Side 1 af 8
Socialministeriet
Almene boliger
14
. december 2005
Samråd A D den 14. december 2005 ad forslag til lov om æ ndring
af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om
midlertidig regulering af boligforholdene, lov om byfornyelse og
udvikling af byer, lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v.
og lov om på ligningen af indkomstskat til staten (Den almene sek-
tors midler og indsatsen mod ghettoisering) (L 70)
Samrådsspørgsmål A:
Idet der henvises til besvarelsen af spørgsmål 6 4 bedes ministe-
ren redegøre for, hvordan ministeren agter at følge på Institut for
Menneskerettigheders henstilling om, at det præciseres i selve
lovteksten, at der ved administrationen af almene boliger ikke må
diskrimineres over for bestemte grupper begrundet i race, natio-
nal eller etnisk oprindelse, religion, tro, politisk overbevisning,
køb, seksuel orientering, alder, handicap eller li gnende.
Samråd A :
Det er et bærende princip i almenboligloven, at der ikke må ske
diskrimination af bestemte befolkningsgrupper begrundet i bl.a.
race, køn, tro, alder, handicap osv.
Forbuddet mod diskrimination er grundfæstet i forskel lige kon-
ventioner og retsgrundsætninger. Derfor er der ikke behov for at
lovgive udtrykkeligt om dette i hvert enkelt tilfæ lde.
Derimod fremgår det af bemærkningerne til L 70, at der ikke må
ske diskrimination over for bestemte grupper begrundet i race,
hudfarve, afstamning, national eller etnisk oprindelse, religion,
politisk overbevisning eller lignende.
Overfor kommuner og boligorganisationer vil jeg gøre særligt
opmærksom på denne betingelse. N år ministeriet modtager un-
derretning om aftalte kriterier for salg af almene boliger, vil mini-
steriet desuden påse, at der ikke sker ulovlig diskrimin ation.
Som et eksempel i den gældende l ov kan jeg nævne, at forbuddet
mod diskrimination også gælder, når kommuner og boligorgan
i-