BER-Sekretariatet Arbejdsmarkedsstyrelsen Holmens Kanal 20, Postboks 2150 1016  København K. Sagsnr. 50.10-05-619         Vores ref. MSC/lth Deres ref. Den 4. november 2005 Kommentarer til forslag til Lov om ændring af lov om en aktiv be  - skæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik  . LO har modtaget ovennævnte lovforslag i høring den    19. oktober 2005 og har følgende kommentarer: LO er enige i, at vejen til en vellykket integration bedst nås via en styrket uddannelses - og  arbejdsmarkedsrettet  indsats.  Derfor  er  intentionen  om,  at  alle  unge  skal  have  en kompetencegivende uddannelse, også god. Generelt savner forslaget dog fokus på opkvalificering, støtte og rådgivning til den en   - kelte.  De  økonomiske  sanktioner  i  forslaget  kan  få  store  konse  kvenser  for  de  berørte familier  -  ikke  kun  i  økonomisk  h enseende,  men  også  i  social  og  integrationsmæssig forstand.  Derfor  er  det  centralt  at  holde  sig  nedenstående  for  øje  i  udmøntningen  af Integrationsaftalen ”En ny chance til alle”. At  ingen  borgere  stilles  overfor  krav,  som  den  enkelte  ikke  har  ressourcer  og muligheder for at honorere. At  et  samspil  mellem  de  forskellige  økonomiske  sanktionsmuligheder ikke bringer kontanthjælpsmodtagere og deres familier ud i en fattigdomssituation, der forringer deres muligheder for integration på arbejdsmarkedet. At retssikkerheden for den enkelte borger styrkes gennem information og vejledning samt en velfungerende klageadgang. At der tilvejebringes det nødvendige antal uddannelsespladser, så alle unge kan få en kompetencegivende uddannelse. At   kommunerne   opfylder   deres   forpligtigelser   overfor   kontanthjælpsmodtagerne bl.a. i form af kontaktforløb  –  herunder vejledning, opkvalificering og jobtræning. Med henblik på at tilgodese disse hensyn kommenteres de enkelte dele af forslag til lov om ændring af en aktiv beskæftigelse sindsats og lov om aktiv social politik nedenfor.
2 Forslag om uddannelsespligt for unge mellem 18 og 25 år Pligt for unge under 25 år som ikke har problemer ud over ledighed, til at tage uddannelse; Indsættes i afsnit III i Lov om Aktiv Beskæftigelsespoli tik efter §21a (LAB-loven) Det er positivt, at der lægges op til, at der ved uddannelsesvalget tages udgangspunkt i den unges egne ønske r til uddannelse, og at reglerne alene gælder unge uden andre pro  - blemer  end  ledighed  og  ikke-forsørgere.  Lovforslaget  b ør  endvidere  undtage  gravide unge, som der i dag gælder en særlig kontanthjælpssats for. Det bør tilføjes, at kommunen som udgangspunkt har pligt til at følge den unges ønske om uddannelse. Såfremt kommunen af en eller anden årsag afslår et ønske, bør den unge have ret til at fremkomme med nye forslag og prioriteringer til uddannelsesvalg. Kommunen  skal  have  en  særlig    forpligtelse  i  forhold  til  individuel  vejledning  og  in- formation at de unge om uddannelsessystemet, ligesom kommunen bør forpligtes til at hjælpe den unge m  ed ansøgninger efter behov mv. Det forudsættes i den forbindelse at kommunerne styrker samarbejdet med de relevante uddannelsesinstitutioner. LO finder, at der er behov for en fastholdelsesindsats i forhold til de unge, der påbegyn - der et på lagt uddannelsesforløb, hvorfor kommunen skal forpligtes til at følge    og støtte den unge systematisk i uddannelsesforløbet. Det  fremgår  af  lovforslagets  bemærkninger,  at  kontanthjælpen  kan  stoppes ,  hvis  den unge  ikke  samarbejder  om  at  søge  ind   på   eller  påb egynde  en  uddannelse.  Udgangs- punktet må være, at ingen unge tabes undervejs. Det er derfor af afgørende betydning, at kommunens støtte og vejledning sikrer, at så mange unge som muligt fuldfører en ud   - dannelse. De nærmere betingelser for at stopp  e kontanthjælpen bør præciseres, således at der skabes parallelitet i forhold til de almindeligt gældende regler, hvad angår sankti   - oner i forhold til kontanthjælpsmodtagere/starthjælpsmodtagere. Kommunen skal sørge for, at personer, der uden rimelig grund er ophø   rt med en uddannelse pålagt efter §21 b (se ovenfor), umiddelbart efter ophør med uddan  - nelsen kommer i beskæftigelse eller får et tilbud efter kap. 10 -12. §92, stk. I bemærkningerne til forslaget fremgår, at kommunen ved uberettiget ophør skal sørge for,  at  den  unge  umiddelbart  efter  ophør  enten  får  et  ordinært  job  eller  får  tilbud  efter kap.  10-12  (vejledning  og  opkvalificering,  virksomhedspraktik  og  ansættelse  med  løn   - tilskud) samt skal vurdere, om den unge vil kunne påbegynde en anden uddannelse. Det bør  kommunen  følge  op  på  integrationskontrakten  i  tilfælde  af  ophør  uden  rimelig grund. Endvidere bør bestemmelserne suppleres med en forpligtelse fo r kommunen ved uddannelsesophør  at indkalde den unge til en samtale med henblik på at afsøge mulig  - heden for at genoptage den afbrudte uddannelse eller søge ind på en anden kompetence  - givende uddannelse. Hvis mulighederne udtømmes i den proces, da at sørge for  , at den unge enten får tilbud efter kap. 10 -12 eller kommer i ordinær beskæftigelse.
3 I lovforslagets §93 stk. 1, nr. 3 foreslås, at kommunen kan yde hjælp med tilbagebeta   - lingspligt i tilfælde af, at den unge får et forsørgelsesbehov efter a t være ophørt med en pålagt  uddannelse  uden  rimelige  grund.  De  nærmere  betingelser  for at stoppe kontant  - hjælpen bør præciseres, således at der skabes parallelitet i forhold til de almindeligt gæl - dende  regler,  hvad  angår  sanktioner  i  forhold  til  kontanthjælpsmodtagere/starthjælps - modtagere. Forslag om at integrationskontrakt suppleres med den beskæfti   - gelsesrettede indsats. Kommunen hhv. staten skal for personer, der har fået eller skal have en integra - tionskontrakt efter integrationslov, og som modtager hjælpe efter lov om aktiv socialpolitik eller arbejdsløshedsdagpenge eller aktiveringsydelser efter lov om arbejdsløshedsforsikring mv.  , supplere kontrakten med den beskæftigelsesret   - tede indsats, som skal fastlægges efter denne lov.    §31a.stk. 1. Begrebet  Staten  er  ikke  indført  pr.  1 .  marts  2006,  idet  gældende  lov  opererer  med  be  - grebet ”arbejdsformidlingen”. LO foreslår, at modtagere af ledighedsydelse undtages fra denne bestemmelse på samme måde som personer i fleksjob er undtaget i lovforslaget. I bemærkninger til lovforslaget anf  øres det, at hvis der ikke kan opnås enighed om kon  - traktens udformning, fastlægges aktiviteter og tilbud af den ansvarlige myndighed. Her bør tilføjes ”og hvis udlændingen er medlem af en faglig organisation, da i samarbejde med denne” Kontrakten skal beskrive rettigheder, pligter og sanktioner som en udlænding har efter denne lov mv. Den beskæftigelsesrettede indsats, som skal tilrettelæg - ges som led i det individuelle kontaktforløb efter   kap. 7 og aktiviteter og tilbud efter reglerne om jobplan i kap.9 fastlægges heri. § 31a stk. 2. Iflg.  bemærkningerne  til  stk.  2  indgår  jobplanen  som  en  integreret  del  af  integrations   - kontrakten. Det er uklart om kontrakten træder i stedet for jobplan for denne målgruppe. I  givet  fald  skal  målgruppen  undtages  i  lovens  kap .  9.  Hvis  hensigten  er,  at  reglerne  i kap. 9 skal gælde tilsvarende for kontrakten  , bør der være en henvisning til kap. 9. Det er uklart, hvordan samspillet mellem integrationskontrakten og lov om arbejdsløs - hedsforsikring mv. er, idet denne lov tilsyneladende ikke ændres.    Vil manglende over- holdelse   af   integrationskontrakten   medføre   sanktioner?   Det   fremgår  ,   at   kontrakten blandt andet skal beskrive mulige sanktioner. Hertil bemærkes  , at det i dag er arbejds- løshedskasserne , som er ansvarlige for at oplyse om dagpengemæssige sanktioner. Som stk. 2 er formuleret, overtager staten denne opgave for denne målgruppe. Det fremgår endvidere, at kontrakten bl.a. skal indeholde aktiviteter. Det er uklart , hvad der menes hermed, og om det f.eks. er aktiviteter, der fastlægges som led i kontaktforlø   - bet, og som ikke skal indgå i en jobplan.
