Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 170) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner, offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 58:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Johan Juul Jensen, Lewinston Maine, USA, jf. L 170 - bilag 36.”

 

Svar:

Henvendelsen, der er fra en dansk high school-elev i USA, illustrerer væsentlige forskelle mellem det danske og det amerikanske uddannelsessystem, som efter min vurdering understreger nogle af de kvaliteter, som kendetegner den danske folkeskole, og som forfatteren har båret med sig. Han har i sin henvendelse på overbevisende vis demonstreret sin evne til at analysere og navigere i et fremmed system og vist, hvordan han kan udnytte sine evner, sin fantasi og sit netværk til at skyde genveje; kompetencer, som er et værdifuldt udbytte af enhver uddannelse.

 

Dette understreger blot de værdier i den danske folkeskole, som det er værd at holde fast i, og som kommunerne, skolerne og lærerne fortsat vil skulle sikre, at der er fokus på.

 

Imidlertid er jeg af den overbevisning, at test, som bruges fornuftigt, er et nyttigt evalueringsværktøj, hvorfor jeg også synes, at det er glædeligt, at stort set alle folkeskoler benytter sig heraf i forskellige former. Regeringens bidrag i denne sammenhæng er at tilvejebringe it-baserede test af den højeste kvalitet, der kan fås - sammen med en række andre evalueringsværktøjer af tilsvarende standard. Sidstnævnte er til daglig brug i folkeskolen, hvorimod testene kun er beregnet på anvendelse en eller et par gange i løbet af året på udvalgte fag og klassetrin.

 

I øvrigt skal jeg minde om, at lovforslag nr. L 101 (Styrket evaluering og anvendelse af nationale test som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver m.v.) er vedtaget den 30. marts 2006 og bekendtgjort som lov nr. 313 af 19. april 2006.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder