FTF Niels Hemmingsens Gade 12 Postboks 1169 1010 København K Telefon 33 36 88 00 Telefax 33 36 88 80 E-mail [email protected] www.ft0pf.dk Beskæftigelsesrådet Holmens Kanal 20 1016 København K. 13425 JEHØ/mete Høringssvar til Forslag til Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik (Pligt til unge under 25 til at tage en uddannelse, supplering af udlændi   n- ges integrationskontrakter, ”Ny chance for alle”, gentagen aktivering, særlig int   egrationsindsats, bortfald af kontanthjælp til hjemmegående ægtefælle og a fskaffelse af ægtefælletillægget, styrket sygeopfølgning over for kontant- og starthjælpsmodtagere og ændring af refusionsb e- stemmelserne for kontanthjælp mv.) Generelt finder FTF, at det samlede lovforslags sanktionsbestemmelser om fratagelse af kontanthjælp vil ramme de svageste meget vilkårligt, idet det vil afhænge af, hvorvidt det  er muligt for den enkelte at gennemføre en uddanne l- se eller at opnå den fastsatte beskæftigelsesgrad.   Mere specifikt anser FTF § 26 stk. 5 og 6 i ændring til Lov om aktiv socialpol itik som de mest problematiske bestemmelser i det samlede lovkompleks. Lovforslagets hensigt er at indføre økonomiske stramninger overfor den enke  l- te kontanthjælpsmodtager som incitament til at opnå beskæftigelse i stedet for at modtage hjælp fra det offentlige. Udgangspunktet for lovforslaget er på dette grundlag, at kontanthjælpsmodtagere ikke ønsker at arbejde, men ø   nsker en fortsat passiv tilværelse på kontanthjælp. Det forudsættes således, at kontan  t- hjælpsmodtagere fra matchgruppe 1 -4, reelt kan opnå beskæftigelse på ordi- nære vilkår i større eller mindre grad, og at arbej  dsgivere vil ansætte dem. Med denne retorik er det underforstået, at kontanthjælpsmodtagere i dag selv kan vælge, om de vil have kontanthjælp, eller om de vil have arbe  jde. FTF mener ikke, at virkeligheden ser sådan ud. FTF er helt enig i, at kontant- hjæl psmodtagere med et arbejdsmarkedspotentiale skal stå til rådighed. Men FTF mener, at der mangler arbejdstilbud og opkvalificeringstilbud til de svage- ste kontanthjælpsmodtagere, og derfor risikerer de nu at miste deres forsø  r- gelsesgrundlag uden reelle muligheder for at forhindre det. 4.11.2005
2 Netop de svageste kontanthjælpsmodtagere i matchgruppe 4 beskrives i ve j- ledningen til bekendtgørelse om visitation og det individuelle kontaktforløb, som personer, der har så væsentlige begrænsninger i kompetencer og a r- bejdsmarkedsrelevante ressourcer, at de ikke umiddelbart kan indgå i jobfunk- tioner på det ordinære arbejdsmarked. FTF finder det meget uklart, hvilke rettigheder disse personer har i forhold til at få den nødvendige hjælp og støtte, så de kan opkvalificere sig ti  l at kunne op- nå den krævede minimumsbeskæftigelse. Derfor vil FTF foreslå, at lovforslaget ændres således, at matchgruppe 4 und- tages fra lovforslagets sanktionsbestemmelse om bortfald af kontanthjælp, hvis den pågældende og/eller kommunen kan dokument ere, at det ikke har været muligt at opfylde beskæftigelseskravet på 300 timer over to år, eksempelvis som afslag på jobansøgninger. Ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget FTF er ikke enig i den vurdering af de ligestillingsmæssige konsekvenser,  som fremgår af lovforslaget. Statsministeren har på sit pressemøde den 24. oktober 2005 som begrundelse for lovforslaget udtalt, ”Jeg tror ikke, at den danske befolkning vil blive ved med at finde sig i, at så mange indvandrerfamilier, for nu at sige det  lige ud, har et mønster, hvor begge er på kontanthjælp, og det er helt åbenbart, at kvi nden ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet.” Med bestemmelsen om, at hvis ingen af ægtefællerne på kontanthjælp opfy  l- der beskæftigelseskravet, skal der fortsat ud betales kontanthjælp til den af ægt efællerne, der er tættest på arbejde, er det logiske ræsonnement heraf, at det typisk vil være kvinden i ægteskabet, der skal fratages sin kontan  thjælp, fordi hun er længere væk fra arbejdsmarkedet end hendes mand. FTF finder denne regel meget uheldig for kønsligestillingen i disse tilfælde, idet den legitimerer og anerkender et forældet og ulige kønsrollemønster me   llem kvinder og mænd hos flygtninge og indvandre rfamilier. Konsekvenserne af denne regel vil være, at kvin den udstødes fra hele a r- bejdsmarkedssystemet, herunder sprogundervisning og andre aktiveringstil- bud, og hun får derved ikke en chance for en ny start i Danmark. FTF finder denne situation i direkte modstrid med såvel regeringens problema- tisering af dette mønster som regeringens eget indsatsområde på ligestillings- området. Ministeren for ligestilling har i marts 2005 fremlagt en Perspektiv- og hand- lingsplan for ligestillingsområdet. Det fremgår heraf, at ét af indsatsområderne netop er, at regeringen vil fremme kønsligestilling blandt etniske minoriteter.   Det er FTF’s vurdering, at lovforslaget får den modsatte effekt. Lovforslaget vil være en direkte barriere for at fremme kønsligestilling blandt de svageste etn  i- ske minoriteter. Det er FTF’ synspunkt, at hvis vi skal have løst integration s- problemerne også for de kommende generationer, er vi nødt til at tænke lan  g-
3 sigtet og give de unge nogle stærkere og mere ligestillede kvindelige forbill e- der. Med venlig hilsen Bente Sorgenfrey Formand