4 Ret og pligt til gentagen aktivering for modtagere af kontant- eller starthjælp, der er over 30 år og har andre problemer end ledighed Personer, der modtager kontanthjælp eller start   hjælp   , og som har problemer ud- over ledighed, har ret og pligt til at påbegynde et nyt tilbud , når første tilbud er afsluttet, hver gang den pågældende har modtaget kontanthjælp eller starthjælp i en sammenhængende periode på 12 mdr. §96, ny stk. 3 LO  finder  det  positivt,  at  denne  målgrup pe  tilbydes  gentagen  aktivering  under  forud- sætning af, at   tilbudene har et kvalificeret og engagerende og klart arbejdsmarkedspoli- tisk sigte. Særlig   e regler for en beskæftigelsesrettet indsats for personer, der har særlig    svært ved at blive integreret på arbejdsmarkedet Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om en særlig beskæftigelsesret - tet indsats i forhold til personer, som modtager kontant- el. starthjælp, arbejds   - løshedsdagpenge, aktiveringsydelse mv., som ha  r særligt svært ved at blive in - tegreret på arbejdsmarkedet og som har særlige behov for at få afdækket eller optrænet sproglige, faglige eller sociale kompetencer.    §96a, indsættes i    afsnit. VI Det er positivt, at der gøres en indsats overfor personer, der  af en eller anden årsag har særlige barrierer for at få fodfæste på arbejdsmarkedet. LO finder det dog betænkeli  gt, at Beskæftigelsesministeren   bemyndiges til at fastsætte regler om rammer for indsatsen og krav i forhold til de pågældende personer. Dette    bør ske som udmønt ning af lov og efter forelæggelse for   Beskæftigelsesrådet. Med hensyn til udvikling af særlige jobforløb, er indholdet heraf uklart, idet LO vurde   - rer, at der er stor fleksibilitet i de eksisterende tilbud. Endvidere finder vi, at definitionen af målgruppen er uklar og bør præciseres. ”Ny chance for  alle” Kontant- og starthjælpsmodtagere med længe - revarende passiv offentlig forsørgelse bag sig skal have deres sag gennemgået og sikres en aktiv indsats Kommunerne skal i perioden 1. juli 2006 - 30. juni 2008 for personer, der er om- fattet af §2, nr. 2-3, og som ikke inden for de seneste 12 mdr. har modtaget et tilbud, foretage en sagsgennemgang og bistå personerne med at finde beskæfti - gelse eller give et tilbud efter kap. 10-12, §96b LO finder det positivt, at de pågældende personer    sikres en aktiv indsats.
5 Det  bemærkes,  at  lovteksten  bør  suppleres  med   ,  at  personerne  skal  have  modtaget  of- fentlig forsørgelse i 12 måneder, idet bestemmelsen som den er formuleret omfatter alle målgrupper, herun der nyledige. Endvidere  bemærkes  det,  at  kommunerne  efter  gældende  regler  ikke  skal  give  tilbud efter kapitel 16, som det anføres i bemærkningerne, da dette kapitel vedrører forsikrede ledige. LO  forudsætter  ,  at  indholdet  af  den  i  bemærkningerne  nævnte  res ultatløn  for  sagsbe - handlerne i kommunerne, fastlægges i en overenskomst mellem de respektive organisa  - tioner. LO  har  bemærket  sig,  at  de  estimerede  yderligere  kommunale/statslige  udgifte  r,  som udløses af den fornyede sagsgennemgang i kommunerne i form af  tilbud til den ledige, ikke fremgår af lovforslaget. Bortfald af kontanthjælp til en hjemmegående ægtefælle og afskaf - felse af ægtefælletillægget En ægtefælle i et ægtepar, der er berettiget til hjælp efter §11, og som modtager kontanthjælp, anses ikke f   or at udnytte sine arbejdsmuligheder, når ægteparret har modtaget hjælp i to år eller derover og ikke kan dokumentere at have haft min. 300 timers ordinært og ustøttet arbejde indenfor de to seneste år. Lov om Aktiv Socialpolitik §13, stk. 8-12 Ifølge  inte grationsaftalen  skal  en  ægtefælle,  hvor  begge  ægtefæller  modtager  kontant - hjælp, betragtes som reelt hjemmegående, hvis pågældende ikke inden for de seneste to år har haft minimum 300 timers ordinær beskæftigelse. Det betyder, at kontanthjælpen til den påg ældende person bortfalder. Med 300 timers reglen indføres et helt nyt objektivt kriterium i form af et ordinært be   - skæftigelseskrav i vurderingen af, om en person står til rådighed for arbejdsmarkedet. Der bør i den forbindelse tilføjes følgende nye krav    i forhold til at kunne blive omfattet af 300-timers kravet: - At kommunerne har overholdt de lovgivningsmæssige forpligtelser i form af retti  - dig kontakt og tilbud til de samgifte ledige på kontant - og starthjælp i henhold til lovgivningen - At kommunerne konkret har anvist mindst 300 timers ustøttet beskæftigelse til de samgifte ledige på kontant - og starthjælp For at imødegå urimelige situationer, hvor en person stilles overfor krav, som vedkom  - mende i realiteten ikke er i stand til at honorere, gælder   reglen ifølge Integrationsaftalen ikke personer, hvis arbejdsevne er så begrænset, at de ikke kan opnå ordinær beskæfti - gelse. Dette fremgår  også af selve lovforslagets § 2  stk. 7. Denne målgruppe  er i lovforslagets bemærkninger afgrænset, således at krav et om 300 timers  ordinær  beskæftigelse  for  samgifte  kontanthjælpsmodtagere, ikke  finder  anven- delse på ægtefæller, der er placeret i matchgruppe 5. Endvidere undtages også personer,
6 hvor  kommunen  har  påbegyndt  en  arbejdsevnevurdering  med  henblik  på  visitat  ion  til revalidering, fleksjob eller førtidspension. En anvendelse af visitationsværktøjets matchgruppering til afgrænsning af målgruppen er imidlertid meget problematisk. Formå let  med  visitationsværktøjet  er     at  måle  de  lediges  beskæftigelsespotentiale  m   ed henblik på at tilvejebringe netop den arbejdsmarkedspolitiske indsats, der skal til for at bringe  personen  i  ordinær  beskæftigelse.  Matchgrupperingen  er  ikke  konstrueret  med henblik på en præcis kvantitativ opgørelse af en persons beskæftigelsespotentia le. Det betyder, at lovforslaget må formodes vilkårligt at ramme personer, som det ikke har været tilsigtet i forhold til selve aftalens ordlyd. Konkret frygter LO, at der visiteres personer til matchgruppe 4, som ikke vil have reel mulighed for at opnå t ilstrækkelig beskæftigelse til at opfylde 300 timers -reglen. Matchgruppe 4 (Lav grad af match) er således defineret som borgere, der har så væsent - lige begrænsninger i kompetencer og ressourcer, at borgeren ikke umiddelbart vil kunne indgå  i  jobfunktioner   på  det  ordinære  arbejdsmarked.  Borgerne  vil  derfor  kun  i  meget begrænset omfang være i stand til at finde beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked, hvorfor  ledige  i  matchgruppe  4  efter  de  gældende  regler    ikke  kan  stå  til  rådighed  for arbejde på alminde lige vilkår og derfor ikke  skal tilmeldes AF. På den baggrund må det frarådes, at målgruppeafgrænsningen sker med udgangspunkt i match-kategorierne. Subsidiært anbefales, at kommunerne efter en individuel vurdering får mulighed for at friholde personer fr a 300 timers kravet. Herudover  finder  vi  det  uheldigt,  at  lovteksten  udmøntes  således,  at  der  er  tale  om  en periode på sammenlagt 2 år på kontanthjælp, som kun afbrydes , hvis ingen af ægtefæl - lerne modtager hjælp i en sammenhængende peri ode på 2 år. Konse  kvensen heraf er, at målgruppen udvides i forhold til, hvis man have anvendt kalenderår. Ligeledes  finder  vi  bestemmelsen  om,  at  to-års -perioden  forlænges  på  grund  af  doku   - menteret  sygdom  som  uklar.  Bestemmelsen  bør  præciseres  nærmere  i  forhold  til  syg - dommens varighed og dokumentation. Herudover finder vi det urimeligt, at ordinær beskæftigelse, der ligger forud for ophør af hjælpen,  ikke  tæller  med.  I  princippet  kan  en  person  have  opnået  299  timer  i  ordinær beskæftigelse, som ikke tæller med i opgørelsen. I forslag til § 13, stk. 9 foreslås det, at Beskæftigelsesministeren efter forhandling med Beskæftigelsesrådet  fastsætter  nærmere  regler  for  kommunens  pligt  til  at  sende  vars - lingsbrev  mv.  Det  bør  præciseres  hvilke  konsekvenser  det  har,  hvis  kommunen  ikke sender varslingsbrev mv. Endvidere  finder  vi  det  ikke  rimeligt  jf.  §26,  stk  5,  at  hvis  kun  en  af  ægtefællerne  er berettiget  til  hjælp,  p.g.a.  at    den  anden  enten  er  blevet  omfattet  af  300-timers-reglen eller har valgt ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder, da skal den ægtefælle , der er be- rettiget  til  hjælp  også  opfylde  krav   et  om  300  timers  arbejde,  også  selvom   den  pågæl   - dende har modtaget kontanthjælpen i kortere tid end 2 år.
