Sikringsstyrelsens
sekretariat samt
Nævnscenter
Journal nr.
93-00036-05
Anføres ved
henvendelse til
Styrelsen
Cpr. nr.
----
Landemærket 11
1119 København K.
Åbningstid
Kl. 10.00-14.00
Telefon
33 95 50 00
Telefax
33 91 56 54
Epost
[email protected]
Hjemmeside
www.dss.dk
brev.dot
Den Sociale Sikringsstyrelse
Til Arbejdsmarkedsstyrelsen
Vedr. høring om forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
lov om aktiv socialpolitik
Arbejdsmarkedsstyrelsens j. nr. 05-201-127
Den Sociale Sikringsstyrelse kan herved meddele, at vi ikke har bemærkninger til selve
lovforslaget, men at vi har følgende bemærkninger til afsnittet om de økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige:
Bemærkninger til afsnit om de økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige:
I forbindelse med forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
og lov om aktiv socialpolitik skal opmærksomheden henledes på, at der i bemærk-
ningerne om de økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige ikke er
taget højde for, at forslagene må forventes at medføre flere klagesager om kontant-
hjælp ved ankeinstanserne.
Det er ikke muligt på grundlag af udkastets økonomiske bemærkninger direkte at
foretage skøn over den forventede stigning i antallet af klagesager. På grundlag af
oplysninger ad 6. Bortfald af kontanthjælp til en hjemmegående ægtefælle og afskaffelse af ægte-
fælletillægget kan det dog, på grundlag af oplysningerne om de ca. 1.200 ægtepar, der
mister den ene ægtefælles kontanthjælp, skønnes, at ca. 50 pct. vil klage til de sociale
nævn. Klagefrekvensen må forventes at være høj, da der er tale om bortfald af
forsørgelsesgrundlag. Af de ca. 600 forventede klagesager vurderes ca. 90 at falde i
Københavns og Frederiksberg Kommuner, idet det skønnes, at ca. 15 pct af sagerne
vil findes her. Af samtlige kontanthjælpssager i 2003 udgjorde andelen i Københavns
og Frederiksberg Kommuner 14,6 pct.
Herudover kan der forventes et begrænset antal klagesager ad 1.Pligt til uddannelse for
unge kontant- og starthjælpsmodtagere under 25 år, der alene har ledighed som problem, og som ikke
har forsørgerpligt overfor hjemmeboende børn, 3. Ny chance for alle Kontant- og starthjælps-
modtagere med længerevarende passiv offentlig forsørgelse bag sig uden deltagelse i aktive tilbud skal
have deres sag grundigt gennemgået og sikres en aktiv indsats, 4. Ret og pligt til gentagen aktivering
for modtagere af kontanthjælp og starthjælp, der er over 30 år og har andre problemer end ledighed
samt 7. Styrket opfølgning ove rfor kontant- og starthjælpsmodtagere, der melder sig syge.
Samlet forventes ca. 100 ekstra standardsager til følgende sagspris: