Folketingets Boligudvalg Dato: Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 2. december 2005 følger hermed  –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 26 ad forslag til lov om æ  ndring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforhol- dene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskat- ning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påligningen  af  indkomstskat  til staten  (Den  almene  sektors  midler  og  indsatsen  mod  ghettoisering)  (L 70). Eva Kjer Hansen /Pia Mørch Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] mej/ J.nr. B-5212-51
Besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål   nr. 26 af 2. december 2005 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskatning af aktie- selskaber m.v. og lov om påligningen af indkomstskat  til staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghettoisering) (L 70) Spørgsmål nr. 26: ”Ministeren bedes redegøre for omfanget og indholdet af de mange bemy  n- digelser der er til ministeren i lovforslaget og redegøre for hvorledes minist e- ren agter at bruge disse bemyndigelser.” Svar: Med hensyn til bemyndigelserne vedrørende salg af almene boliger henvises til min besvarelse af spørgsmål 30. Efter den gældende almenboliglovs § 102 fastsætter socialministeren nærm e- re regler om bl.a. tildeling af ydelsesstøtte og tilskud efter §§ 89 b -92 samt beregning og opgø Dermed fastsætter socialministeren  også nærmere regler om tildeling af ti l- skud efter den foreslåede § 91 a og om Landsbyggefondens refusion i 2005 og 2006 efter den foreslåede nyaffattelse af § 92 a. Jeg  har  til  hensigt  at  udnytte  disse  bemyndigelser  til  at  fastsætte  nærmere regler om Landsbyggefondens adgang til at give tilsagn om tilskud til husle- jenedsættelser i problemramte områder. Den nærmere udformn ing af denne ordning vil fremgå af min besvarelse af spørgsmål 7 og 36. Jeg vil endvidere udnytte disse bemyndigelser til at fastsætte nærm ere regler om  Landsbyggefondens  refusion  af  statslig  ydelsesstøtte  svarende  til  de nærmere regler, der er fastsat fo  r fondens refusion i 2002-2004, herunder om opgørelse  af  anskaffelsessum,  beregning  af  ydelsesstøtteforløb  og  nutid   s- værdi og fondens indbetaling af ref  usion.   Lovforslagets § 1, nr. 42, der vedrører den gældende almenboliglovs § 160, er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 40. Forslagene omhandler Byggeska- defonden. I forslagets § 1, nr. 40, foreslås det at udvide Byggeskadefondens genere lle formålsbestemmelse, så fonden får hjemmel til at bidrage til en bredere fo   r-
3 midling  vedrørende  såvel  byggeprocessen    som  produktet  (det  færdige  by  g- geri) med henblik på at begrænse byggesk   ader og i det hele taget medvirke til at fremme kvalitet og effektivitet i byggeriet. Forslagets § 1, nr. 42, giver socialministeren mulighed for at fastsætte næ rmere regler herom. Som  det  fremgår  af   lovforslagets  bemærkninger  skal  bestemmelserne  ses som led i indførelsen af et nøgletalssystem for det almene bygg  eri, hvorefter der bl.a. stilles krav til den almene bygherre om indsamling og registrering af data til beregning af nøgletal,  som beskriver processen i byggesagen med vægt  på  entreprenørernes  ydelser  og  samarbejde  med  bygherren. Systemet skal  bl.a.  -  i  lighed  med  de  allerede  gældende  krav  om  nøgletal  i  statsligt byggeri  -  omfatte  nø gletal  vedrørende  overholdelse  af  tidsfrister,  a lvor  og udbedring  af  mangler,  arbejdsmiljø,  kundetilfredshed  (bygherre),  pris  og effektivitet. Formålet med nøgletalssystemet er at give bygherrerne bedre muli  ghed for at udvælge  de  bedste  entreprenører  til  et  alment  byggepr   ojekt.  Systemet  skal desuden  give  bygherrerne  mulighed  for  i  højere  grad  at  sammenligne  sig med hinanden i forhold til såvel byggepr ocessen som produktet. Endelig skal nøgletallene give kommunerne et  bedre grundlag for at vælge den mest e   f- fektive bygherre til et byggeprojekt. Det  er  herefter  min  hensigt  at  udmønte  et  nøgletal  ssystem  for  det  almene byggeri  med  hjemmel  i  allerede  gældende  bemyndigelsesb  estemmelser  i almenboligloven. Ovennævnte forslag til ændringer i almenboligloven giver mulighed for også at udmønte bestemmelser om Bygge  skadefondens rolle i formidlingen af nøgletallene, f.eks. om nøgletallenes offentliggørelse. Set  i  lyset  af  de  formidlingsopgaver,  Byggeskadefonden  allerede  varetager vedrørende kvalitetssikringen af alment by ggeri, finder jeg det helt naturligt at  give  fonden  en rolle  i  forbindelse  med  formidling  af  nøgletal  for  alment byggeri. Afslutningsvist  kan  jeg  tilføje,  at   der  er  en  bemyndigelse  til  økonomi -  og erhvervsministeren  i  forslagets  §  1,  nr.  47,  til  at  fastsætte  straf  af  bøde  for overtrædelse af bestemm  elser om bygge- og anlægsarbejder i vinterper  ioden, der er udstedt i medfør af almenboligl ovens § 113, stk. 2.