7 Retssikkerheden: Lovforslaget giver samtidigt store problemer i forhold til at sikre borgerens retssikker- hed.  LO  finder  anvendelsen  af  matchkategorierne  som  bestemmende  for  ens  ret  til ydelse at være    i principiel uoverensstemmelse med hensigten og formålet med visitati - onsmodellen.  Ved  indførelsen  af  visitationsmodellen   blev  der  ikke  fastsat  en  klagead- gang i bekendtgørelsen om visitation og det individuelle kontaktforløb   med den begrun- delse,  at  der  var  tale  om  et  procesredskab  og  ikke  et  materielt  afgørelsesredskab ,  jf. vejledningen til bekendtgørelsen . Med lovforslaget ændres det  te radikalt, da matchkate- goriseringen fremover afgør , om man fritages fra at være omfattet af 3  00 - timers - kravet (kategori 5) eller man bliver omfattet (kategori 4). Styrket opfølgning over for kontant  - og starthjælpsmodtagere, der melder sig syge Kommunen har pligt til at vurdere, om der for en sygemeldt kontanthjælpsmod   - tager er behov for at udarbejde en plan for sygdomsafklaring, behandling mv. §12b LO  finder  det  positivt,  at  der  er  kommet  fokus  på  fastholdelse  og  opfølgning  over  for sygemeldte kontanthjælpsmodtagere. Det er positivt, at kommunen har pligt til at fore- tage  en  vurdering  for  behov  for  afklaring  og  behandling  samt  at  sikre,  at  kontant- hjælpsmodtageren  får  den  nødvendige  hjælp  til  at  opnå/generhverve  tilknytningen  til arbejdsmarkedet. Det er dog ikke beskrevet, hvilket grundlag kommunerne skal have for at foretage vur- deringen af behovet for en plan for sygdomsafklaring.  Der savnes ligeledes en fastsæt  - telse af, hvad en plan (for sygdomsafklaring og behandling) skal indeholde, og hvordan planen udføres. I bemærkninger til forslaget anføres, at planen skal inddrage den sygemeldte og bør også inddrage  andre  relevante  aktører,  som  fx  læge  mv.  Det  bør  tilføjes,  at  evt.  faglig organisation også skal inddrages. Det er vigtigt, at kommunen har tilstrækkelig viden om den enkelte borger for at kunne vurdere behov for en plan, udarbejde planen og gennemføre sygdomsopfølgningen. LO anbefaler, at reglerne for visitation og opfølgning i sygedagpengesager (Lov nr. 396 af 1. juni  2005)  overføres  til   Lov  om  aktiv  socialpolitik.  Hermed  sikres  en  ensartet  sagsbe- handling af kommunens opgaver i forhold til sygemeldte. Det bemærkes, at lovforslaget indeholder   øgede sanktioner  overfor gruppen af kontant- hjælpsmodtagere  med    andre  problemer  end  ledighed  i  forbindelse  med  sygemelding. Det er LO’s vurdering, at  der er stor risiko for, at økonomiske incitamenter ikke virker på  store dele af gruppen  af ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtager, da deres problemer ud over ledighed oftest er af meget kompleks karakter.
