Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 11. maj 2006 |
(L 210)
|
|
|
â€Hvorfor skal kommende private lodserier ikke være med til at bære det beredskab pÃ¥lægges den forsyningspligt, der skal sikre, at skibene kan fÃ¥ lods?â€
Hensigten med lovforslaget er – pÃ¥ baggrund af KonkurrencerÃ¥dets udtalelse af 26. november 2003 – gennem en liberalisering at udsætte de enkelte lodsninger for konkurrence for derved at opnÃ¥ lavere priser pÃ¥ lodsning. KonkurrencerÃ¥det fandt, at skibe â€bÃ¥de skal kunne rekvirere lods hos lodsvæsenet eller hos konkurrerende udbydere, der opfylder lovens uddannelseskrav og krav til udøvelse af lodsvirksomhed.†PÃ¥ denne baggrund er der i lovforslaget Ã¥bnet mulighed for, at enhver, der er i besiddelse af et gyldigt lodscertifikat, kan varetage de lodsninger, som certifikatet giver adgang til.
Konkurrencerådet anbefalede i ovennævnte udtalelse, at forsyningspligten skulle finansieres ved en afgift på alle lodsninger. Lodslovsudvalget anbefalede i sin betænkning af 20. december 2004, at forsyningspligten skulle finansieres ved en afgift på alle regionallodsninger. Ifølge det lovforslag, som den 24. januar 2006 blev sendt i høring hos myndigheder og interessenter, skulle finansieringen i overensstemmelse med Lodslovsudvalgets anbefaling ske ved en afgift på alle regionallodsninger.
I deres høringssvar udtalte Danske Havne og Foreningen af Havnefogeder i Danmark, at de fandt, at en sÃ¥dan afgift ville være i strid med regeringens skatte- og afgiftsstop. Ved behandlingen af lovforslaget efter høringsrunden vurderede Forsvarsministeriet, at hvis det statslige lodsvæsen kunne bevare den hidtidige mulighed for at finansiere eventuelle underskudsgivende lodsninger fra andre overskudsgivende aktiviteter eller fra hensættelser, ville det fortsat være muligt at opfylde forudsætningen om, at de tre overordnede mÃ¥l for lodsvæsenet - forsyningsÂsikkerhed, selvfinansiering og kvalitet - opretholdes. Der vil sÃ¥ledes ikke være behov for at pÃ¥lægge private lodserier en forsyningspligt.