Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

I forbindelse med behandlingen af (L 170) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner, offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 24. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 41:

”Hvilke krav skal der stilles til kvalitetsrapporten, så det er muligt at sammenligne på tværs af kommuner samt sammenligning hen over landet, jf. lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 7, ad det foreslåede § 40 a, stk. 5?”

 

Svar:

Regler om udformning af kvalitetsrapporten tjener til at opstille krav til, hvor i kvalitetsrapporterne bestemte forhold skal beskrives og drøftes. Herved kan vi tilgodese alle - borgere, myndigheder og organisationer - der har brug for indsigt eller blot interesse i folkeskolens forhold. Jeg lægger bl.a. vægt på, at kommunerne kan lære noget af hinanden ved at se, hvordan man griber arbejdet med kvalitetsudvikling an i de forskellige kommuner. Fastsættelsen af nogle minimumskrav til kvalitetsrapporten, jf. mit svar på spørgsmål 40, sikrer, at det er muligt at foretage en vis sammenligning på tværs af kommuner.

 

Der vil blive betydelige frihedsgrader for den enkelte kommunalbestyrelse til at inddrage lokale fokuspunkter samt til i det hele at inddrage alle forhold i kvalitetsvurderingen, som kommunalbestyrelsen selv finder relevante.

 

Som jeg har nævnt i mit svar på Uddannelsesudvalgets spørgsmål 40, er det ikke afklaret, hvordan reglerne om kvalitetsrapporten nærmere kommer til at se ud.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder