Folketingets Boligudvalg Dato: Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 2.december   2005 følger hermed  –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 44  ad forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforhol- dene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskat- ning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påligningen  af  in dkomstskat  til staten  (Den  almene  sektors  midler  og  indsatsen  mod  ghettoisering)  (L 70). Eva Kjer Hansen /Pia Mørch Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] KLL/ J.nr. B-5212-51
Besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål   nr. 44 af 2. december 2005 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskatning af aktie- selskaber m.v. og lov om påligningen af indkomstska t til staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghettoisering) (L 70) Spørgsmål 44  : ” Fremstillingen i lovforslaget angående kravene til Landsbyggefondens ref u- sion af ydelsesstøtte opgøres til hhv. 68, 55 og 53 pct. og man antyder, at kravene i den nye aftale er mindsket til 50 pct. i 2005 og 2006. Er det kor- rekt, at hvis man havde anvendt den samme refusionsmetode i 2005 og 2006 som i årene 2002 -2005, så havde refusionen været væsentlig lavere nemlig omkring 30– Svar: Jeg skal bemærke at   nedenstående også er besvarelsen af spørgsmål 46. I årene 2002 -04 blev Landsbyggefondens refusion opgjort som statens mer- udgifter til ydelsesstøtte som følge af nedsættelsen af grundkapitalen fra 14 til 7 pct. Det skete rent praktisk ved at Landsbyggefondens refusion blev opgjort som summen af fø lgende elementer: 7 pct. af den budgetterede anskaffelsessum for et alment nybyggeri som i omfang svarer til det skønnede nybyggeri ved en grundkapital på 14 pct. den  samlede  ydelsesstøtte  for  den  del  af  den  fak tiske  samlede  an- skaffelsessum, der lå udover dette niveau. Landsbyggefonden betalte efter ordningen 100 pct. af  merudgiften til ydel- sesstøtte, hvis der blev givet tilsagn til mere end ca. 6.000 boliger. Hvis man foretager en beregning af Landsbyggefondens refusion i 2005 og 2006 efter principperne i den tidligere ordning, kan fondens refusion i de to år opgøres til henholdsvis ca. 38 og ca. 50 pct. af den samlede yde  lsesstøtte.
3 Hvis man omvendt havde beregnet refusionen i årene 2002 -04 efter den fo- reslå ede model for 2005 og 2006, ville refusionen i 2002-04 have udgjort 50 pct. af den samlede udgift til ydelsesstøtte. Det ville således have været bill i- gere for Landsbyggefonden, idet den faktiske refusion i alle årene 2002 -04 udgjorde mere end 50 pct.