Betænkning afgivet af Retsudvalget den 14. marts 2006
Betænkning
over
 Forslag til lov om ændring af færdselsloven
 (Sikkerhedsudstyr, samarbejde om kommunal parkeringskontrol m.v.).
[af justitsministeren (Lene Espersen)]
1. Ændringsforslag
Der er af Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget stillet 1 ændringsforslag.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. november 2005 og var til 1. behandling den 20. januar 2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og justitsministeren sendte den 13. oktober 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 47. Den 6. januar 2006 sendte justitsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Enhedslisten kan støtte det fremsatte forslag, der vil skærpe sikkerheden for børn og voksne, der transporteres i bil. Enhedslisten kan også støtte forslagets elementer om godkendelse af sikkerhedsudstyr og mulighed for kommunerne for at samarbejde om varetagelsen af kommunal parkeringskontrol.
Enhedslisten kan ikke støtte det af DF stillede ændringsforslag om, at taxichauffører ikke skal have klip, hvis børn selv løsner sikkerhedsselen under kørslen. Enhedslisten forstår udmærket problemstillingen, men mener, at ved fravær af andre voksne er det chaufførens ansvar, at børnepassagerer er spændt fast. Er det ikke muligt at gennemføre kørslen, fordi et barn konstant løsner sin sele, må chaufføren gøre opmærksom på dette til forældre eller institutioner, og det må sikres, at børnene bliver ledsaget. Hvis man går på kompromis med tilsynspligten, accepterer man, at nogle børn er dårligere sikrede end andre, fordi de ikke selv er i stand til at forstå rækkevidden af deres handlinger. Det er ikke acceptabelt, og Enhedslisten finder, at det er godt, hvis de skærpede straffe i denne lov kan medvirke til at sikre, at de omtalte børn fremover i højere grad vil være sikrede.
Et mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.
Dansk Folkeparti vil have taxier fritaget for, at det er chaufførens ansvar, at børn under 15 år er fastspændt.
Det er og bliver et forældreansvar, at børn under 15 år er fastspændt, og det er også fornuftigt at fastspænde børn i taxier og busser, men ligefrem at true et erhverv på levebrødet mener Dansk Folkeparti ikke er rimeligt. Det ville svare til at straffe en skolelærer, hvis en af eleverne begår butikstyveri i det store frikvarter.
Taxier bliver i stigende grad brugt til kørsel med børn til skole og andre institutioner i kommunalt og amtsligt regi, og her synes vi ikke det er rimeligt at chaufføren skal risikere sit kørekort, blot fordi et barn har løsnet sin sele. Derfor har Dansk Folkeparti stillet ændringsforslag om, at taxier omfattes af den samme undtagelse, som gælder for busser.
Det er helt tåbeligt, at hvis en vognmand vælger at køre skolekørsel i en 10-personers-bus, skal børnene ikke fastspændes, hvorimod de skal, hvis han kører i en personvogn. Det er dog den samme trafik, vi taler om.
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et mindretal (DF):
Til § 1
  1) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 80, stk. 4, 2. pkt., indsættes efter »bus« ordene »eller hyrevogne«.
[Taxichauffører skal ikke have et klip, hvis børn selv løsner sikkerhedsselen under kørsel]
Bemærkninger
Til nr. 1
Dansk Folkeparti ønsker ikke, at en taxichauffør skal have klip i kørekortet for at køre med børn under 15 år, der var fastspændt ved køreturens begyndelse, men hvor barnet selv har løsnet sig under kørslen. Ændringsforslaget indebærer, at justitsministeren på baggrund af denne ændring skal ændre bekendtgørelsen om brug af sikkerhedsseler m.v. i overensstemmelse med det her anførte.
 Birthe Rønn Hornbech (V)  Michael Aastrup Jensen (V)  Karsten Nonbo (V)  Søren Pind (V)  Peter Skaarup (DF) fmd. Kim Christiansen (DF)  Hans Kristian Skibby (DF)  Tom Behnke (KF)  Charlotte Dyremose (KF)  Morten Bødskov (S)  Per Kaalund (S)  Lissa Mathiasen (S)  Frode Sørensen (S)  Elisabeth Arnold (RV)  Simon Emil Ammitzbøll (RV)  Anne Baastrup (SF) nfmd. Line Barfod (EL)
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
52 |
|
Enhedslisten (EL) |
6 |
Socialdemokratiet (S) |
47 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
24 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
18 |
|
Fólkaflokkurin (FF) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
17 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
11 |
|
|
|
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 85
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Direktiv 2003/20/EF af 8/4-03 om ændring af direktiv 91/671/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning vedrørende obligatorisk anvendelse af sikkerhedsseler i køretøjer på under 3,5 t |
2 |
Kommenteret høringsoversigt og kopi af de modtagne høringssvar vedrørende lovforslaget, fra justitsministeren |
3 |
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af forslaget |
4 |
Endelig tidsplan for udvalgets behandling af forslaget |
5 |
1. udkast til betænkning |