Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 11. maj 2006 |
(L 210)
|
|
|
â€Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne af en privatisering af lodsomrÃ¥det for sÃ¥ vidt angÃ¥r forsyningssikkerhed, selvfinansiering, kvalitet og sejladssikkerhed.â€
I de almindelige bemærkninger til lodslovsforslaget er anført, at Forsvarsministeriet har til hensigt at iværksætte en undersøgelse af markedsforhold mv. inden for lodsområdet for at kunne vurdere, om der er grundlag for at fremsætte et lovforslag om omdannelse af det statslige lodsvæsen til et aktieselskab med henblik på en privatisering. Baggrunden herfor er, at praktiske, erhvervsrelaterede serviceopgaver generelt vil kunne udføres mere effektivt af private virksomheder end af offentlige myndigheder, samt at selve lodsningsopgaven ikke er en myndighedsopgave.
Inden for lodsområdet er det vigtigste mål, at der sikres den højst mulige sejladssikkerhed, hvilket igen betyder, at en lodsning skal udføres med høj kvalitet, at der skal være en høj sikkerhed for forsyningen med lodser, samt at betalingen for lodsning skal være rimelig, således at lodsning ikke fravælges af økonomiske årsager. Ved høj forsyningssikkerhed forstås forsyningssikkerhed for både overskudsgivende og underskudsgivende lodsninger. Derfor vil der i forbindelse med markedsundersøgelsen blive foretaget en vurdering af disse sejladssikkerhedsmæssige forhold for at sikre, at privatiseringen ikke skader sejladssikkerheden.
Efter en privatisering vil lodsvæsenet skulle arbejde på markedsvilkår; og lodsvirksomhed forudsættes derfor fortsat at skulle være selvfinansierende.
Â