Foreningen af Socialchefer i Danmark Sekretariat: Rødovre Kommune Social- og   Sundhedsforvaltningen Gunnekær  64 2610  Rødovre Tlf.   36 37 73 43 Fax  36 37 77 50 E-mail: [email protected] [email protected] www.socialchefer.dk Rødovre,  4. november 2005 Udtalelse over forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik. Foreningen af Socialchefer i Danmark er positive over for, at lovforslaget præ ciserer, at der for unge under 25 år skal fokuseres på uddannelse og på den enkelte unges egne forslag og muligheder. Vi er ligeledes positive over for, at den beskæftigelsesmæssige indsats   skal indgå i de kommende integrationskontrakter. Vi skal imidlertid samtidig opfordre til at rammerne for sådanne kontrakter i givet fald bliver operationelle i forhold til håndhævelsen af kontrakterne i Kommunerne. Foreningen er enig i, at længerevarende passiv forsørgelse i sig selv   kan være invaliderende i forhold til integration på arbejdsmarkedet og støtter derfor målet med ”Ny chance for alle”. Vi støtter derfor en særlig indsats for denne gruppe. Vi mener imidlertid at aktivlinien ikke nødvendigvis bør understøttes af refusionsmæssige incitamenter, men tager den foreslåede refusionsomlægning til efterretning, da den som nævnt ”præmierer” en udvikling, som vi er enige i. Helbredsmæssige problemer er i stigende omfang årsag til udstødning fra eller manglende integration på arbejdsmarkedet. Vi er derfor enige i, at der skal skærpet opmærksomhed på området både i forhold til den enkelte, men også som et mere generelt problem, og vi deltager gerne i et nærmere udredningsarbejde om dette emne. Ægtefælletillæget har ikke fungeret efter hensigten, og vi er derfor enige i behovet for ændringer. Vi finder imidlertid, at forslaget om bortfald af kontanthjælp til hjemmegående ægtefælle vil give utilsigtede problemer af meget alvorlig karakter for en mindre gruppe borgere. Vi har således ikke bemærkninger ti selve formuleringen   af lovtekstens § 13,stk. 9 hvor efter en ægtefælle er undtaget for bortfald af kontanthjælp, hvis arbejdsevnen er så begrænset, at vedkommende ikke kan opnå beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked . I bemærkningerne til lovforslaget er denne begrænsnin  g i arbejdsevnen imidlertid entydigt defineret som rubricering i matchkategori 5. Vi finder, at en så snæver definition vil ramme enkelte personer i matchkategori 4 hårdt og skal på den baggrund opfordre til, at bemærkningerne opblødes, således at der åbne s mulighed for dispensationer i ganske særlige tilfælde for personer i denne matchkategori. Arbejdsmarkedsstyrelsen
2 Det skal i den forbindelse fremhæves, at matchkategoriseringen er indført med   et andet formål, at der er glidende overgange mellem grupperingerne og for den enkelte kontanthjælpsmodtager i forløbet, og at det ikke var forudsat, at grupperingen skulle have så afgørende retsvirkninger for den enkelte, som bemærkningerne til lovforslaget lægger op til  . Med venlig hilsen Ole Pass Landsformand Med venlig hilsen