ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
23. november 2005
Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 46 stillet af Erhvervsudvalget den 16.
november 2005.
Spørgsmål 2:
Det fremgår af forslaget, at ophævelsen af reglen om, at kunderne aut o-
matisk skal have tilsendt en oversigt over, hvilke samtykker kunderne har
givet til videregivelse af oplysninger vil spare virksomhederne 19,2 mio.
kr. årligt. Syn es ministeren, at denne besparelse står i rimeligt forhold til
de overskud, som de finansielle virksomheder i øjeblikket forventer,
f.eks. forventer alene Danske Bank-koncernen et overskud i 2005 på 18,2
mia. kr. Dette set i lyset af, at den årlige oversigt bidrager til gennemsi g-
tighed på den finansielle område.
Svar:
Jeg mener ikke, at de to tal kan sammenlignes.
Det foreslås at ophæve kravet om en årlig samtykkeoversigt, fordi de f i-
nansielle virksomheders administrative byrder, der er forbundet med at
udsende oversigten, ikke står mål med nytteværdien for kunderne. I den
forbindelse skal man huske på, at jo s tørre de finansielle virksomheders
udgifter er, desto højere bliver ku ndernes priser.
Forslaget stammer fra en arbejdsgruppe med deltagelse af blandt andet de
finansielle brancheorganisationer og Forbrugerrådet.
Efter de gældende regler er en betingelse for, at et samtykke er gyldigt, at
dette er givet skriftligt, og at kunden er fuldt informeret om indholdet af
samtykket.
Samtidig indebærer forslaget, at kunderne har krav på at få oplyst, hvilke
samtykker de har afgivet. Og de finansielle virksomheder får pligt til at
oplyse kunderne om denne rettighed.
Jeg mener derfor, at kunderne fortsat er sikret fuldt tilstrækkelige muli g-
heder for at få oplysninger om afgivne samtykker.
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax
33 12 37 78
CVR-nr
10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk