Notat om
forslag til Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik samt
forslag til Lov om ændring af integrationsloven og
udlændingeloven.
Den 19. oktober 2005 har Arbejdsmarkedsstyrelsen bedt om instituttets
bemærkninger til forslag til Lov om ændring af lov om aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik . Samtidig har
Integrationsministeriet bedt om instituttets bemærkninger til Lov om ændring af
integrationsloven og udlændingeloven.
Der er tale om temmelig omfattende lovforslag både med hensyn til
ændringernes karakter og med hensyn til selve lovpakkens fysiske omfang. Det
første lovforslag med bemærkninger er på 66 sider, det andet på 82 sider.
Høringsfristen er imidlertid meget kort, idet bemærk ninger skal være modtaget
den 4. november 2005. Derfor har det desværre ikke været muligt for instituttet at
forholde sig til lovforslagene i deres helhed. Instituttet har dog følgende
bemærkninger.
Forslag til Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftig elsesindsats og lov
om aktiv socialpolitik
Efter lovforslaget til § 13, stk. 8 i lov om aktiv socialpolitik ændres
rådighedskravet således, at en ægtefælle ikke anses for at udnytte sine
arbejdsmuligheder, når ægteparret har modtaget hjælp i 2 år eller der
over og den
pågældende ægtefælle ikke har dokumenteret at have haft mindst 300 timers
ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 2 år. Undtaget fra reglen er den
ægtefælle, hvis arbejdsevne er så begrænset, at vedkommende ikke kan opnå
beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked, jf. forslaget til § 13, stk. 9.
I bemærkningerne til lovforslaget er det beskrevet, hvorledes en ledig
kontanthjælpsmodtagers beskæftigelsespotentiale skal vurderes. Det fremgår
videre, at kontanthjælpsmodtagerne skal indde les i 5 matchkategorier.
Matchgruppe 5 vedrører personer, der har så omfattende begrænsninger i
kompetencer og ressourcer, at de pågældende ikke har nogen arbejdsevne, der kan