Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 170) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner, offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 2. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 1:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. februar 2006 fra Fredericia Lærerkreds, jf. L 170 - bilag 1.”

 

Svar:

Jeg henviser til det høringsnotat, som jeg den 3. marts 2006 har sendt til Uddannelsesudvalget i forlængelse af fremsættelsen af lovforslaget.

 

Herudover giver henvendelsen - ligesom mange andre høringssvar, som jeg har modtaget fra parter uden for høringslisten - mig anledning til at tilbagevise, at lovforslaget fjerner kompetencer fra kommunalbestyrelser, skolebestyrelser og skoleledere og giver ret til direkte ministerindgreb. Forslaget betyder ikke øget centralisme. Tværtimod foreslår jeg at bevare den lokale forankring af ansvaret for folkeskolen. Den foreslåede § 40 a i folkeskoleloven vil ikke medføre nye indholdskrav til folkeskolen, men forpligter kommunalbestyrelserne til at lægge deres arbejde med evaluering og kvalitetsudvikling frem i form en årlig kvalitetsrapport.

 

Undervisningsministerens mulighed for at gribe ind med pålæg om en handlingsplan vedrører alene tilfælde af vedvarende dårlig kvalitet på en eller flere af en kommunes skoler.  Det er kommunalbestyrelsen, der beslutter handlingsplanens indhold, og udarbejdelse af planen vil i praksis forudsætte et tæt samarbejde mellem den pågældende skoleleder og den kommunale forvaltning.

 

Herudover giver henvendelsen mig ikke anledning til yderligere kommentarer.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder