Økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen, fg.):
Jeg vil da gerne indlede med at takke for den forholdsvis positive modtagelse, som lovforslaget generelt har fået. Som jeg har hørt det, er der to elementer i lovforslaget, som alle ordførere har haft en positiv indstilling til.
Om det forslag, som endda også har bragt humor ind i Folketingssalen, nemlig forslaget om, at skibe også kan have hjemsted i byer, der ikke er havnebyer, må jeg sige, at jeg synes, det har været dejligt at høre debatten, og at man også en gang imellem kan have det lidt sjovt her i Folketingssalen.
Jeg tør næsten ikke sige Herning, for som justitsminister har jeg jo været igennem lidt af en krigslignende tilstand mellem byerne Herning og Holstebro, men jeg under begge byer at få lov at være rederiby for masser af fartøjer, men om transportministeren så vil medvirke til reelt at lave Herning til en havneby, må tiderne vise. Jeg er i hvert fald glad for, at det enkle element ikke er det, der volder de store problemer her i Folketingssalen.
Det samme gælder for så vidt lovforslagets del om digital skibsregistrering, som jo er et led i regeringens målsætning om at skabe en digital forvaltning. Man kan sige, at vi allerede inden for andre områder er i gang med at sikre denne digitalisering, så jeg er glad for, at der har været så positive tilkendegivelser også på dette område.
Hvis vi så skal tage fat på det, der har været mere problematisk for nogle af partierne, så sagde hr. Mogens Jensen på vegne af Socialdemokratiet, at man var generelt positivt indstillet over for lovforslaget, men at man under udvalgsbehandlingen ønskede yderligere at se på pant i fiskerirettighederne - det medvirker vi naturligvis gerne til
- ligesom hr. Mogens Jensen stillede sig temmelig kritisk, som jeg hørte det, over for spørgsmålet omkring bjærgeløn. Det samme hørte jeg sådan set både SF's ordfører, hr. Poul Henrik Hedeboe, og Enhedslistens ordfører, hr. Per Clausen, give udtryk for, sådan måske med lidt forskellig stemmeføring, men bundlinjen var, at man havde en nervøsitet over lovforslagets element, for så vidt angik bjærgeløn. Hr. Poul Erik Christensen fra Det Radikale Venstre rejste også spørgsmålet om, hvorvidt det her var i overensstemmelse med internationale konventioner, og det får mig til at komme med et par bemærkninger, for så vidt angår fordeling af bjærgeløn. Som mange har været inde på, er grundlaget for, at vi har ændret reglerne, at den fordeling, den lovregulering, der er i dag, er mere end 40 år gammel. Siden da er der altså sket en stor udvikling på bjærgningsområdet, og det betyder, at det ikke kun er traditionelle bjærgningsskibe, der udfører bjærgningsvirksomhed, men at der også er mange andre kredse af skibe, der gør det. Og loven sikrer, at ligesom traditionelle bjærgningsfartøjer vil også andre fartøjer kunne indgå aftaler om en anden fordeling af bjærgeløn end den, der er fastsat i søloven. Jeg vil sige til hr. Poul Erik Christensen, som spurgte konkret om det, at der ikke er tale om, at lovændringen strider imod internationale forpligtelser. Der er ingen internationale krav, der binder Danmark til en bestemt fordeling af bjærgeløn mellem redder og besætning. Den internationale bjærgningskonvention lader faktisk det spørgsmål være op til de enkelte lande, men det er selvfølgelig klart, at vi gerne medvirker til under udvalgsbehandlingen at besvare dette spørgsmål også skriftligt, så Det Radikale Venstre har en forsikring om, at det her element i hvert fald ikke strider imod internationale forpligtelser. Så er der nogle, der spørger, om det her virkelig er nødvendigt. Det kan vi selvfølgelig altid diskutere, når vi står her i Folketingssalen, men