Fra: Lars Prestien [mailto:[email protected]]
Sendt: 22. maj 2006 13:24
Til: Jesper Schaumburg-Müller
Cc: [email protected]
Emne: L 185 og ungdomsskolens heltidsundervisning
Til Folketingets Uddannelsesudvalg
Som opfølgning på vores foretræde, og
efterfølgende telefonsamtale med undervisningsministeren, sender jeg
uddybende spørgsmål til L 185. LVU er bekymret for, om der i lovforslaget er
tilstrækkelige med dispensationsmuligheder for eleverne i heltidsundervisningen
i ungdomsskolen. Vi holder fast i, at en stor gruppe af eleverne i
heltidsundervisingen ikke kan aflægge prøve i samtlige fag svarede til 9.
klasses afgangsprøve i folkeskolen.
I lovforslagets § 3 stk 2 bemyndiges undervisningsministeren til at fritage
elever i heltidsundervisningen for at deltage i afgangsprøver.
I den forbindelse vil LVU gerne have besvaret følgende spørgsmål:
Vil undervisningsministeren bemyndige pædagogisk psykologisk rådgivning
til - i fællesskab med ungdomsskoleinspektøren - at kunne give dispensation, så
elever, der ikke skønnes egnede, kan fravige kravet om at aflægge folkeskolens
afgangsprøver?
Vil undervisningsministeren bemyndige PPR og ungdomsskoleinspektøren til
at kunne give dispensationen før undervisningens begyndelse?
Vil undervisningsministeren medvirke til, at en evt. dispensation kan
gives i et eller flere fag?
Vil ministeren sikre, at dispensationen kan gives for såvel en enkelt elev
som for grupper af elever i heltidsundervisningen?
Formålet med at give dispensationer på forhånd er, at eleven og dennes forældre
kender forventningerne til undervisningen og prøverne. Dermed ved de, hvad det
er for fag, der vil blive undervist eksamensrettet i, før undervisningen i
heltidsundervisningen begynder.
Endelig forudsætter LVU, at folkeskolens bestemmelser om trin og slutmål ikke
gælder for ungdomsskolens heltidsundervisning. Vi går således ikke ud fra, at
heltidsundervisningen pålægges at følge elevens udbytte af undervisningen i
forhold til trin- og slutmål i fag og emner efter folkeskolens bestemmelser. Det
vil ikke stemme overens med de behov og ønsker, eleverne i
heltidsundervisningen udtrykker og kan leve op til.
Mvh
Hanne Pontoppidan
formand for LVU
Kopi af brevet er sendt til undervisningsminister Bertel Haarder.