De tre hidtidige grundlæggende principper for lodsvæsenet om forsyningssikkerhed, kvalitet og selvfinansiering opretholdes med det lovforslag, vi behandler i dag. De opretholdes på en sådan måde, at alle skibe, der ønsker lods, med det givne varsel kan få lods til enhver type lodsning overalt i dansk farvand. Lovforslaget har til formål at modernisere lodslovgivningen, så der skabes mulighed for at effektivisere det statslige lodsvæsen i overensstemmelse med den generelle udvikling i samfundet og til gavn for sejladssikkerheden.
I den sammenhæng konkurrenceudsættes de sejladser, der begynder eller afsluttes i dansk havn. Såfremt private lodserier ikke ønsker at byde på en lodsning, er det statslige lodsvæsen forpligtet til at gennemføre denne lodsning, også selv om lodsningen isoleret betragtet kan være underskudsgivende. Det statslige lodsvæsen vil som hidtil have mulighed for at finansiere eventuelle underskudsgivende lodsninger fra sine overskudsgivende aktiviteter eller fra hensættelser. Jeg vil gerne takke for den behandling, lovforslaget har fået både i udvalget og her i Tinget; det har været grundigt debatteret under udvalgsarbejdet. Jeg har også med interesse studeret udvalgets betænkning, herunder selvfølgelig de to socialdemokratiske ændringsforslag til lovforslaget. Til ændringsforslag nr. 1 om en ændret definition af en regional lodsning vil jeg anføre, at hvis en konkurrenceudsætning af dele af lodsvæsenet skal have reel betydning, ja, så må den omfatte en så stor del af lodsningerne, at der ville være et forretningsmæssigt grundlag for potentielle konkurrenter til det statslige lodsvæsen. En konkurrenceudsætning alene af en begrænset del af de regionale lodsninger, som ændringsforslaget indebærer, vurderes ikke at sikre dette. Endvidere kan konkurrencen være begrænset ved, at det ved sejlads mellem to danske havne kan blive nødvendigt at skifte lods to gange undervejs, medmindre man anvender statens lodser. Jeg kan tillige oplyse, at der i disse år sker en udvikling i sejladsmønsteret, som medfører, at gennemsejlingslodsningerne udgør en større og større del af den samlede tonnage og af lodsningsindtægterne. Endelig vil ændringsforslaget medføre, at der vil være behov for justering af visse definitioner og afgrænsninger i lovteksten, idet monopolområdet vil blive udvidet til andre lodsninger end gennemsejlingslodsningerne. Til ændringsforslag nr. 2 om at genetablere en lodsfond, der kan yde tilskud til lodserier med forsyningspligt for underskudsgivende regionallodsninger, vil jeg gøre opmærksom på, at der i regeringens oprindelige lovforslag indgik en lodsfond, som imidlertid gav anledning til en række bemærkninger i forbindelse med den gennemførte høringsrunde. Søfartens Ledere har i sit høringssvar anført, at en lodsfond vil trække priserne på regionallodsningerne opad, også i de store havne, hvilket må forventes at gå ud over anvendelsen af lods og dermed sejladssikkerheden. Funktionær- og Inspektørforeningen finder i sit høringssvar, at en lodsfond medvirker til at forhøje omkostningerne til administration, herunder tilsyn og kontrol. Foreningen finder tillige, at med højere lodstakster vil færre småskibe benytte lods, og på længere sigt vil sejladsen på de mindre havne falde, idet godstransporten flyttes ud på vejene i modstrid med de overordnede politiske hensigter. Endvidere kan jeg konstatere, at Danske Havne og Foreningen af Havnefogeder i Danmark også har udtalt sig kritisk om etableringen af en lodsfond. Hvis vi vender os mod ændringsforslag nr. 2, vil afgiften til en lodsfond alene være pålagt regionallodsninger som defineret i ændringsforslaget, hvorfor alene en begrænset del af de lodsninger, der ikke er gennemsejlingslodsninger, vil blive belastet af denne afgift, hvilket vil påvirke prisniveauet for de regionale lodsninger negativt og dermed incitamentet til at benytte lods. Endvidere vil det kunne indvirke negativt på erhvervet i de små havne. Forsvarsministeriet har vurderet, at hvis det statslige lodsvæsen kan bevare den hidtidige mulighed for at finansiere eventuelle underskudsgivende lodsninger fra sine overskudsgivende aktiviteter eller fra hensættelser, vil det fortsat være muligt at opfylde de tre overordnede mål for lodsvæsenet, nemlig forsyningssikkerhed, selvfinansiering og kvalitet.
Samtidig kan de underskudsgivende lodsninger gennemføres inden for det nuværende prisniveau. Gennem muligheden for at indgå samarbejdsaftaler med private lodserier om forsyningspligten i henhold til lovforslagets § 19 skabes et incitament til i et vist omfang at reducere omkostningerne ved regionale lodsninger, hvorved belastningen af det samlede statslige lodsvæsen i form af overførsel af midler fra de overskudsgivende aktiviteter reduceres. På den baggrund kan jeg ikke tilslutte mig nogen af de to ændringsforslag.
Jeg har noteret mig, at Dansk Folkeparti har udtrykt forventning om, at ændringerne af lodsvæsenet efterfølgende vil blive evalueret.
Jeg kan, som det også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, give et tilsagn om, at der vil blive igangsat en undersøgelse af mulighederne for at liberalisere den øvrige statslige lodsvirksomhed. Det skal herunder sikres, at der fortsat vil være lodser til rådighed på de mindre trafikerede strækninger, så grundlaget for besejling af de små havne ikke forsvinder. I forbindelse med dette arbejde vil det være naturligt at evaluere resultatet af det foreliggende lovforslag og inddrage erfaringerne herfra i det videre arbejde med at effektivisere den samlede lodsvirksomhed til gavn for søfarten og ikke mindst sejladssikkerheden.