Folketingets Boligudvalg Dato: 6. december 2005 Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 22. november og 2.  december  2005  følger  hermed   –   i  5  eksemplarer  –   socialministerens svar  på  spørgsmål  nr. 7 og  36  ad forslag til lov om  ændring  af lov om almene  boliger  m.v.,  lov  om  leje  af  almene  boliger,  lov  om  midlertidig regulering af boligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. og lov om påligningen af indkomstskat til staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghettoisering) (L 70). Eva Kjer Hansen /Pia Mørch Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] pel/ J.nr. D-5211-80
Besvarelse  af  Folketingets  Boligudvalgs  spørgsmål  7    af  22.  november 2005 og spørgsmål 36 af 2. december 2005   ad forslag til lov om ændring af  lov  om  almene  boliger  m.v.,  lov  om  leje  af  almene  boliger,  lov  om midlertidig regulering af boligforholdene, lov om byfornyelse og udvik- ling  af  byer,  lov  om  indkomstbeskatning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov om påligningen af indkomstskat til staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghettoisering) (L 70) Spørgsmål nr.   7: ” Ministeren bedes fremsende en nærmere beskrivelse af, hvordan de 200 mio. kr. til huslejenedsættelser i 2006 tænkes udmøntet samt beskrive hvad der forventes at ske på det område de efterfølgende år.” Spørgsmål nr. 36: ”Ministeren bedes oplyse om hvorledes huslejenedsættelserne i de såkaldte problemramte områder skal udmøntes og   virke.” Svar: I boligaftalen af 4. november 2005 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre, er det aftalt, at Landsbyggefonden inden for en ramme på 600 mio. kr. i 2006 kan yde tilskud til aktiviteter og initiativer som led i en social og forebyggende indsats i problemramte boligområder. Af den samlede ramme kan indtil 200 mio. kr. anvendes til målrettede husl e- jenedsættelser i problemramte afdelinger. Efter  lovforslaget  skal  Landsbyggefonden  give  tilsagn  om  huslejetilskud  i 2006, men det er ikke et krav, at hele beløbet skal udbetales i 2006. Tilsku d- det kan således ydes som løbende driftsstøtte over en passende årræ kke. Huslejetilskuddet  kan  ydes  til  problemramte  afdelinger,  herunder  forebyg- gende til afdelinger, hvor der er konstateret en negativ udvikling. Huslejetilskuddet anvendes til huslejenedsættelser. Ved vurdering af om en afdeling er problemramt, herunder om der er behov for  huslejenedsættelser, vil  fonden  bl.a. skulle lægge  vægt på følgende fo r- hold i afdelingen:
3 1. Huslejeniveauet. 2. Beboersammensætningen, herunder   bebyggelsens sociale problemer. 3. Andel ledige lejligheder. 4. Fraflytningsfrekvensen. 5. Opsamlet driftsunderskud. 6. Henlæggelsesbeløb til planlagt og periodisk vedligeholdelse. 7. Renoveringsbehov. 8. Lejlighedssammensætning. 9. Bebyggelsens størrelse. 10.  Forekomst af hærværk, vold og anden kriminalitet. Det er en forudsætning, at huslejetilskuddet indgår i en helhedsplan for o   m- rådet. Helhedsplanen for området skal bl.a. omfatte behovet for: 1. Social opretning og andre tiltag, som kan forbedre afdelingens situation som helhed. 2. fysisk opretning, herunder nødvendige renoveringsarbejder og miljøfo  r- bedrende foranstaltninger, 3. øk onomisk  opretning,  herunder  en  analyse  af  driftsbudgettet  og  af  den fremtidige udlejningssituation efter en eventuel huslejenedsættelse samt en  plan  for  afvikling  af  eventuelt  opsamlet  driftsunderskud,  herunder mulige driftsbesparelser. Huslejetilskuddet  indgår  således  i  en  samlet  og  bredt  funderet  opretning  af afdelingen,  herunder afdelingens  konkurrenceevne og dermed  mulighed for at tiltrække og fastholde mere re  ssourcestærke boligsøgende. På baggrund af tidligere erfaringer med huslejetilskud foreslås det, at husl  e- jetilskuddet  ydes  som  en  løbende  driftsstøtte,  der  fastsættes  som  et  årligt kronebeløb pr. m². Større lsen af støttebeløbet pr. m² fastsættes af Landsby   g- gefonden på baggrund af en vurdering af forholdene i afdelingen . Landsbyg- gefonden skal ved fastsættelsen af de konkrete støttebeløb sikre, at husleje- nedsættelsen   får  den ø nskede effekt. Det foreslås  endvidere, at det fastsatte tilskud ydes fuldt ud i 4 år , hvor efter det aftrappes over de følgende 5  til 10 år.  Der er herved lagt vægt på, at den optimale effekt af et tilskud opnås ved en længerevarende lejenedsætte lse, at udfasningen af  tilskuddet kan  tilpasses  de  lokale forhold  og  at  udfasningen sker over en længere periode, således at lejestigningerne ikke får en større l- se, der kan motivere lejerne til at fraflytte. Hvis det gennemsnitlige starttilskud f.eks. udgør 50 kr. pr. m², vil der inden for rammen på 200 mio. kr. kunne ydes huslejetilskud til afdelinger med i alt knap 7.000 boliger.