Folketingets Uddannelsesudvalg
I forbindelse med behandlingen af (L 170) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner, offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 24. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 33:
â€Hvad er de substantielle forskelle mellem folkeskolelovens nuværende formÃ¥lsparagraf og den formÃ¥lsparagraf, der foreslÃ¥s i § 1, nr. 1?â€
Svar:
Hensigten med forslaget fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.1., jf. også mit svar på Uddannelsesudvalgets spørgsmål 10. Derudover skal jeg henvise til mit svar på udvalgets spørgsmål 29-31.
FormÃ¥lsparagraffen har den betydning, at den skal være retningsgivende for det daglige arbejde ude i skolerne. Her finder jeg, at den nye formulering pÃ¥ en god mÃ¥de afspejler et øget fokus pÃ¥ elevernes kundskaber og færdigheder. At det udtrykkeligt bliver et formÃ¥l i stk. 1 at forberede eleverne til videre uddannelse, er nyt, og det samme gælder ordene â€historie†og â€andre landeâ€. Jeg mener, at disse nye, udtrykkelige elementer i paragraffen ligger i helt naturlig forlængelse af de gældende formuleringer.
Med forslaget fastholder og præciserer vi altså det brede skolesyn, der gælder i dag.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.