Folketingets Boligudvalg
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om bygnings - og
boligregistrering, retsafgiftsloven og tinglysningsloven.
1. Indledning
Udkast til forslag til lov om ændring af bygnings - og boligregistrering
(BBR), retsafgiftsloven og tinglysningsloven blev sendt i høring den 26.
august 2005 til 66 myndigheder og organisationer. Økonomi - og Er-
hvervsministeriet har modtaget i alt 29 høringssvar. I vedlagte bilag er det
anført hvilke organisationer, der har h aft lovforslaget til udtalelse.
2. Sammenfatning
Høringssvarene grupperer sig om 4overordnede punkter i lovforsl aget:
1. Centralisering af BBR
2. Forbedring af datakvalitet
3. Adressebestemmelser
4. Adgang til tingbogen via OIS
Der gives i høringssvarene udtryk fo r generel tilfredshed med, at BBR
centraliseres, således at registrets datakvalitet hæves.
Høringssvarene har givet anledning til mindre præciseringer og justeri n-
ger af lovteknisk karakter,og der er endvidere tilføjet nogle præciserende
bemærkninger til de enkelte bestemmelser.
3. Konkrete bemærkninger
3.1. Centralisering af BBR
Datatilsynet bemærke r, at det er uklart om kommunerne, der som omtalt i
forslagets § 1, stk. 1 fører registret, er dataansvarlige, eller om de alene er
databehandlere. Datatilsynet bemærker endvidere , at det bemyndigede
selskab alene bør vare tage en databehandlerfunktion.
KL efterlyser ligesom Datatilsynet
en klarere formulering af, at
økonomi -
og erhvervsministeren er dataansvarlig myndighed.KL anfører endvide-
re, at kommunerne i dag ikke har pligt til at kontrollere eksisterende op-
lysninger i BBR, men alene pligt til at ajourføre ændringerne.
Københavns Kommune anfører, at en ensidig placering af ansvar for d a-
takvalitet hos kommunen, kan friholde ejeren for sin forpligtelse til at
holde BBR-data ajour.