslag.
                   Vi får en snævrere og mere forsimplet skole. Det har vore børn ikke brug for.
Med venlig hilsen
Gordon Ørskov Madsen
                        Â
                  Â