Folketingets Boligudvalg Dato:  2. december 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Boligudvalgs  brev  af  22.  november 2005   følger   her med   –    i   5   eksemplarer   –    socialministerens   svar   på spørgsmål nr. 14 ad l  ov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforhol- dene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskat- ning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påligningen  af  in dkomstskat  til staten  (Den  almene  sektors  midler  og  indsatsen  mod  ghettoisering)  (L 70). Spørgsmål nr.   14: ”Med hensyn til de sideaktiviteter, som lovforslaget åbner op for, bedes m  i- nisteren redegøre for, om ministeren forestiller sig, at der vil kunne opkr æ- ves  betaling  for  omkostninger  forbundet  med  sideaktiviteter  hos  ude  fra kommende  brugere.  Kan  boligafdelingen  opkræve  betaling  for  en  sådan sideaktivitet?  Ministeren  bedes  desuden  oplyse,  hvilke  sideaktiviteter  der forventes at komme på tale som følge af den foreliggende ændring.” Svar: Det foreliggende lovforslag sikrer, at boligorganisationerne kan bevare deres skattefrihed i forbindelse med, at der ved en efterfølgende ændring af sidea   k- tivitetsbekendtgørelsen  igen  åbnes  for  erhvervsudlejning.  Ved  erhvervsu  d- lejning  vil  boligorganisationen  leje  arealerne  ud  til  et  skattepligtigt  selskab til en leje, der svarer til balancelejen, hvorefter selskabet fremlejer lokalerne til markedslejen. Den endelige lejer af erhvervsarealerne vil således gennem sin  lejebetaling  bidrage  til  at  dække  afdelingens  omkostninger  forbundet med erhvervsudlejningen. Herudover tilkendegives det i lovforslaget, at regeringen ønsker at tage init i- ativ til en generel modernisering og ajourføring af sideaktivitetsre glerne for at sikre en mere smidig og effektiv drift og administration især i de proble  m- ramte boligområder, og for at tage højde for samfundsudviklingen i de sen  e- ste 10 år. Disse ændringer er ikke omfattet af de   t foreliggende lovforslag. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] BIF/J.nr. B-5212-51
2 Det  er  regeringens  opfattelse,  at  denne  generelle  modernisering  bl.a.  skal sikre, at: boligorganisationerne  får  tilstrækkelig  handlefrihed  til  at  agere  i samarbejde med andre parter især i pr  oblemramte områder, reglerne  understøtter  mulighederne for en  effektiv  og  rationel drift, og regelsættet  afspejler  den  teknologiske  udvikling  vedrørende  f.eks. boligorganisationernes muligheder for at eje og drive internetforbin- delser og it-netværk mv. Der vil fortsat blive lagt vægt på be   skyttelse af lejernes midler og på konku r- renceretlige hensyn. Der er endnu ikke taget stilling til, hvilke ændringer den generelle ændring af  sideaktivitetsbekendtgørelsen  skal  omfatte,  men  som  eksempler  på  he  n- sigtsmæssige ændringer af sideaktivitetsbeke ndtgørelsen kan jeg næ   vne: udvidelse af ejendomsfunktionærernes arbejdsområde, så de kan u d- føre v iceværtarbejde for eksempelvis en kommune eller andet støttet byggeri, der har tilgrænsende arealer, mulighed for samarbejde eller samdrift om kerneydelser, f.eks. fæ  l- les  lønkontorer,  kursus -  og  edb-funktioner  samt  driftsfællesskab  af administrationsejendomme, forbedrede muligheder for at etablere IT i almene bebyggelser med adgang  til  at  boligorganisationer  og  afdelinger  kan  eje  og  admini- strere opførelse og dr ift af internet/netværk evt. i fællesskab med a n- dre almene boligorganisationer, forbedrede muligheder for at iværksætte sociale aktiviteter for andre end de almene beboere i afdelingen. Moderniseringen af sideaktivitetsbekendtgørelsen vil give anledning  til prin- cipielle overvejelser om, hvor  tæt tilknytning de tilladte sideaktiviteter skal have til kerneaktiviteten (byggeri og administration af støttet boligbyggeri). Rækk  evidden  af  de  tilladte  sideaktiviteter  har samtidig  betydning  i  relation til  overvejelser  om  boligorganisationernes  fortsatte  skattefrihed.  En  moder- nisering af regelsættet kan derfor også medføre behov for en kortlægning af konsekvenserne ved indførelse af en eventuel skattepligt for boligorganisat i- onerne.  Det  er  dog  regeringens  opfattelse,  at  sideaktiviteterne  fortsat  skal have en naturlig tilknytning til boligerne og administrationen heraf.
3 Det er ikke på nuværende tidspunkt klarlagt, i hvilket omfang det skal være muligt  for  boligorganisationerne  at  opkræve  betaling  fra  udefra  ko  mmende brugere. Eva Kjer Hansen /Pia Mørch