Folketingets Boligudvalg Dato: 6. december 2005 Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 5. december 2005 følger herme d –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 49 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforhol- dene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskat- ning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påligningen  af  indkomstskat  til staten  (Den  almene  sektors  midler  og  indsatsen  mod  ghettoisering)  (L 70). Eva Kjer Hansen /Pia Mørch Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] EB/ J.nr. B-5212-51
Besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål   nr. 49 af 5. december 2005 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskatning af aktie- selskaber m.v. og lov om påligninge n af indkomstskat til staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghettoisering) (L 70) Spørgsmål   49: ”Ministeren bedes  kommentere henvendelsen af 2. december 2005 fra Dan- marks Lejerforeninger, jf. L 70 – Svar: Danmarks Lejerforeninger foreslår, at bestemmelsen vedrørende retten til   en erstatningsbolig  ved  nedrivning  og  ved  ombygning  fra  beboelse  til  anden anvendelse, jf. forslagets § 2, nr. 4, formuleres på den måde, som fremgår af henvendelsen fra foreningen, og at der således stil les ændringsforslag herom  . Efter foreningens forslag vil der gælde samme regler om erstatningsbol  iger, hvad enten der er tale om ombygning fra beboelse til anden anvendelse eller ombygning på anden måde.    Herudover skal udlejeren – ejeren ikke kan tilbyde lejeren en anden bolig inden opsigelsesperiodens udløb  – lejeren  en  passende  midlertidig  genhusning  i  perioden,  indtil  en  permanent erstatningsbolig kan tilbydes. Meningen  med  den  foreslåede  nye  bestemmelse  om  erstatningsbolig  har været at   sikre, at de lejere, der bliver sagt op  som følge  af  nedrivning eller ombygning fra beboelse til anden anvendelse, har ret til en erstatningsbolig. Det vil sige, at lovændringen kun er møntet på denne bestemte gruppe lejere, hvilket hænger sammen  med  de i   lovforslaget nævnte planer om en ændret praksis for godkendelse af nedrivning og planer om at tillade, at boligorgani- sationerne  igen  får  mulighed  for  at  udleje  lokaler  til  erhvervsmæssige  fo   r- mål .  Det  har  således   ikke  været  meningen  at  ændre  de  genhusnings regler, som gælder i ø   vrigt. For så vidt angår den foreslåede forpligtelse til midlertidig genhusning m   e- ner jeg ikke, at der er behov for en sådan. Beslutning er om nedrivning og om ombygning fra beboelse til anden anvendelse gennemføres ikke ”fra den ene dag til den anden”, så der vil være god tid til at opsige de berørte lejere og finde de fornødne erstatningsboliger.
3 Jeg er således ikke indstillet på at stille ændringsforslag på dette punkt.