ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 23. november 2005 Besvarelse af spørgsmål   2 ad L 46 stillet af Erhvervsudvalget den 16. november 2005. Spørgsmål   2: Det fremgår af forslaget, at ophævelsen af reglen om, at kunderne aut   o- matisk skal have tilsendt en oversigt over, hvilke samtykker kunderne har givet til videregivelse af oplysninger vil spare virksomhederne 19,2 mio. kr. årligt. Syn es ministeren, at denne besparelse står i rimeligt forhold til de  overskud,  som  de  finansielle  virksomheder  i  øjeblikket  forventer, f.eks. forventer alene Danske Bank-koncernen et overskud i 2005 på 18,2 mia. kr. Dette set i lyset af, at den årlige oversigt bidrager til gennemsi g- tighed på den finansielle område. Svar: Jeg mener ikke, at de to tal kan sammenlignes. Det foreslås at ophæve kravet om en årlig samtykkeoversigt, fordi de f    i- nansielle  virksomheders  administrative  byrder,  der  er  forbundet  med  at udsende oversigten, ikke står mål med nytteværdien for kunderne.      I den forbindelse  skal  man  huske  på,  at  jo  s tørre  de  finansielle  virksomheders udgifter er, desto højere bliver ku ndernes priser. Forslaget stammer fra en arbejdsgruppe med deltagelse af blandt andet de finansielle brancheorganisationer og Forbrugerrådet. Efter de gældende regler   er en betingelse for, at et samtykke er gyldigt, at dette er givet skriftligt, og at kunden er fuldt informeret om indholdet af samtykket. Samtidig indebærer forslaget, at kunderne har krav på at få oplyst, hvilke samtykker  de  har  afgivet.  Og  de  finansielle  virksomheder  får  pligt  til  at oplyse kunderne om denne rettighed. Jeg mener derfor, at kunderne fortsat er sikret fuldt tilstrækkelige muli  g- heder for at få oplysninger om afgivne samtykker. ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk