ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 25. november 2005 Besvarelse af spørgsmål   8 ad L 33 stillet af Boligudvalget den 18. no- vember 2005. Spørgsmål   8: Vil  ministeren  yde  teknisk  bistand  til,  at  der  i  lovforslaget  indarbejdes krav til ejendomsmæglere, således at mæglere kun må sæ lge ejendomme, hvor  BBR-oplysninger  er  tjekket  med  de  faktiske  forhold?  Kravet  skal indeholde  en  bestemmelse,  der  giver  køber  mulighed  for  regres  mod mægleren/firmaet,  hvis  og  såfremt  mægleren  overtræder  denne  beste m- melse.  I  de  tilfælde,  hvor  salg  af  ejendom  foregår  uden  mæglermedvi r- ken, stilles samme krav til sælger. Svar: Jeg har i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslag L 33 lagt væ  gt på at præciser  e ansvarsforholdet mellem de forskellige aktører .Det e  r ejeren af  en  ejendom,  der  har  forpligtelsen  til  at  sikre,  at  ejendommens  BBR oplysning  er  retvisende.  Ejers  forpligtelse  er  defineret  i  bekendtgørelse nr.   1028   om   ejeres   pligt   til   at   give   oplysninger   til   Bygnings-   og Boligregistret (BBR) af 12. december 2002. Kommunen er   ansvarlig for   at   træffe   forvaltningsretlige   afgørelser vedrørende  registrering en  samt  at  sikre  den  fornødne  entydighed  og kvalitet    i    registreringen    af    BBR-data.    Såfremt    kommunen     bliver opmærksom  på,  at  data  i  BBR  ikke  er  i  overensstemmelse  med de faktiske   forhold,   må   kommunen   aktivt   sørge   for,   at   der   indberettes korrekte data. Jeg  finder  det  væsentligt  at  bibeholde  denne  klare  ansvarsfordeling  og ønsker  ikke  at  introducere  flere  pa rter  via  lovgivning  vedrørende  et forhold, der allerede er reguleret i love og bekendtgørelser. En  række  eksterne  aktører  benytter  BBR   -oplysninger  inden  for  deres forretningsområde samtidig med , at de indhenter supplerende oplsyninger    om    bygninger    og    boliger.    Det    drejer    sig    bl.a.    om realkreditinstitutionerne,   ejendomsformidlerne,   forsikringsselskaber   og forsyningsselskaber. Det er i dag muligt at etablere frivillige samarbejder med nogle af disse aktører om opdatering af BBR. Jeg mener , vi fortsat ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/3 skal have fokus på samarbejde med andre aktører, men jeg ønsker ikke   , at der pålægges nye ekstra og fordyrende opgaver i en ejendomshandelsproces. Det   må   understreges,   at    nedenstående    ændrings  forslag   ikke   har   min opbakning, da ansvarsforholdet vil blive uklart, der vil blive introduceret fordyrende   led   i   en   ejendomshandel,   og   der   kan   opnå s   de   samme resultater  ved  bedre  koordinering  af  eksisterende  processer  og  ved  en aktiv udnyttelse af gældende regler  . Et ændringsforslag kunne se således ud: Til § 1 1) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer: »01. Efter § 4 indsættes: »§ 4 a. Inden en registreret ejendom kan sælges, skal ejendomsformi  d- leren sikre rigtigheden af den til ejendommen hørende BBR - ejermeddelelse i forhold til de faktiske forhold. Stk. 2. Benytter ejeren af en registreret ejendom sig ikke af en ejen- domsformidler, skal ejeren i forbindelse med salg af ejendommen sikre rigtigheden af BBR-ejermeddelsen.«« [Kontrol af rigtigheden af BBR-oplysninger] 2) Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer: »02. I § 9 indsættes som stk. 4: »Stk. 4. I sager om de i stk. 1 nævnte   overtrædelse  r, hvor den registre- rede ejendom er solgt via en ejendomsformidler, som ikke har overholdt forpligtelsen i § 4 a, ifalder ejendomsformidleren den i stk. 1 nævnte b  ø- de. Tilsvarende gælder, når den registrerede    ejendom er solgt af en tidli- gere ejer, der ikke har overholdt forpligtelsen i § 4 a.«« [Videregivelse af bøde] Til § 4 3) I stk. 1 indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum: »Dog træder § 1, nr. 01 og 02, først i kraft den 1. april 2006.   « [Forsinket ikrafttræden] Bemærkninger Til nr. 1
3/3 Med  bestemmelsen  foreslås  det,  at  en  registreret   ejendom  ikke  kan overdrages,  før  oplysningerne  i  BBR -ejermeddelelsen  er  kontrolleret  i forhold til de faktiske forhold. I tilfælde af, at der findes fejlagtige oply  s- ninger  i  BBR,  skal  disse  berigtiges,  før   ejendommen  kan  overdrages. Formålet med bestemmelsen er at sikre, at BBR -oplysningerne er korrek- te og troværd  ige. De  fleste  salg  foretages  via  en  ejendomsformidler.  Med  ejendomsfor- midlere forstås ,  jf. § 8 i lov om omsætning af fast eje  ndom, registrerede ejendomsmægl  ere,   advokater,   pengeinstitutter,   realkreditinstitutter   og forsikringsselskaber. I  de  tilfælde,  hvor  det  er  en  ejendomsformidler,  der  formidler  salg  af bygningen, er det denne, der er ansvarlig for at kontrollere rigtigheden af BBR-oplysningerne.  Hvor  ejeren  af  ejendommen  selv  står  for  salget,  er ejeren ansvarlig for, at BBR-oplysningerne er kontrollerede og berigtiget, før eje ndommen sælges. De  forhold,  der  skal  kontrolleres  efter  den  foreslåede  bestemmelse,  er de oplysninger, der fremgår af  BBR-ejermeddelelsen. Til nr. 2 Det foreslås med bestemmelsen, at en bøde, der påhviler en ejer af en bygning efter BBR-lovens § 9, stk. 1, i stedet tilfalder ejendomsformidle- ren eller den tidligere ejer af bygningen, enheden m.v. i de tilfælde, hvor ejendomsformidleren  eller  den  tidligere  ejer  ikke  har  overholdt  forplig- telserne i den foreslåede § 4 a. Betydningen heraf er, at en køber af en ejendom bliver holdt skadefri, hvis  der  efterfølgende  findes  en  fejl  i  BBR -registret,  som  burde  være blevet opdaget ved ejendomsformidlerens eller den tidligere ejers kontrol af BBR-ejermeddelelsen. Ejeren af en ejendom kan derved kun blive på- lagt en bøde efter bestemme lsen i § 9, stk. 1, for ikke indberettede BBR- forhold,  som  har  været  aktuelle    i  det  tidsrum,  hvor  ejeren  har  ejet  den på gældende by  gning, enhed m.v. Til nr. 3 Det foreslås i bestemmelsen, at de to foresl å ede bestemmelser i BBR- lovens § 4 a og § 9, stk. 4, først træder i kraft den 1. april 2006. Bety   d- ningen  heraf  er,  at  for  købsaftaler,  der  in dgås  fra  og  med  den  1.  april 2006, skal BBR-oplysningerne være kontrollerede og berigt  iget. Tilsvarende er det efter den 1. april 2006, at ejendomsformidleren eller den tidligere ejer kan ifalde bødeansvar, hvis oplysningerne i BBR ikke er kontrollerede, inden et salg finder sted. Hensigten  med  forslaget  er  at  sikre,  at  ejendomsformidlerne  har  mulig- hed for at indstille sig på de nye regler. Ved at lave en forsinket ikraf t- trædelse  gives  ejendomsformidlerne  mulighed  for  at  tage  højde  for  de nye regler ved indgåelse af nye ejendomsfo rmidlingsaftaler.