Folketingets Uddannelsesudvalg
I forbindelse med behandlingen af (L 170) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner, offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 17. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 12:
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. marts 2006 fra Dansk Psykolog Forening, jf. L 170 - bilag 12.â€
Svar:
Jeg vil gerne understrege, at regeringens initiativer pÃ¥ folkeskoleomrÃ¥det tager sigte pÃ¥, at alle elever skal have gode faglige færdigheder. Jeg skal i den forbindelse pege pÃ¥ regeringens globaliseringsstrategi, kapitel 2 om â€Verdens bedste folkeskoleâ€. Det fremgÃ¥r heraf, at de dygtigste skal være pÃ¥ niveau med de bedste i verden, samtidig med at niveauet hos de svageste skal hæves.
Hensynet til rummeligheden indgår i lovforslaget, hvoraf det klart fremgår, at såvel kommunalbestyrelserne som Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen skal have særligt fokus på folkeskolens evne til at bidrage til at bekæmpe elevers negative sociale arv og evne til at øge integrationen af elever med anden etnisk baggrund end dansk.
Regeringen vil opprioritere bl.a. de fokusomrÃ¥der, som Pædagogiske Psykologers Forening i sin resolution fremhæver som værende særligt vigtige for udviklingen af folkeskolen. Her vil jeg igen henvise til â€Verdens bedste folkeskoleâ€, navnlig afsnittene 2.2. (om bl.a. etablering af et strategisk forskningsprogram i fagdidaktik), 2.8. (om at lærerne skal være specialister) og 2.9. (om at skoleledernes pædagogiske ledelse skal styrkes). Jeg vil ogsÃ¥ nævne et igangsat initiativ mellem Undervisningsministeriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling om oprettelsen af et dansk â€clearinghouse†for uddannelsesforskning til vurdering og nyttiggørelse af nationale og internationale forskningsresultater inden for det pædagogiske omrÃ¥de.
I forbindelse med regeringens strategi til at bekæmpe negativ social arv er det endvidere besluttet at igangsætte en række initiativer til gavn for de mest udsatte børn, herunder anbragte børn og unge samt børn uden undervisningstilbud. For sÃ¥ vidt angÃ¥r de fysisk handicappede børn og unge vil der i Ã¥r blive iværksat en undersøgelse af, hvad der skal til for, at de kan klare sig pÃ¥ niveau med deres ikke-handicappede kammerater i folkeskolen og pÃ¥ ungdomsuddannelserne. Endelig blev der sidste Ã¥r sat en undersøgelse af specialundervisningen i gang. FormÃ¥let er at undersøge effekten af bÃ¥de segregerende og inkluderende tilbud, sÃ¥ vi fÃ¥r et bedre grundlag for visitation og tilrettelæggelse af undervisningen.Â
Det er min forventning, at de større kommuner, der følger af kommunalreformen, vil have mulighed for at indrette den pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR), så den i højere grad kan varetage opsøgende konsulentfunktioner svarende til de i resolutionen beskrevne.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.