Dansk Arbejdsgiverforening
Vester Voldgade 113
1790 København V
Telefon 33 38 90 00
Telefax 33 12 29 76
Kontortid 8.30-16.30
E-mail: [email protected]
Giro 5 40 08 99
Høring over forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelse s-
indsats og lov om aktiv socialpolitik (Pligt for unge under 25 å r til at tage en uddan-
nelse, supplering af udlændiges integrationskontrakter, Ny chance for alle, gentagen aktiv
e-
ring, særlig integrationsindsats, bortfald af kontanthjælp til hjemmegående ægtefælle og a
f-
skaffelse af ægtefælletillægget, styrket sygeopfølgning over for kontant
- og starthjælpsmodt a-
gere og ændring af refusionsbestemmelserne for kontanthjælp mv.
)
Arbejdsgiversiden i Beskæftigelsesrådet ( Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Sammenslutnin-
gen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, SALA og Ledernes hovedorganisation, LH) stil-
ler sig overordnet set positivt over for det foreliggende lovforslag og de øvrige lovforslag,
som udmønter integrationsaftale n, idet det vurderes, at forslagene samlet set kan yde et bety-
deligt bidrag til, at flere indvandrere og efterkommere kommer i beskæfti gelse.
Arbejdsgiversiden finder det positivt, at det med lovforslaget bliver tydeligt på hvilke omr å-
der kommunerne skal styrke deres indsats. Det er derfor arbejdsgiversidens forventning, at der
bliver udviklet de nødvendige opfølgningsværktøjer, som kan sikre
indsigt i, om kommuner
faktisk gennemfører de aktiviteter de skal efter lovgi vningen. Arbejdsgiversiden finder, at
information herom bør indgå i Jobindsats.dk og samtidig være en del af Jobcentrenes resulta
t-
revision.
Arbejdsgiversiden skal i øvrigt henvise til bemærkninger afgivet i høringssvar vedrøre nde
forslag til lov om ændrin g af lov om integrationsloven og udlændingeloven .
Ret og pligt for unge til at søge en uddannelse
Arbejdsgiversiden støtter indførelsen af ret - og pligt for unge kontanthjælpsmodtagere og
modtagere af introduktionsydelse til at søge optagelse på en ordinæ
r uddannelse. Dermed sig-
naleres det over for både kommuner og unge, at unge uden en kompetencegivende udda nnelse
ikke hører hjemme på offentlig forsørgelse, men bør gennemføre en erhvervskompetenceg
i-
vende uddannelse på ordinære vilkår
med gode muligheder for efterfølgende at komme i varig
ordinær beskæftigelse.
Arbejdsgiversiden forudsætter dog, at de unge, der søger optagelse på de ordinære uddanne
l-
ser skal opfylde de sædvanlige kriterier for optagelse på de forskellige uddannelser.
I lyset af den beskæft igelsespolitiske intention om at alle unge skal have en uddannelse, vil
arbejdsgiversiden dog foreslå, at den generelle undtagelse for forsørgere i lovforslagets § 1 nr.
1 ændres, så det kun er forsørgere med et specifikt børnepasningsbehov, hvor der ikke
kan
Beskæftigelsesrådets sekretariat
4. november 2005
JBP