Afdelingen for erhvervsrettet voksenuddannelse Vester Voldgade 123 1552 København K. Tlf. 3392 5600 Fax 3392 5666 E-mail [email protected] www.uvm.dk CVR nr. 20-45-30-44 2. november 2005 Sags nr.: 072.681.121 Arbejdsmarkedsstyrelsen   Hermed fremsendes Undervisningsministeriets bemærkninger til Forslag til Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik. Til nr. 1, § 21 b, stk. 2: For at præcisere, at produktionsskoler m.v. ikke er omfattet af de uddan- nelsestilbud, de unge kan vælge, jf. også de almindelige bemærkninger og bemærkningerne til de enkelte bestemmelser herom, foreslås indføjet ”erhvervs- eller studiekompetencegivende” før ”uddannelse” i 3. linje.   Til de almindelige bemærkninger: Pind 1 s. 11: For at tydeliggøre kommunens ansvar for at vurdere, hvorvidt en ung afbryder en uddannelse med lovlig grund, anbefaler UVM, at sidste sæt- ning i pind 1 (s. 11) formuleres således: "Det gælder ikke unge, der er ophørt med en uddannelse, og som efter kommunens vurdering har gjort, hvad de kunne, for at klare en uddan- nelse." Til 5. afsnit (s. 11) ”De unge, som er omfattet af ordningen…”: UVM indstiller, at de to første linier foreslås formuleret således: "De unge, som er omfattet af ordningen, vil blandt andet kunne vælge følgende uddannelser: erhvervsuddannelser efter lov om erhvervsuddan- nelser, landbrugets grunduddannelse efter lov om landbrugsuddannelser, social- og sundhedshjælperuddannelsen og pædagogisk grunduddannelse efter lov om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, hf- enkeltfag,....." Til 6. afsnit: Her nævnes, at de unge, der er omfattet af ordningen, også kan søge optagelse på andre uddannelser, der ikke er SU-berettigede, men hvor der findes et forsørgelsesgrundlag. I den forbindelse foreslår Undervis-
2 ningsministeriet, at erhvervsgrunduddannelsen (EGU) også nævnes, da den også er erhvervskompetencegivende, har et forsørgelsesgrundlag, og vil være relevant for denne målgruppe. Til 7. afsnit: Af dette afsnit fremgår det, at produktionsskoleforløb ikke er omfattet, fordi de ikke giver studie- eller erhvervskompetence. Det bør, jf. UVMs bemærkninger herover fremgå direkte af selve lovteksten (§ 21b), at der skal være tale om studie- eller erhvervskompetencegivende uddannelser. Det foreslås, at det nævnes eksplicit, at TAMU (Træningsskolens ar- bejdsmarkedsuddannelser), heller ikke er omfattet, da TAMU retter sig mod deltagere, der har problemer ud over ledighed, f.eks. med misbrug eller kriminalitet. Lovforslaget henvender sig alene til unge under 25 år, som ikke har problemer ud over ledighed.   Til bemærkninger til de enkelte bestemmelser nr. 1: Generelt bør det af bemærkningerne til denne bestemmelse fremgå, hvil- ke typer af uddannelser, de unge kan vælge imellem, dvs. hele spektret af uddannelser, som er nævnt i de almindelige bemærkninger på side 11. I afsnit 2 under ”til nr. 1” bør tekst om hf, htx og hhx eller det almene gymnasium i konsekvens af UVMs overordnede bemærkninger ændres og defineres som studieforberedende uddannelser. Hf, htx og hhx skal skrives med lille. I afsnit 3 under ”til nr. 1” bør erhvervsuddannelserne, landbrugets grunduddannelse, social- og sundhedshjælperuddannelsen og den pæda- gogiske grunduddannelse også nævnes, da personer med disse uddannel- ser heller ikke vil være omfattet af uddannelsespligten. I samme afsnit skal Undervisningsministeriet gøre opmærksom på, at socialrådgiverud- dannelsen er en MVU og vel derfor næppe bør nævnes som en selvstæn- dig uddannelse. Til 5. afsnit: Det kan konstateres, at især Ungdommens Uddannelsesvejledning, men også Studievalgscentrene, forventes at have en rolle i vejledningen, dog uden at de er nævnt eksplicit. Undervisningsministeriet forventer derfor at blive inddraget i den nærmere præcisering af tilrettelæggelsen af arbej- det i det omfang, det involverer Undervisningsministeriets vejledningsin- stitutioner.