Folketingets Uddannelsesudvalg
I forbindelse med behandlingen af (L 170) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner, offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 24. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 34:
â€Har den enkelte elevs alsidige udvikling samme prioritet i den foreslÃ¥ede formÃ¥lsparagraf, jf. § 1, nr. 1, som i folkeskolelovens nuværende formÃ¥lsparagraf?â€
Svar:
Den enkelte elevs alsidige udvikling har samme prioritet i forslaget som i den nuværende formålsparagraf, jf. hertil også mit svar på Uddannelsesudvalgets spørgsmål 30.
Efter min opfattelse er det vigtigt, at skolen fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Den nye formulering af § 1, stk. 1, præciserer, at skolen skal give eleverne kundskaber og færdigheder, der leder frem mod fem delformål, hvoraf ét er fremme af den enkelte elevs alsidige udvikling. Det er jeg meget tilfreds med, idet jeg finder, at den nye formulering bedre beskriver bredden i skolens opgave. De fem delformål skal og kan dog ikke ses isoleret. At eleverne forberedes til videre uddannelse, bliver fortrolige med dansk kultur og historie osv., er jo også et led i deres alsidige udvikling.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.