lovforslagets udgangspunkt er, at vi har syntes, det har været rigtigt fra regeringens side, at der kom en bedre overensstemmelse mellem den praksis, der er her i Danmark, og den praksis, der er i de øvrige nordiske lande. Og der skal man da ikke lægge skjul på, at løn er et konkurrenceparameter. Der synes vi altså ikke, at Danmark skal være dårligere stillet i konkurrence med de skibe, som er i andre nordiske lande, og binde danske skibe til særlige regler om særlig bjærgeløn til besætningen. Men jeg vil også godt sige i dag, for det synes jeg er væsentligt at få fremhævet, at vi er helt overbeviste om, at der fortsat er skibe, der regelmæssigt vil udføre bjærgning, og at man vil finde nogle fornuftige aftaler for det. Der har været lidt forvirring i Folketingssalen i dag om, hvad lovforslaget så rent indholdsmæssigt betyder i forhold til det gældende regelsæt. Og der er der nogle ting, jeg synes er vigtigt at få slået fast i dag. Der kræves bl.a. en forudgående aftale for at kunne fravige sølovens bestemmelser om fordeling af bjærgeløn. Det var sådan set også det, jeg hørte fru Colette Brix svare tidligere under debatten i dag. Men det er altså vigtigt her at få sagt, at der skal være en forudgående aftale for at kunne fravige sølovens bestemmelser. Jeg vil også godt sige, at skibe herudover skal være egnet til bjærgning, og det skal være forudsigeligt for mandskabet, at bjærgningsopgaver indgår eller kan indgå som en naturlig del af skibets drift. Det er også præciseret i lovforslaget, at de nye regler kun gælder for forhyringer indgået efter lovens ikrafttræden. Og derfor mener jeg altså, at vi med lovforslaget har sikret, at alle er bekendt med, både hvad lovforslaget indeholder og hvad det er, man skal være opmærksom på fremover, og at der som sagt ikke er tale om, at man griber ind i eksisterende aftaler. Man skal selv fremover indgå en aftale, der så fraviger sølovens bestemmelser, hvis det er det, man ønsker sig. Det fremgår af lovforslaget, at de nye regler som sagt kun gælder for forhyringer, der er indgået efter lovens ikrafttræden, og her er der så mulighed for at indgå særlige aftaler om bjærgeløn. Parterne bestemmer selv, hvorvidt en sådan aftale skal indgås. Det synes jeg er vigtigt at få fremhævet i dag, så det i hvert fald ikke kommer til at stå usikkert, hvordan det nye regelsæt bliver. Men det er selvfølgelig klart, at vi meget gerne under udvalgsbehandlingen medvirker til at få det her uddybet, også mere tekniske spørgsmål, hvad dette angår, men jeg synes, det var vigtigt at få de præciseringer med.
Endelig er der flere af ordførerne, her tænker jeg igen først og fremmest på hr. Poul Henrik Hedeboe på vegne af SF og hr. Per Clausen på vegne af Enhedslisten, som har problematiseret den del af lovforslaget, der handler om pant
i fiskerirettigheder. Man kan sige, at der sådan set er en reel politisk forklaring på, hvorfor SF og Enhedslisten ikke ønsker at støtte det her element. Det er, fordi man har været modstandere af de lovgivningsmæssige initiativer, som Folketinget har taget af flere omgange, for at sikre en ordentlig strukturudvikling inden for fiskerierhvervet. Der er nok ikke meget andet at sige til det, end at regeringens hensigt med den her del af lovforslaget jo har været at sikre nogle mere tidssvarende og mere fornuftige regler, som var enklere at håndtere, og det mener vi altså stadig væk er en rigtig god idé. Men det kan selvfølgelig være svært at overbevise folk om det modsatte, hvis de grundlæggende helt er modstandere af det, som Folketinget har vedtaget. Men jeg vil gerne takke for en god debat. Vi ser frem til udvalgsbehandlingen, herunder også til de mange spørgsmål, som ordførerne allerede har annonceret.