Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål fra Fol- ketingets Arbejdsmarkedsudvalg under den tekniske gen- nemgang af L89 den 12. januar 2006 Spørgsmål: Hvad skal bemyndigelsesbestemmelserne i lov om en aktiv beskæftigelse  s- indsats vedrørende ”Ny chan  ce for alle” og særlig integrationsindsats anve   n- des til? Svar:   ”Ny chance for alle”    - lov om en aktiv beskæftigelsesindsats   § 96 b: Forud for igangsættelse af ”Ny chance for alle” vil der blive udstedt en b e- kendtgørelse, der fas tlægger de nærmere rammer for indsatsen, herunder den præcise afgrænsning af målgruppen, den konkrete udmøntning af de centralt afsatte midler, anvendelse af IT, pligt for kommunalbestyrelsen til årligt at drøfte resultaterne af indsatsen m.v. Bemyndigelsesb estemmelsen anvendes hertil. Der vil ikke blive givet bindende regler for tilrettelæggelse af indsatsen, he  r- under anvendelse af målrettede jobforløb. Det er således den enkelte ko   m- mune, der vurderer og afgør hvi lken indsats, der skal sættes ind med. Det er et led i ”Ny chance f or alle”, at der i samarbejde med arbejdsmarkedets pa r- ter skal udvikles målrettede jobforløb. For disse vil der alene blive givet ve  j- ledende retningslinier. Særlig integrationsindsats § 96 a: Regeringen vil stille æ  ndringsforslag om, at bemyndigelsesbestemmelsen ta- ges ud af lovforslaget. Varsling ved 300-timers reglen – Bemyndigelsesbestemmelsen er forudsat anvendt til at fastsætte nærmere regler om de krav, der vil blive stillet til de kommunale forvaltninger om varsling, vejledning og information til kontanthjælpsmodtagere, der har u  d- sigt til at blive omfattet af bortfaldsreglen, hvis de ikke opnår 300 timers o r- dinært arbejde. Der forventes fastsat regler om, at kommunerne allerede i forbindelse med lovens ikrafttræden skal informere ægtepar, der modtager hjælp, og som 1 år senere kan blive omfattet af bestemmelsen, om den nye regel. Endvidere skal det fremover være sådan, at der allerede første gang et ægtepar, der kan bli ve omfattet af reglen, henvender sig om hjælp, skal gives en mere generel orie  n- tering om reglen. Februar 2006 Vores sag 05-21-0016/101-0023
2/2 Når tiden nærmer sig, hvor et bortfald kan blive aktuelt, skal kommunen varsle parret og - som led i den vejledning og bistand til jobsøgning m.v., som kommunen altid er forpligtet til at give –   yde vejledning og praktisk b i- stand til opslag på Jobnet.dk, henvendelser til arbejdsgiv ere osv. Varslingen og den aktive bistand til jobsøgning skal ske så tidligt, at ægt e- fællerne har en reel m  ulighed for at opnå de 3 00 timers arbejde. Det kan f.eks. være ¾ - 1 år før det tidspunkt, hvor hjælpen vil falde bort, hvis der ikke sker ændringer i forholdene. Reglerne skal - som det fremgår af bestemmelsen  - fastsættes efter forhan  d- ling med Beskæftige  lsesrådet, herunder Kom munernes Landsforening. Bortfald af refusion ved manglende sygeopfølgning  – lov om aktiv socialpol   i- tik § 100 a: Bemyndigelsesbestemmelsen er – som anført i bemærkningerne - forudsat anvendt til at fastlægge nærmere teknisk/administrative retningslinjer fo r, f.eks. hvilke krav til dokumentation m.v., der skal ligge i sagerne, for at kommunen anses for at have opfyldt sin opfølgningsforpligtelse og dermed har ret til refusion. Reglerne vil blive fastsat efter høring af Ydelsesudvalget under Beskæftige   l- sesrådet.