Folketingets Boligudvalg Dato: 8.december 2005 Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 7. december 2005 følger hermed   –  i 5 eksemplarer –  socialministerens foreløbige   svar på spørgsmål nr.   65 ad forslag til lov om ændring af lov om almene bol  iger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af bo- ligforholdene,  lov  om  byfornyelse  og  udvikling  af  byer,  lov  om  ind- komstbeskatning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påligningen  af  in d- komstskat til staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghet- toisering) (L 70). Eva Kjer Hansen /Per Larsen Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] EB/ J.nr. B-5212-51
Foreløbig  b esvarelse  af  Folketingets  Boligudvalgs  spør gsmål   65  af  7. december 2005 ad forslag til lov om ændring af lov om almene bol  iger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af bo- ligforholdene,  lov  om  byfornyelse  og  udvikling  af  byer,  lov  om  ind- komstbeskatning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påligningen  af  in d- komstskat til staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghet- toisering) (L 70) Spørgsmål nr.   65: ”M inisteren bedes i den sammenhæng beskrive, hvad der ligger i begrebet tilknytning til arbejdsmarkedet, herunder om overvejelserne går på at man eksempelvis skal have fuld tilknytning til arbejdsmarkedet eller om en be- grænset tilknytning vil være tilstrækkelig og hvilke konsekvenser det kan forventes at få.” Svar: Som  det  fremgår  af  bemærkningerne,  er  formålet  med forslaget  om,  at  der skal kunne fastsætte  s kriterier for, hvem der kan købe, at forøge mulighede  r- ne  for  i  et  hurtigere  tempo  end  ellers  at  opnå  en  mere  varieret  beboersa m- mensætning  .  Som  eksempel  på  et  sådant  kriterium  er  nævnt  tilknytning  til arbejdsmarkedet.  Hermed  menes,  at  husstanden  ud  fra  en  samlet  vurdering har en væsentlig tilknytning til arbejdsmarkedet. Kriterierne skal i givet fald aftales af kommunen og boligorganisationen og efterfølgende   godkendes  af  lejerne.  Det  er  således  i  første  ombæring op  til kommunen  og  boligorganisationen  –   ud  fra  beboersammensætningen  i  den pågældende afdeling    – rdere behovet for at fastsætte kriterier, herunder om kriterierne i givet fald kan være vide, eller om de skal være mere snævre. Konsekvenserne af, at der fastsættes kriterier, må i sagens natur bero på de konkrete  kriterier,  men  det  vil  kunne  betyde,  at  en  række  lejere,  som    ikke opfylder  kriterierne,  udelukkes  fra  at  købe,  og  den  konsekvens  må  alle  de involverede naturligvis være o  pmærksom på.