Jeg vil starte med at sige tak for den ret klare tilkendegivelse, der har været fra hele Folketinget, af, at man støtter regeringens bestræbelser på at formindske de administrative byrder.
De tekniske spørgsmål, der er om det at kunne målrette bidrag osv., vil vi meget gerne bruge udvalgsarbejdet til at oplyse om. Det er klart, at hvis man har en række poster, som havde forskellige rentesatser eller forskellige gebyrer, så kunne man have haft et klart ønske om at vælge den mest bebyrdende først, men ideen i det her er jo også at lave en harmonisering på det område, sådan at det naturligt set fra virksomhedens side vil være interessant, at den gældspost, der har den ældste dato, også vil blive dækket først. Men lad os tage de tekniske dele under udvalgsarbejdet.
Jeg vil blot lige knytte en kommentar til hr. Morten Homann, som ikke spørger om noget til det her lovforslag, men kommer med sådan en sidebemærkning om systemmoderniseringsfase 1. Jeg vil gerne gentage, hvilket hr. Morten Homann også har fået at vide tidligere, at der har været forskellige vurderinger af, hvad udgifterne er til at gennemføre systemmoderniseringsfase 1, hvilket er opdatering af hele det it-system, som sørger for, at skatteopkrævningen
i Danmark kører fantastisk smidigt, i forhold til hvor mange penge der rent faktisk kræves ind, og jeg skal være den første til at indrømme, at det er mange penge, der kræves ind, så det er altså nødvendigt at modernisere it'en. Det er sådan, at vi kan foretage mange forskellige vurderinger af, hvad vi tror, at prisen måtte være, men det er først, når vi går ud og indhenter tilbud på markedet, at vi får en reel markedsvurdering af, hvad prisen er. Det, der har været tilfældet, er, at vi, da vi sidst forelagde sagen for Folketingets Finansudvalg, har haft en vurdering af, hvad prisen ville være. På den baggrund fik vi mulighed for at gå ud og bede virksomhederne om at give tilbud, og de tilbud, der så er kommet ind, har ligget et niveau over. Det er ikke et spørgsmål om, at vores ønsker eller vores krav er skredet. Det er ikke et spørgsmål om, at vores planlægning kunne have været anderledes, det er et spørgsmål om, at den markedspris, der er kommet ind, har ligget højere, end det var muligt at vurdere sidst. Den erfaring, som fase 1 i udskiftningen af vores it-systemer har givet os, har vi selvfølgelig taget med ind i de efterfølgende faser, nemlig den fase 2, som er en forudsætning for, at det her lovforslags intentioner kan gennemføres.
Jeg vil også gerne understrege, at det stadig væk er sådan, at både fase 1, uanset om markedsprisen har været højere, end det har været muligt at vurdere, og også fase 2 med de ekstra vurderinger, der har været af en højere markedspris m.v., er klart rentable forstået på den måde, at vi kan drive skattesystemet langt mere effektivt og med brug af færre offentlige ressourcer efter en udskiftning af it-systemerne, end vi kan i dag.
Derfor er alle dele, både fase 1 og fase 2 og også den efterfølgende fase 3, ikke blot nødvendige for at få et tidssvarende it-system, men rent faktisk også god og sund økonomi for skatteborgernes penge.