Folketingets Uddannelsesudvalg
I forbindelse med behandlingen af (L 170) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner, offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 24. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 48:
â€Hvorfor er det ikke RÃ¥det for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen, der skal afgive en Ã¥rlig skriftlig beretning og andre udtalelser til ministeren men kun rÃ¥dets ministerudpegede formandskab, jf. § 1, nr. 9 (nye § 57 b, stk. 2 og 3)?â€
Svar:
Formandskabets beretning og øvrige udtalelser skal drøftes i rådet, og et referat af medlemmernes synspunkter skal ledsage dem, når de afgives til ministeren.
Det er min opfattelse, at sådanne procedurer kan være med til at kvalificere rådgivningen i kraft af på den ene side det særligt sagkyndige element i formandskabet og på den anden side den brede interesserepræsentation i rådet. Jeg skal i den forbindelse henvise til den betydelige vægt, som rådgivningen fra Det Økonomiske Råd og dettes formandskab - der er underlagt lignende procedurer - har i samfundsdebatten i dag.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.