Sikringsstyrelsens sekretariat samt Nævnscenter Journal nr. 93-00036-05 Anføres ved henvendelse til Styrelsen   Cpr. nr. ---- Landemærket 11 1119 København K. Åbningstid Kl. 10.00-14.00 Telefon 33 95 50 00 Telefax 33 91 56 54 Epost [email protected] Hjemmeside www.dss.dk brev.dot Den Sociale Sikringsstyrelse Til Arbejdsmarkedsstyrelsen Vedr. høring om forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik Arbejdsmarkedsstyrelsens  j. nr. 05-201-127 Den Sociale Sikringsstyrelse kan herved meddele, at vi ikke har bemærkninger til selve lovforslaget, men at vi har følgende bemærkninger til afsnittet om de økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige: Bemærkninger til afsnit om de økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige:   I forbindelse med forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og  lov  om  aktiv  socialpolitik  skal  opmærksomheden  henledes  på,  at  der  i  bemærk- ningerne om de økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige ikke er taget højde for, at forslagene må forventes at medføre flere klagesager om kontant- hjælp ved ankeinstanserne. Det  er  ikke  muligt  på  grundlag  af  udkastets  økonomiske  bemærkninger  direkte  at foretage  skøn  over  den  forventede  stigning  i  antallet  af    klagesager.  På  grundlag  af oplysninger ad 6.  Bortfald af  kontanthjælp  til  en hjemmegående  ægtefælle  og  afskaffelse  af  ægte- fælletillægget  kan  det  dog,  på  grundlag  af  oplysningerne  om  de  ca.  1.200  ægtepar,  der mister den ene ægtefælles kontanthjælp, skønnes, at ca. 50 pct. vil klage til de sociale nævn.  Klagefrekvensen  må  forventes  at  være  høj,  da  der  er  tale  om  bortfald  af forsørgelsesgrundlag.  Af  de  ca.  600  forventede  klagesager  vurderes  ca.  90  at  falde  i Københavns og Frederiksberg Kommuner, idet det skønnes, at ca. 15 pct af sagerne vil findes her. Af samtlige kontanthjælpssager i 2003 udgjorde andelen i Københavns og Frederiksberg Kommuner 14,6 pct. Herudover kan der forventes et begrænset antal klagesager ad 1.Pligt  til  uddannelse  for unge kontant- og starthjælpsmodtagere under 25 år, der alene har ledighed som problem, og som ikke har  forsørgerpligt  overfor  hjemmeboende  børn,  3.  ”Ny  chance  for  alle”  –  Kontant-  og  starthjælps- modtagere med længerevarende passiv offentlig forsørgelse bag sig uden deltagelse i aktive tilbud skal have deres sag grundigt gennemgået og sikres en aktiv indsats, 4. Ret og pligt til gentagen aktivering for modtagere af kontanthjælp og starthjælp, der er over 30 år og har andre problemer end ledighed samt 7. Styrket opfølgning ove rfor kontant- og starthjælpsmodtagere, der melder sig syge. Samlet forventes ca. 100 ekstra standardsager til følgende sagspris:  
Side 2 Tabel 1: Pris pr. standardsag 2006-2009 Kr. (2006-pl) 2006 2007 2008 2009 Pris pr. alm. standardsag 2.137 2.094 2.052 2.011 - Løn 2.055 2.014 1.974 1.934 - Drift 81 80 78 77 Den samlede udgift sig til 0,2 mio. kr. fra 2007 og frem. Tabel 2: Merudgifter som følge af klagesager om kontanthjælp på baggrund af ”En ny chance til alle” 2006-2009 for Købehavns og Frederiksberg Kommuner. Mio. kr. (2006-pl) 2006 2007 2008 2009 I alt 0 0,2 0,2 0,2 - Løn 0 0,2 0,2 0,2 - Drift 0 0 0 0 Hertil   kommer   udgifterne   for   de   øvrige   amter.   Udgiften   på   landsbasis   for   de nuværende 14 amter, senere regionale statsforvaltninger, må i alt skønnes at være ca. 2,0 mio. kr om året fra 2007 og frem. Det skal dog bemærkes, at der i skønnet ikke er vurderet nærmere om udgiftsprofilen over tid. Mvh Hanne Eklund Fuldmægtig Den Sociale Sikringsstyrelse