Til lovforslag nr. L 81 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   9. december 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af forskellige miljø   - og energiafgiftslove (Afgiftslempelser på fjernvarme m.v. som led i udmøntning af finanslovaftalen 2006, afgiftslempelser på kvælsto   f i lastbilers miljøfiltre og mikrokraftvarme samt justeringer af forbrugsregistrering m.v.) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Der er af skatteministeren stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  16.  november  2005  og  var  til  1.  behandling  den  25.  november 2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den  14.  november  2005  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  alm.  del  -  bilag  39 .  En  del  af  lovforslaget  er tidligere  sendt  i  høring,  og  den  17.  november  2005  sendte  skatteministeren  de  indkomne  hø  rings- svar samt et notat herom til udvalget. Den 24. november 2005 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar  til den øvrige del af lovforslaget  samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget  har  i  forbindelse  med  udvalgsarbejdet  modtaget  en  skriftlig  henvendelse  fra  Sammen- slutningen af Danske Elforbrugere (SDE). Spørgsmål Udvalget har stillet 28 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. 3.Politisk aftale Regeringen  har  indgået  følgende  politis  ke  aftale  med  Socialdemokratiet,  Dansk  Folkeparti,  Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti: »Regeringen  fremsætter  et  ændringsforslag  til  L  81,  så  nedsættelser  af  afgiften  på  elektricitet  til fremstilling af fjernvarme alene gælder i en forsøgsperi   ode på 4 år. Samtidig vil elektricitet til fre  m-
2 stilling  af  fjernvarme  blive  friholdt  for  PSO-pristillæg  i  samme  forsøgsperiode.  Forsøgsperioden begynder, når nedsættelserne er trådt i kraft efter E uropa-Kommissionens godkendelse i forhold til statsstøttere glerne. På baggrund af erfaringerne indleder parterne senest 3 år efter, at nedsættelsen af afgiften på el til fremstilling  af  fjernvarme  og  friholdelse  af  PSO-pristillæg  for  el  til  fremstilling  af  fjernvarme  er trådt i kraft, forhandlinger om en eventuel  videreførelse af disse nedsættelser. En videreførelse kr æ- ver enighed blandt parterne. Der gennemføres en uafhængig analyse af alternative muligheder for at sikre en miljømæssig fo r- svarlig og omkostningseffektiv indpasning af stigende mængder el fra VE i tr  ansportsektoren (bl.a. til brintproduktion), varmepumper i henholdsvis forbrugsleddet og kraftvarme, trykluftlagre og an- dre tiltag for at fremme effektiv energianvendelse, lagring og fleksibelt el-forbrug. Desuden under- søges det , i hvilket omfang øget styr ing fra Energinet.dk kan medvirke til at optimere situationen. Analysen og løsningsmodeller fremlægges af transport   - og energiministeren senest 3 år efter ne d- sætte  lserne er trådt i kraft. Regeringen  har  givet  tilsagn  om  at  fremsætte  forslag  til  en  lovændri ng,  således  at  nettomåling  s- ordningen for solceller, der ellers ville udløbe den 31. december 2006, gøres permanent.  « 4. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Flertallet henviser til den indgåede politiske aftale. Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag. Enhedslistens medlem af udvalget  anser lovforslaget for at være en helt utilstrækkelig lap på en energipolitik,  der  er  styret  af  markedskræfter,  der  er  blinde  over  for  miljøhensyn,  og  hvor  der  er indført  kvoter, så man kan sælge forurening på  børsen. Udviklingen er kommet så langt,  at det er ligegyldigt  for  CO2-udledningen  om  den  enkelte  sparer  på  elektriciteten   ved  at  slukke  for  lyset, jævnfør  bemærkningerne,  hvor  det  fas tslås,  at  et  lavere  elforbrug  ikke  giv er  en  mindre  CO2- udledning fra elværkerne. Siumut,  Tjóð   veldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 5. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af EL): Til § 2 1) Det under nr. 5 foreslåede  § 11, stk. 17, affattes sål edes:
3 »Stk. 17. Momsregistrerede varmeproducenter, der leverer varme uden samtidig produktion af elektricitet til de kollektive fjernvarmenet, og som har kraftvarmekapacitet efter stk. 18, eller som den 1. oktober 2005 havde kraftvarmekapacitet efter stk. 18, samt værker omfattet af bil  aget til lov om afgift af mineralolieprodukter m.v., kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgift s- pligtige varer anvendt til fremstilling af varme leveret til de samme kollektive fjernvarmenet, som kraftvarmekapaciteten vedrører. Den del af afgiften, der overstiger 45 kr. pr. GJ fjernva rme ab værk eller 16,2 øre pr. kWh fjernvarme ab værk, tilbagebetales. Såfremt der ved fremstillingen af fjer n- varme anvendes både afgiftspligtig elektricitet efter denne lov og  andre brændsler eller energikilder, nedsættes de 45 kr. pr. GJ fjernvarme eller 16,2 øre pr. kWh fjernvarme forholdsmæssigt. Hvis virksomheden producerer både el og varme samtidig, er peri oden for opgørelse af afgiften efter 1. og 2. pkt. døgnet. Ved samti dig produktion af elektricitet og varme kan reglerne i 1-3 pkt. kun an- vendes, hvis opgørelsesproceduren er godkendt af told - og skatteforvaltningen.« [Mulighed for anvendelse af bestemmelsen ved samtidig produktion af el og varme på centrale væ   r- ker] Til § 3 2) Det under nr. 11 foreslåede  § 8, stk. 4, affattes således: »Stk. 4. Momsregistrerede varmeproducenter, der leverer varme uden samtidig produktion af elek- tricitet til de kollektive fjernvarmenet, og som har kraftvarmekapacitet efter stk. 5, eller som den 1. oktober 2005 havde kraftvarmekapacitet efter stk. 5, samt værker omfattet af bilaget til lov om a  f- gift af mineralolieprodukter m.v., kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgift spligtige varer anvendt til fremstilling af varme leveret til de samme kollektive fjernvarmenet, som kraftvar- mekapaciteten vedrører. Den del af afgiften, der overstiger 45 kr. pr. GJ fjernvarme ab værk, tilb   a- gebetales. Såfremt der ved fremstillingen af fjernvarme anve ndes både afgiftspligtige varer efter denne lov og andre brændsler eller energikilder, nedsættes de 45 kr. pr. GJ fjernvarme forhold s- mæssigt. Hvis virksomheden producerer både el og varme samtidig, er perioden for opg   ø afgiften efter 1. og 2. pkt. døgnet. Ved samtidig produktion af elektrici tet og varme kan reglerne i 1.-3. pkt. kun anvendes, hvis opgørelsesproceduren er godkendt af told - og skatteforvaltningen. Hvis virksomheden producerer både el og varme samtidig, er perioden for opgørelse af afgiften e  f- ter 1. og 2. pkt. døgnet. Ved samtid ig produktion af elektricitet og varme kan reglerne i 1.-3. pkt. kun anvendes, hvis opgørelsesproceduren er godkendt af told - og skatteforvaltningen. Tilbagebeta- ling sker efter reglerne i stk. 3.« [Mulighed for anvendelse af bestemmelsen ved samtidig produktion af el og varme på centrale væ   r- ker] Til § 4 3) Det under nr. 4 foreslåede  § 7, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. Momsregistrerede varmeproducenter, der leverer varme uden samtidig produktion af elek- tricitet til de kollektive fjernvarmenet, og som har kraftvarmekapacitet efter stk. 4, eller som den 1. oktober 2005 havde kraftvarmekapacitet efter stk. 4, samt værker omfattet af bilaget til lov om a  f- gift af mineralolieprodukter m.v., kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgift spligtige varer anvendt til fremstilling af varme leveret til de samme kollektive fjernvarmenet, som kraftvar- mekapaciteten vedrører. Den del af afgiften, der overstiger 45 kr. pr. GJ fjernvarme ab værk, tilb   a- gebetales. Såfremt der ved fremstillingen af fjer nvarme anvendes både afgiftspligtige varer efter denne lov og andre brændsler eller energikilder, nedsættes de 45 kr. pr. GJ fjernvarme forhold s- mæssigt. Hvis virksomheden producerer både el og varme samtidig, er perioden for opg   ø
