Dansk Arbejdsgiverforening Vester Voldgade 113 1790 København V Telefon 33 38 90 00 Telefax  33 12 29 76 Kontortid 8.30-16.30 E-mail: [email protected] Giro 5 40 08 99 Høring over  forslag til lov om ændring af integrationsloven og udlænding e- loven  (Integrationskontrakter,   erklæring  om  integration  og  aktivt   medborgerskab, skærpede  betingelser  for tidsubegrænset  opholdstilladelse,  uddannelsespligt  for  unge nyankomne  udlændinge,  sygeopfølgning over  for  sygemeldte  introduktionsydelsesmod- tagere m.v.) Dansk  Arbejdsgiverforening  (DA),  Sammenslutningen  af  Landbrugets  Arbejdsgiverforenin- ger  (SALA)  og  Ledernes  Hovedorganisation  (LH)]stiller  sig  overordnet  set  positivt  over  for det  foreliggende  lovforslag  og  de  øvrige   lovforslag,  som  udmønter  integrationsaftale n,  idet det vurderes, at forslagene samlet set kan yde et betydeligt bidrag til, at flere indvandrere og efterkommere kommer i beskæft  igelse. Arbejdsgiversiden finder det positivt, at det med lovforslaget bliver tydeligt på hvilke omr å- der kommunerne skal styrke deres indsats. Det er derfor arbejdsgiversidens forventning, at der bliver  udviklet  de  nødvendige  opfølgningsværktøjer,  som  kan  sikre  indsigt  i,  om  kommuner faktisk  gennemfører  de  aktiviteter  de  skal  efter  lovgivningen.  Arbejdsgiversiden  finder,  at information herom bør indgå i Jobindsats.dk og samtidig være en del af Jobcentrenes resulta t- revision. Arbejdsgiversiden  skal  i  øvrigt  henvise  til   bemærkninger  afgivet    i  høringssvar  vedrørende forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpol i- tik. Kommunal sygeopfølgning En  styrket  sygeopfølgning  i  forhold  til  kontanthjælpsmodtagere  og  modtagere  af  introdukt   i- onsydelse er et væs  entligt element i forhold til at øge arbejdsudbud det. Endvidere bør det e f- ter  arbejdsgiversidens  opfattelse  være  målsætningen,  at  syge  kontanthjælpsmodtagere  og modtagere  af  introduktionsydelse  får  den  samme  systematiske  opfølgningsindsats,  som  gæ l- der for modtagere af sygedagpenge. Det  er  derfor  positivt,  at  en  styrket  sygeopfølgning  i  forhold  til  ko ntanthjælpsmodtagere  og modtagere af introduktionsydelse indgår  som et vigtigt element i integrationsaftalen, hvor det fremgår,  at   ”Kravene  til  kommunernes  opfø   lgning  over  for  sygemeldte  kontanthjælpsmodt  a- gere  skal  præciseres.  Kommunerne    skal  følge  regelmæssigt  op  og  udarbejde  en  plan  for  a   f- klaring, behandling m.m., så kontanthjælpsmodtagere, der melder sig syge, får den hjælp og den opfølgning, de har brug for.” Arbejdsgiversiden finder imidlertid, at aftalen på dette punkt  er ufuldstændigt   udmøntet i lo v- forslaget. I lovforslagets § 1 nr. 18 får kommunerne  således  kun pligt til at foretage en vurde- ring af behovet for en opfølgningsplan og ikke pligt til  - under alle omstændigheder   - at udar- bejde en opføl gningsplan, som det fremgår af aftaleteksten. Beskæftigelsesrådets sekretariat 4. november 2005 SMN
2 Arbejdsgiversiden finder, at dette bør ændres, så lovgivningen - i overensstemmelse med afta- lens ordlyd - indeholder en klar pligt for kommunerne til i alle tilfælde a  t udarbejde en op- følgningsplan svarende til, hvad der gælder i forhold til sygedagpengemodtagere, jf. sygeda   g- pengelovens § 24.     Den statslige refusion af kommunernes udgifter til introduktionsydelse bør tilsvarende bor t- falde, hvis der ikke er udarbejdet en opfølgningsplan , jf. lovforslagets § 1 nr. 22. Arbejdsgiversiden støtter, at det også skal have konsekvenser for introduktionsydelsen, hvis en udlænding eller dennes ægtefælle udebliver fra en sygeopfølgningssamtale, som det indgår i lovforslagets § 1 nr. 20. For at sikre maksimal fokus på den enkelte s pligt til at deltage i sy- geopfølgningen, bør   forslaget til en ny § 31 stk. 4 dog præciseres nærmere intro- duktionsydelsen kan bringes til ophør , hvis en udlænding eller dennes ægtefælle udebl iver ”to eller flere gange”   fra en sygeopfølgningssamtale  i stedet for den mere uklare formulering ”  gentagne gange”  . Ret og pligt for unge til at søge en uddannelse Arbejdsgiversiden  støtter  indføre  lsen  af  ret  og  pligt  for  unge  kontanthjælpsmodtagere  og modtagere af introduktionsydelse til at søge optagelse på   en ordinær uddannelse. Dermed si  g- naleres det over for både kommuner  og unge, at unge uden en kompetencegivende uddannelse ikke  hører  hjemme  på  offentlig  forsørgelse   ,  men  bør  gennemføre  en  erhvervskompe  tencegi- vende uddannelse på ordinære vilkår med gode muligheder for efterfølgende at komme i varig ordinær beskæftigelse . Arbejdsgiversiden forudsætter dog, at de unge, der søger optagelse på de ordinære uddanne l- ser, skal opfylde de sædvanlige kriterier fo  r optagelse på de forskellige uddannelser. I  lyset  af  den  beskæftigelsespolitiske  intention  om  at  alle  unge  skal  have  en  uddannelse,    vil arbejdsgiversiden endvidere foreslå, at den generelle undtagelse for forsørgere i lovforsl  agets § 1 nr. 2 ændres, så d   et kun er forsørgere med et specifikt børnepasningsbehov, hvor der ikke kan henvises til anden pasningsmulighed, som undtages for reglen om ret og pligt til at søge om optagelse på en uddannelse.  Ud fra et beskæftigelsespolitisk perspektiv vil også unge fo   r- sø rgere have stor gavn af at gennemføre en  relevant erhvervskompetencegivende uddannelse. Arbejdsgiversiden  skal  desuden  henvise  til,  at  der  i  SU-reglerne  er  fastsat  særligt  gunstige bestemmelser om SU til gruppen af enlige forsørgere. Endelig bør det ef ter arbejdsgiversidens opfattelse fastsættes direkte i loven, eventuelt i form af en bemyndigelse til ministeren, at der skal fastsættes en klar frist  , inden for hvilken den enkelte unge har ret og pligt til at foreslå en eller flere relevante uddannelser,  som den pågæ   l- dende kan søge om optagelse på. Effekten af initiativet udvandes, hvis det som i lovforslagets §1nr. 2 blot formuleres som ”inden for en nærmere fas    tsat frist”  . Med denne formulering er det op til den enkelte kommunes skøn, hvilken frist de r sættes i forhold til den enke  lte unge. Med venlig hilsen Stig Martin Nørgaard