Foreningen af
Socialchefer i
Danmark
Sekretariat:
Rødovre Kommune
Social- og
Sundhedsforvaltningen
Gunnekær 64
2610 Rødovre
Tlf. 36 37 73 43
Fax 36 37 77 50
E-mail: [email protected]
[email protected]
www.socialchefer.dk
Rødovre, 4. november 2005
Udtalelse over forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov
om aktiv socialpolitik.
Foreningen af Socialchefer i Danmark er positive over for, at lovforslaget præ ciserer, at der for
unge under 25 år skal fokuseres på uddannelse og på den enkelte unges egne forslag og
muligheder.
Vi er ligeledes positive over for, at den beskæftigelsesmæssige indsats skal indgå i de kommende
integrationskontrakter. Vi skal imidlertid samtidig opfordre til at rammerne for sådanne kontrakter i
givet fald bliver operationelle i forhold til håndhævelsen af kontrakterne i Kommunerne.
Foreningen er enig i, at længerevarende passiv forsørgelse i sig selv kan være invaliderende i
forhold til integration på arbejdsmarkedet og støtter derfor målet med Ny chance for alle.
Vi støtter derfor en særlig indsats for denne gruppe.
Vi mener imidlertid at aktivlinien ikke nødvendigvis bør understøttes af refusionsmæssige
incitamenter, men tager den foreslåede refusionsomlægning til efterretning, da den som nævnt
præmierer en udvikling, som vi er enige i.
Helbredsmæssige problemer er i stigende omfang årsag til udstødning fra eller manglende
integration på arbejdsmarkedet. Vi er derfor enige i, at der skal skærpet opmærksomhed på
området både i forhold til den enkelte, men også som et mere generelt problem, og vi deltager
gerne i et nærmere udredningsarbejde om dette emne.
Ægtefælletillæget
har ikke fungeret efter hensigten, og vi er derfor enige i behovet for ændringer.
Vi finder imidlertid, at forslaget om bortfald af kontanthjælp til hjemmegående ægtefælle vil give
utilsigtede problemer af meget alvorlig karakter for en mindre gruppe borgere.
Vi har således ikke bemærkninger ti selve formuleringen af lovtekstens § 13,stk. 9 hvor efter en
ægtefælle er undtaget for bortfald af kontanthjælp, hvis arbejdsevnen er så begrænset, at
vedkommende ikke kan opnå beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked .
I bemærkningerne til lovforslaget er denne begrænsnin g i arbejdsevnen imidlertid entydigt
defineret som rubricering i matchkategori 5.
Vi finder, at en så snæver definition vil ramme enkelte personer i matchkategori 4 hårdt og skal på
den baggrund opfordre til, at bemærkningerne opblødes, således at der åbne s mulighed for
dispensationer i ganske særlige tilfælde for personer i denne matchkategori.
Arbejdsmarkedsstyrelsen