4 afgiften efter 1. og 2. pkt. døgnet. Ved samtidig produktion af elektricitet og varme kan re glerne i 1.-3. pkt. kun anvendes, hvis opgørelsesproceduren er godkendt af told - og skatteforvaltningen. Til- bagebetaling sker efter reglerne i stk. 2.« [Mulighed for anvendelse af bestemmelsen ved samtidig produktion af el og varme på centrale væ   r- ker] Til § 5 4) Det under nr. 6 foreslåede  § 9, stk. 3, affattes således: »Stk. 4. Momsregistrerede varmeproducenter, der leverer varme uden samtidig produktion af elek- tricitet til de kollektive fjernvarmenet, og som har kraftvarmekapacitet efter stk. 5, eller som den 1. oktober 2005 havde kraftvarmekapacitet efter stk. 5, samt værker omfattet af bilaget til lov om a  f- gift af mineralolieprodukter m.v., kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug  af afgiftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme leveret til de samme kollektive fjernvarmenet, som kraftvar- mekapaciteten vedrører. Den del af afgiften, der overstiger 45 kr. pr. GJ fjernvarme ab værk, tilb   a- gebetales. Såfremt der ved fremstillin gen af fjernvarme anvendes både afgiftspligtige varer efter denne lov og andre brændsler eller energikilder, nedsættes de 45 kr. pr. GJ fjernvarme forhold s- mæssigt. Hvis virksomheden producerer både el og varme samtidig, er perioden for opg   ø afgiften efter 1. og 2. pkt. døgnet. Ved samtidig produktion af elektricitet og varme kan re glerne i 1.-3. pkt. kun anvendes, hvis opgørelsesproceduren er godkendt af told - og skatteforvaltningen. Til- bagebetaling sker efter reglerne i stk. 3.« [Mulighed for anvendelse af denne bestemmelse ved samtidig produktion af el og varme på centr ale værker] 5) Efter nr. 7 indsættes som nye numre: »01. I § 9, stk. 9, der bliver stk. 11, ændres   »stk. 4« til: »stk. 6«. 02. I § 9, stk. 10, der bliver stk. 12, ændres   »stk. 5« til: »stk. 7«.« [Ændringe   rne er af redaktionel karakter] Til § 7 6) Det under nr. 7 foreslåede  § 7, stk. 7, affattes således: »Stk. 7. Momsregistrerede varmeproducenter, der leverer varme uden samtidig produktion af elek- tricitet til de kollektive fjernvarmenet, og som har kraftvarmekapacitet efter stk. 8, eller som den 1. oktober 2005 havde kraftvarmekapacitet efter stk. 8, samt værker omfattet af bilaget til lov om a  f- gift af mineralolieprodukter m.v., kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af af giftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme leveret til de samme kollektive fjernvarmenet, som kraftvar- mekapaciteten vedrører. Den del af afgiften, der overst iger 5 kr. pr. GJ fjernvarme ab værk eller 1,8 øre pr. kWh fjernvarme ab værk, tilbagebe   tales. Såfremt der ved fremstillingen af fjernvarme a n- vendes både afgiftspli gtige varer efter denne lov og andre brændsler eller energikilder, nedsættes de 5 kr. pr. GJ fjernvarme eller 1,8 øre pr. kWh fjernvarme forholdsmæssigt. Hvis virksomheden pr   o- ducerer både el og va rme samtidig, er perioden for opgørelse af afgiften efter 1. og 2. pkt. døgnet. Ved samtidig produktion af elektricitet og varme kan reglerne i 1.-3. pkt. kun anvendes, hvis opg ø- relsesproceduren er godkendt af told- og skatteforvaltningen.« [Mulighed for anvendelse af denne bestemmelse ved samtidig produktion af el og varme på centr ale værker]
5 7) Efter § 8 indsættes som ny paragraf: »§ 01 I lov nr. 437 af 26. juni 1998 om ændring af forskellige energiafgiftslove  . (Afgiftsforhøjelser og afgift af varme produceret ved affaldsforbrænding   m.v.), som ændret   senest ved § 4 i lov nr. 1058 af 17. december 2002 foretages følgende ændring: 1. § 8, stk. 2, 2. pkt., ophæves [Ophævelse  af  tidsbegrænsningen  for  fritagelsen  for  elafgift  for  el  fremstille t  på  visse  solcelle - anlæg] Til § 9 8) I stk. 3 indsættes efter 1. pkt. som   2. og 3. pkt.: »Bestemmelserne i § 2, nr. 5, har kun gyldighed i 4 år fra ikrafttrædelsestidspunktet. For afgift   s- pligtige varer omfattet af § 2, stk. 1, nr. 8, i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter har be- stemmelserne i dennes lovs § 7, nr. 7, kun gyldighed i 4 år fra ikrafttrædelsestidspun   ktet.