Folketingets Uddannelsesudvalg
I forbindelse med behandlingen af (L 170) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner, offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 22. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 13:
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. marts 2006 fra Vestfyns Lærerkreds, jf. L 170 - bilag 13.â€
Svar:
Jeg henviser til det høringsnotat, som jeg den 3. marts 2006 har sendt til Uddannelsesudvalget i forlængelse af fremsættelsen af lovforslaget.
Underafsnit 284 i OECD’s rapport fra 2004 om den danske grundskole, som jeg er helt enig i, lyder i sin helhed:
â€Danmarks Lærerforening (DLF) spiller en afgørende rolle i alle forandringer. Mange af vores anbefalinger angÃ¥r Danmarks Lærerforening direkte. Dens reaktioner og den strategi, dens øverste ledelse anlægger i forhold til tanken om de dÃ¥rlige præstationer i systemet og de initiativer, vi foreslÃ¥r til afhjælpning deraf, vil være af stor betydning. Vi er overbeviste om, at reelle forbedringer er afhængige af den energi og ildhu, lærerne lægger i at inspirere eleverne. I modsætning hertil spiller de andre aktører - ministeren, kommunerne, ja selv forældrene - kun biroller. De kan udstikke rammer, formulere regler, manipulere med belønninger og spille mange andre nødvendige biroller, men det, der i sidste instans vil give reelle forbedringer, er den ekstra indsats og bedre forstÃ¥else, som lærerne kan fÃ¥ ud af de elever, de underviser. Vi hÃ¥ber, at DLF vil støtte alle de foreslÃ¥ede ændringer og bruge sin betydelige magt og indflydelse til at opfordre sine medlemmer til at gøre det samme. Vi anbefaler, at DLF samarbejder med formændene for de pædagogiske rÃ¥d i en overvejelse af, hvilke konsekvenser vore anbefalinger bør medføre. Vi anmoder endvidere pÃ¥ det kraftigste DLF om at gÃ¥ helhjertet ind i den landsdækkende debat om forventninger og resultater, som vi har anbefalet tidligere.â€
Ud af de 35 anbefalinger, som OECD giver i rapporten, er de 17 rettet mod centralt niveau og omfatter bl.a., at de lovgivningsmæssige rammer om folkeskolen overvejes. Det er, hvad jeg har gjort sammen med forligspartierne bag folkeskoleloven, og det er ikke udtryk for centralistisk kontrol.
Henvendelsen giver mig ikke i øvrigt anledning til yderligere kommentarer.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.