Dato:            4. maj 2006

Kontor:         Kommunaladm. kt.

J.nr.:             2006-2400-35

Sagsbeh.:   MWP

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 2 (L 191 – spørgsmål 2), som Folketingets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 19. april 2006

 

Spørgsmål 2:

"Finder ministeren, at lovbestemmelsen og dens anvendelse er målrettet det oprindelige formål?"

 

Svar:

Formålet med ordningen hvorved boligejere over 65 år og personer, der modtager visse pensioner eller efterløn, har mulighed for at opnå lån til betaling af ejendomsskatter m.v. er, at sikre, at pensionister undgår at skulle fraflytte en ejerbolig, som kan have været bolig for personen i en lang årrække, som følge af ejendomsskattebyrden.

 

Loven indeholder visse kriterier, der skal være opfyldt, førend der kan ydes lån til betaling af ejendomsskatter m.v.

 

Det følger således af § 1, stk. 4, i lov om lån til betaling af ejendomsskatter, at lån kun kan ydes, såfremt ejeren eller dennes ægtefælle har fast bopæl her i landet, og på det tidspunkt, til hvilket de pågældende beløb er forfaldne til betaling, er fyldt 65 år eller får udbetalt pension efter lov om social pension eller lov om delpension eller modtager efterløn. Derudover skal ejendommen indeholde en beboelseslejlighed, der fortrinsvis anvendes af ejeren eller hans husstand til beboelse, herunder også til fritidsbeboelse. Endvidere skal lånet sikres ved tinglyst skadesløsbrev eller ejerpantebrev.

 

Selv om ordningen kan benyttes af alle uanset indkomst- eller formueforhold, er der tale om persongrupper, der typisk vil have en forholdsvis lav indkomst og en begrænset likvid formue, hvilket medfører, at ejendomsskatterne kan indebære en økonomisk byrde.

 

Lovens afgrænsning, der primært er baseret på et alderskriterium, findes hensigtsmæssig, fordi det især er i de højere aldersklasser, at der kan opleves gener ved på grund af ejendomsskattebyrden at skulle fraflytte en ejerbolig, som kan have været bolig for personen i en lang årrække.