« [4 års forsøgsperiode for nedsættelse af afgifter af el til produktion af fjernvarme ] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 - 4 og 6 Der stilles et ændringsforslag til   lovforslaget, således at satsen på 18 øre pr. kWh også kan anve n- des ved kraftvarmeproduktion på de centrale værker. Efter   det   oprindelige   lovforslag   vil   varme   fremstillet   uden   samtidig   elproduktion   (elover- løbsreglerne) blive p å lagt afgifter på 18 øre pr. kWh. I  visse  situationer  producerer  et  centralt  kraftvarmeværk  meget  lidt  el  i  forhold  til  varme,  f.eks. når kraftvarmeværket er klar til hurtigt at kunne øge elproduktionen. Den almindelige kraftvarm e- beskatning gælder her, fordi de  r både produc eres el og varme. Efter  den  almindelige  kraftvarmebeskatning  er  brændsler  til  varme  pålagt  fulde  afgifter,  mens brændsler til el er fritaget for afgifter. Fordelen ved at producere el og varme sammen skal fordeles efter særlige regler. Ved alm  indelig kraftvarmeproduktion er afgiftsbelastningen af varme fremstil- let ved kraftvarme typisk omkring 16 øre pr. kWh. Hvis der kun produceres meget lidt el i forhold til varme, er kraftvarmebeskatningen højere end både de 16   øre   pr. kWh (kraftvarmeregler) og 18 øre pr. kWh (eloverløbsregler). De centrale kraftvarmeværker kan i stedet for at investere i en elpatron fremstille varme ved at u  d- tage  damp  fra  kraftvarmeanlægget.  Dette  kaldes    »bypass«.  Der  kan  være  en  samfundsøk   onomisk gevinst ved bypass, fordi der spares en investering i elpatron, og der undgås et konve rteringstab. Bypass er interessant i netop de situationer, hvor der produceres meget lidt el i forhold til varme. Men som nævnt ovenfor er kraftvarmebeskatningen i denne situation højere end ved     ren varme- produktion, fordi der ved bypass samtidig er en lille elproduktion.
6 Der kan være store udgifter forbundet med at ombygge et centralt kraftvarmeværk, sål edes at det helt kan undlade elproduktionen, mens udgifterne er langt mindre, hvis det ombygges sål edes, at der fortsat er en beskeden elproduktion. Herefter vil kraftvarmeværkerne kunne vælge at  bruge enten kraftvarmeafgiftsreglerne eller el o- verløbsreglerne efter, hvad der er mest fordelagtigt i en given situation. For decentrale kraftvarmeværker   kan værkerne vælge mellem to opgørelseprocedurer, hvoraf den ene sikrer, at de aldrig betaler mere end de nævnte 18 øre pr. kWh. Derfor foreslås ændri   ngen alene for de centrale kraftvarmeværker. Det  foreslås,  at  hvis  det  centrale  kraftvarmeværk  vil  anvende     reglerne,  der  giver  en  afgift  på  18 øre/kWh,  skal  værket  mindst  gøre  det  for  et  døgn  ad  gangen.  Ellers  vil  værket  kunne  spekulere  i tidsforskydninger mellem forbrug af bræn  dsel og produktion af el og varme. Det foreslås også, at et centralt kraftvarmeværk , der ønsker at betale de nævnte 18 øre pr. kWh, forud  herfor  skal  opnå  told -  og  skattemyndighedernes  godkendelse  af  en  nærmere  procedure  for målinger  m.v.  Denne  procedure  skal  sikre,  at  målingerne  omkring  døgnskifter  kan  dokument   eres, samt  at  der  ved  opgø relsen  af  varmeleverancer  og  varmeproduktion  tages  hensyn  til  ændringer  i beholdningen af varme i en eventuel akkumuleringstank. Ligeledes at der tages hensyn til ændringer i så kaldte mellemlagre af brændsel. I de døgn, hvor 18 øre pr. kWh afgiften anvend  es, beregnes afgiften således efter den faktisk pr o- ducerede varmemæn  gde, og ved opgørelsen af afgiften for de andre døgn i afgiftsperioden sker der fradrag  for  den  faktisk  anvendte  brændselsmængde  i  de  døgn,  hvor  18  øre/kWh  regler  a nvendes eksklusiv eventuel nettostigning i mellemlagre af brændsel. Mellemlagre af brændsel omfatter brændsel, der ikke fuldstændigt er forbrugt, efter at brænd slet er vejet. Ved forslaget vil der i enkelte tilfælde være centrale værker, der får en mindre lettelse ved uæn d- ret adfærd ved fortsat kraftvarmeproduktion. Det vil give et vist provenutab og alt andet lige en lidt mindre miljøeffekt. Man undgår imidle  rtid, at kraftvarmeproduktionen ophører, selv om det strengt taget  kan  betale  sig.  