Folketingets Uddannelsesudvalg
I forbindelse med behandlingen af (L 170) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner, offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 24. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 51:
â€Har ministeren fastsat mÃ¥lepunkter eller mÃ¥lbare succeskriterier i forhold til skolens evne til at bidrage til at bekæmpe elevernes negative sociale arv og evne til at øge integrationen?â€
Svar:
Det er en vanskelig opgave at bekæmpe den negative sociale arv og at få integrationen til at lykkes, og ethvert skridt i den rigtige retning er naturligvis bedre end intet. Endemålet må dog ubetinget være, at alle elever uanset social baggrund eller etnisk herkomst klarer sig på lige fod med den gennemsnitlige danske elev.
Afgørende er at få iværksat initiativer, der virker m.v., herunder at få udbredt kendskabet til de gode eksempler. Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen får her en central opgave.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.