8 Ændring af refusionsbestemmelserne for kontanthjælp mv. Staten refunderer 65% af kommunens udgifter til løntilskud efter kapitel 12 til personer, der er omfattet af §2, nr. 2 og 3. Ny §118, stk. 2: Med  lovforslaget  får   kommunerne  gennem  refusionen  et  øget  incitament  til  en  aktiv indsats overfor kontant- og starthjælpsmodtagere. Der skal derfor ske en   sikring af kva- liteten af indholdet af de aktive tilbud, sådan at fokus er på kvalitet og effekt og ikke på kvantitet. For at undgå for tidlig aktivering  bør  statsrefusionen de første tre måneder fortsat være de  nuværende  50  %.  Derudover  bør  l   ovforslaget  i  højere  grad   tage  højde  for  at  styrke kontakten  til  den  ledige.  Omlægningen  af  refusionerne  tager  alene  højde  for  tilbud  og ikke  kontakten  til  den  ledige.  Kontaktforløbet  er  det  vigtigste  omdrejningspunkt  i  for - hold  til  anvendelse  af  visitationsredskabet  og  matchgrupperingerne  og  afgivelse  af  det rigtige tilbud til den ledige. Staten refunderer 65% af kommunens udgifter til løntilskud efter kap. 12.   Ny §122 Reglen bør også omfatte kommunens udgifter til ordinær uddannelse efter kapitel 10. Det  bemærkes,  at  som  ovenstående  bestemmelser  er  formuleret   ,  refunderes  der  ikke 65% af udgifterne efter kap. 14 og §§99 og 101 (opkvalificering og mentorordning) for personer, der er omfattet af loven §2 nr. 2 og 3, men kun på personer omfattet af §2, nr. 8 (handicappede). Med  lovforslaget  får  kommunerne  gennem  refusionen  et  øget  incitament  til  en  aktiv indsats overfor kontant- og starthjælpsmodtagere. Der skal derfor sk  e en sikring af kva- liteten af indholdet af de aktive tilbud, sådan at fokus er på kvalitet og effekt og ikke på kvantitet. For at undgå for tidlig aktivering bør   statsrefusionen de første tre måneder fortsat være de  nuværende  50  %.  Derudover  bør  l   ovforslaget  i  højere  grad   tage  højde  for  at  styrke kontakten  til  den  ledige.  Omlægningen  af  refusionerne  tager  alene  højde  for  tilbud  og ikke  kontakten  til  den  ledige.  Kontaktforløbet  er  det  vigtigste  omdrejningspunkt  i  for - hold til anvendelse af visitationsredskabet og matchgrupperingerne, og afgivelse af det rigtige tilbud til den ledige. Kønsligestilling: LO  er  bekymret  for  de  køns ligestillinsmæssige  konsekvenser    af  lovforslaget,  særligt  i forhold til hvem som omfattes af 300-timers kravet. Af bemærkningerne til   lovforslaget anerkendes  i  en  vis  udstrækning  ,  at  bortfald  af  hjælp  primært  vil  ramme  kvinderne. Dette  på  trods  af,   at  Danmark  er  blandt  de  europæiske  lande,  hvor  forskellen  mellem beskæf  tigelsesgraden for indvandrere fra mindre udviklede lande og den øvr ige befolk- ning er størst , og at det yderligere er en dansk udfordring, at indvandrerkvinders tilknyt- ning til arbejdsmarkedet er særlig   lav, hvilket for nogle kvinders vedkommende er kul-
9 turelt betinget. Dette er også tilfældet i andre lande, men forskell   en er mere synlig i det danske  samfund,  hvor  kvinder  generelt  har  en  relativ  høj  erhvervsdeltagelse,  jf.  Vel - færdskommissionen (2005). Og problemet er større i Danmark, fordi vores velfærdssy - stem forudsætter høj beskæftigelse for begge køn. Revisionsbestemmelse: Afslutningsvis foreslår LO, at der i forslaget t ilføjes en revisionsbestemmelse , således at Regeringen  om  2  år  forpligtes  til  at  revidere  forslagets  effekt  på  indsats  en,  herunder hvor mange borgere der har været ramt af sanktioner, antallet af unge  , der er påbegyndt kompetencegivende  uddannelse  under  forslaget,  frafald  mv.  Tilsvarende  bør  kommu - nerne  have  en  løbende  underretningsforpligtelse  i  forhold  til  de  lokale  beskæftigelses   - råd. PDV