Modsat  vil  hovedparten  af  de  centrale  væ  rker  have  lettere  ved  at  reducere elproduktionen, når det ikke er lønsomt. Det vil give anledning til en provenugevinst, og at milj  ø- virkningerne af forslaget øges. Netto vil ændringsforslagene   ikke medføre større provenutab eller mindre miljøgevinst eller    min- dre gevinst for værkerne end anført i bemærkningerne til lovforslaget, men nettoeffekten er så b e- skeden, at der ikke er grundlag for at ændre på de oprindelige provenuoverslag eller vurderinger af miljøvirkni ngerne. De centrale kraftvarmeværk  er vil dog ved ændringsforslagene   opnå en gevinst på skøn   smæssigt 5  - 10 mio. kr. i forhold til det oprindelige lovforslag, fordi ændringsforslagene   ligestiller bypass med anden varmeproduktion. Herved reduceres værkernes udgifter til ombygninger. Til nr. 5 Ændringen    er af redaktionel karakter. Til nr. 7 El, der fremstilles på mindre solcelle -anlæg med en maksimal effekt på 6 kW, som er tilsluttet el   - installation i ikke erhvervsmæssigt benyttet bebyggelse, er fritaget for elafgift. Ordningen er indført for at fremme udbredelsen og anvendelsen af disse anlæg. Afgiftsfritagelsen er trådt i kraft den 1.
7 januar 1999 og havde gyldighed til den 31. december 2002. I 2002 blev ordningen forlænget og har gyldighed til den 31. december 2006. Det foreslås, at tidsbegrænsningen op   hæves. Dermed gøres ordningen gøres permanent. Til nr. 8 Det  foreslås,  at  bestemmelserne  vedrørende    afgiftslempelser  for  el  til  fremstilling  af  fjernvarme gælder i en fo  rsøgsperiode på 4 år. Det drejer sig både om elafgift og CO2 -afgift af el. Samtidig vil el til fremstilling af fjernvarme blive friholdt for PSO-pristillæg i samme forsøgsp   e- riode. Forsøgsperioden  begynder,  når  nedsætte lserne  er  trådt  i  kraft  efter  Europa -Kommissionens  god- kendelse i forhold til statsstøttereglerne. På baggrund af erfaringerne  indleder parterne senest 3 år efter, at nedsættelsen af afgiften på el til fremstilling  af  fjernvarme  og  friholdelse  af  PSO-pristillæg  for  el  til  fremstilling  af  fjernva  rme  er trådt i kraft, forhandlinger om en eventuel videreførelse af disse nedsættelser . En videreførelse kr æ- ver enighed blandt parterne. Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Frode Sørensen  (S) fmd.  RenéSkau Björnsson   (S)   Rasmus Prehn (S)   John Dyrby (S) Lene Jensen (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Morten Homann (SF)   Frank Aaen (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ata    qatigiit havde ikke medlemmer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
8 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 81 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar  og høringsnotat , fra skatteministeren 2 Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af L 81 3 Henvendelse af 23/11-05 fra Sammenslutningen af Danske Elforbru- gere (SDE) 4 Høringssvar  og høringsnotat , fra skatteministeren 5 1. udkast til betænkning 6 Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 23/11-05 fra Sam- menslutningen af Danske Elforbrugere (SDE) 7 Ændringsforslag fra skatteministeren 8 Ændringsforslag fra skatteministeren 9 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 81 Spm.nr. Titel 1 Spm. om at redegøre for og forklare ministerens opfattelse af, at a f- giftsændringerne ikke er aftalestof, til skatteministeren, og minist  e- rens svar herpå 2 Spm. om, hvordan regeringen fremover vil skelne mellem den del af samproduktionen som regeringen mener hører ind  under 29. marts aftalen, og det der ikke gør, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvad de økonomiske konsekvenser er for producenterne uden for kvoteregulering, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, at regeringen ikke længere mener, at der er en CO2  - begrundelse for at reducere el-forbruget, til skatteministeren, og mi- nisterens svar herpå 5 Spm. om beregninger (økonomisk, CO2 -besparelser) over de samlede konsekvenser af, at der kun gives afgiftsfritagelser for varmepumper, og at problemet med overløb håndteres af energinet.dk, til skattemin  i- steren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om det er regeringens politik, at regeringen ikke længere bakker op bag den brede politiske aftale af 10. juni om den fremtidige ener- gispareindsats, jf. miljønotatets side 12, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, den i miljønotatet anførte miljøeffekt ikke kunne højnes ved mere energieffektiv anvendelse af strømmen, til skatteministeren,
9 og ministerens svar herpå 8 Spm. om at redegøre for, om det er regeringens politik, at energie f- fektiviseringer afvises, fordi det ikke påvirker den danske stats CO2 - forpligtelser, jf. miljønotatet side 12, til skatteministeren, og minist e- rens svar herpå 9 Spm. om det er regeringens opfattelse at brugen af elpatron vil kræve projektgodkendelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om ministeren mener, at dette lovforslag lever op til regerin- gens målsætning om »mest miljø for pengene «, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om at indhente høringssvar fra Energistyrelsen og Miljøstyre  l- sen vedrørende lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, hvor den del af lovforslaget, som omhandler elpatroner, tages ud, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om at udarbejde et notat om karakteren og rækkeviden af pr  o- blemet med eloverløb, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om, hvorfor varmepumper ikke får  - med lovforslaget - den samme afgiftslettelse som indføres for elpatroner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om at overveje at ændre ikrafttrædelsesbestemmelserne, således at der indsættes en revisionsbeste  mmelse (et eller to år) i lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om ministeren er enig i, at energieffektivitet bør være en må l- sætning i sig selv, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om forslaget vil give et incitament til at bruge varmepumper frem for elpatroner –  eller svækkes varmepumpers relative konku  r- renceevne overfor elpatroner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om argumentet for ikke at give afgiftsreduktioner på el udenfor kraftvarmeområder, når man med forslaget sænker elafgiften på va r- meproduktion, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm., om virkningerne af et Storebæltskabel er vurderet i forarbejdet til loven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om konsekvenserne ved gennemførelse af lovforslaget uden afgiftslettelse for elpatroner og en efterfølgende etablering af et  Sto- rebæltskabel, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om mér-elforbruget til varmepatronerne som hovedregel vil blive produceret på anlæg med større CO2 -emission end de effektive danske kraftvarmeværker, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm., om de centrale kraftværker kan køre med ren varmeproduktion (turbine-bypass) i vindrige timer og derved reducere problemet med
10 eloverløb væsentligt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om forslaget vil reducere eller forøge de globale emissioner af CO2, NO2 og SO2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om hvorfor det ikke er foreslået at sænke kvoteloftet for kraf   t- varmeselskaberne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om hvordan forslaget vil påvirke udbygningen af kraftvarme i forhold til udbygning med varmeværker, til skatteministeren,   og mi- nisterens svar herpå 26 Spm. om, at forslaget medfører en gevinst til værkerne på i alt 270 mio. kr. årligt, og hvor stor en del af denne gevinst vil tilfalde private (ejere), til skatteministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm. om udelukkelse af andre organisationer, når det kun er ejere af kraftvarmeværker, der kan få afgiftsreduktion på fjernvarme, til ska t- teministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om der i forarbejdet til lovforslaget er foretaget en vurdering af konsekvenserne af, hvad der kunne opnås med et mere fleksibelt e l- forbrug frem for anvendelse af elpatroner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå